La Filosofía de la Ciencia como espacio de convergencia entre la cultura científica y humanística

  1. Sergio Urueña López
Journal:
Thémata: Revista de filosofía

ISSN: 0212-8365 2253-900X

Year of publication: 2018

Issue: 57

Pages: 113-132

Type: Article

More publications in: Thémata: Revista de filosofía

Abstract

The aim of this paper is (i) to make explicit the importance and necessity of creating spaces of mediation in the educational field between humanistic and scientific cultures, and (ii) to point out the concrete possibility of finding a convergence zone in History and Philosophy of Science. The pursuit for mediation fields of knowledge between these two cultures is not a trivial matter: science is a fundamental structural element of our societies and, therefore, a better understanding of this phenomenon and its relationship with the humanities will have a positive impact on its integration and development within current democracies.

Bibliographic References

  • Abimbola, I. O.: “The Relevance of the ‘New’ Philosophy of Science for the Science Curriclum” en School Science and Mathematics 83(3), 1983, pp. 181–193.
  • Bijker, W. E.: “The Need for Public Intellectuals: A Space for STS” en Science, Technology and Human Values 28(4), 2003, pp. 443–450.
  • Brown, M. B.: Science in democracy: Expertise, institutions, and representation. Cambridge: MIT Press, 2009.
  • Carson, R.: Silent Spring. Londres: Penguin Books, 1962.
  • Carvajal, Y.: “Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación” en Revista Luna Azul 31, 2010, pp. 156–169.
  • Chapple, J. A.V.: Science and Literature in the Nineteenth Century. Londres: Macmillan, 1986.
  • Collini, S.: “Introduction” en Snow, C. P.: The Two Cultures: A Second Look. New York: Cambridge University Press, 1998, pp. vii–lxxi.
  • Díaz, E. (ed.): La ciencia y el imaginario social. Buenos Aires: Biblos, 1996.
  • Echeverría, J.: Ciencia y valores. Barcelona: Ediciones Destino, 2002.
  • Espinosa, L.: “La vida global (En la Eco–bio–tecno–noos–fera)” en Logos: Anales del Seminario de Metafísica 40, 2007, pp. 55–75.
  • Gómez, F. J.: ¿El mito de la ciencia interdisciplinar? Obstáculos y propuestas de cooperación entre disciplinas. Madrid: Catarata, 2016.
  • Gozzer, G.: “Interdisciplinarity: a concept still unclear” en Prospects 12(3), 1982, pp. 281-292.
  • Gusdorf, G.: “Pasado, presente y futuro de la investigación interdisciplinaria” en Bottomore, T. (coord.): Interdisciplinariedad y ciencias humanas. Madrid: Tecnos, 1983, pp. 32–52.
  • Höttecke, D.; Henke, A. y Riess, F.: “Implementing history and philosophy in science teaching: Strategies, methods, results and experiences from the European HIPST project” en Science & Education 21(9), 2012, pp. 1233–1261.
  • Iranzo, J. M. y Blanco, J. R.: Sociología del conocimiento científico. Madrid: CIS y Universidad Pública de Navarra, 1999.
  • Leplines, W.: Between Literature and Science: The Rise of Sociology. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
  • Martin, M.: Conceptions of Science Education: A Philosophical Analysis. Glenview. Illinois: Scott, Foresman and Company, 1972.
  • Matthews, M. R.: “A role for history and philosophy in science teaching” en Interchange 20, 1989, pp. 3–15.
  • Monk, M. y Osborne, J.: “Placing the history and philosophy of science on the curriculum: A model for the development of pedagogy” en Science education 81(4), 1997, pp. 405–424.
  • Moraes, M. C.: “Complejidad, transdisciplinariedad y educación: algunas reflexiones” en Encuentros multidisciplinares 9(25), 2007, pp. 4–13.
  • Morin, E.: Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 1990.
  • Morin, E.: Los saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós, 1999.
  • Motta, R. [en línea]: “Complejidad, educación y transdisciplinariedad” en Polis. Revista Latinoamericana, 3, 2002. http://polis.revues. org/7701 [Consultado: 30/04/2017].
  • Ortega y Gasset, J.: La rebelión de las masas. Madrid: Espasa Calpe, 1937.
  • Pérez, N. E. y Setién, E.: “La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico–informativa” en Acimed 18(4), 2008.
  • Pombo, O.: “Epistemologia da interdisciplinaridade” en Seminário Internacional Interdisciplinaridade, Humanismo, Universidade 18, 2003, pp. 9–40.
  • Pombo, O.: “Interdisciplinaridade e integração dos saberes” en Liinc em Revista 1(1), 2005, pp. 3–15.
  • Romero, C.: “Paradigma de la complejidad, modelos científicos y conocimiento educativo” en Ágora digital 6, 2003.
  • Sigerist, H. E.: “Science and Democracy” en Science & Society 2(3), 1938, pp. 291–299.
  • Snow, C. P.: “The Two Cultures” en New Statesman and Nation 52(1334), 1956, pp. 413–414.
  • Snow, C. P.: The Two Cultures and The Scientific Revolution. New York: Cambridge University Press, 1961.
  • Snow, C. P.: The Two Cultures: A Second Look. New York: Cambridge University Press, 1998.
  • Taborda, M.; Copertari S.; Ruiz Briz E.; Gurevich E. y Firpo, V. [en línea]: “Ciencias sociales e interdisciplinariedad: relación entre teoría y práctica”. 2005. http://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/767/Ciencias%20sociales%20e%20interdisciplinariedad.pdf?sequence=1 [Consultado: 30/04/2017].
  • Torres, J.: Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Ediciones Morata, 1994.