Acoso escolar y laboralUn estudio realizado en la facultad de medicina y enfermería.

  1. Naiara Ozamiz Etxebarria 1
  2. Miren Agurtzane Ortiz Jauregi 1
  1. 1 Área de Psiquiatría del Departamento de Neurociencias de la Facultad de Medicina y Enfermería de la Universidad del País Vasco-EHU
Revista:
Norte de Salud Mental

ISSN: 1578-4940

Año de publicación: 2018

Volumen: 15

Número: 59

Páginas: 37-45

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Norte de Salud Mental

Resumen

Introduction: During the student´s years of study all students have had contact with peer violence. In the workplace there is a type of behaviour similar to bullying, the mobbing (workplace bullying). It is necessary that medical students reflect on the harassment since it has serious physical and psychological consequences on the victim. The future doctor will have patients who are living this situation and will also be able to live this situation in their places of work. In health institutions there is a high incidence of harassment. The objective of this work has been to make an individual and group reflection on the harassment and with students, professors and people from administration and services of the faculty of medicine and nursing. In this research we have observed what experiences, visions and information they have around to bullying and mobbing. Methodology: Students, professors and the administration and staff services of the university participated in a film-forum session. After watching a film about harassment in the hospital environment, the participants answered some questions about the harassment and debated the questions in groups. Results: The majority of the participants recognized that they knew of a case of harassment in the area of school, university or work. The most frequently mentioned harassment behaviours were insults, separating the person, contempt, physical violence, and passivity in the face of harassment. The need for an emotional education is mentioned to reduce the behaviour of bullying. The results show that the people who participated in this forum have enough knowledge about harassment; although they value that there must be more emotional education in the classrooms.

Referencias bibliográficas

  • Alba, M., Hernández, C., & Puga, C. (2013). El acoso laboral en hospitales públicos de la ciudad de méxico. Anfeca.[Internet], , 1-17.
  • Albores-Gallo, L., Sauceda-García, J. M., RuizVelasco, S., & Roque-Santiago, E. (2011). El acoso escolar (bullying) y su asociación con trastornos psiquiátricos en una muestra de escolares en méxico. Salud Pública de México, 53(3), 220-227.
  • Aldave, M. C. A., Garnica, C. H., & Murgia, C. E. P. (2013). El acoso laboral en hospitales públicos de la ciudad de México. Artículo presentado en el XVIII Congreso Intencaional de Contaduría, Administración e informática.
  • Astorga, C. M., & Hernández, J. J. C. (2005). Estrés, burnout y mobbing: Recursos y estrategias de afrontamiento Amarú.
  • Avilés, J.M., Irurtia, M.J., García-Lopez, L.J., & Caballo, V.E. (2011). El maltrato entre iguales:” Bullying”. Psicología Conductual, 19(1), 57.
  • Benítez, J.L., Berbén, A.G., & Fernández, M. (2006). El maltrato entre alumnos: Conocimientos, percepciones y actitudes de los futuros docentes. Revista De Investigación Educativa, 24(2), 329-352.
  • Bosqued Lorente, M. (2005). Mobbing. cómo prevenir y superar el acoso psicológico en el trabajo.
  • Cerezo, F. (2009). Bullying: Análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3)
  • Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Castro-Sánchez, M., Espejo-Garcés, T., ValdiviaMoral, P., & Zurita-Ortega, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: Estudio en escolares de la provincia de granada relationship between bullying, gender and physical activity: Research in schoolchildren in the province of Granada.
  • Continente, X. G., Giménez, A.P., & Adell, M.N. (2010). Factores relacionados con el acoso escolar (bullying) en los adolescentes de barcelona. Gaceta Sanitaria, 24(2), 103-108.
  • Díaz-Aguado Jalón, M.J. (2005). Por qué se produce la violencia escolar y cómo prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación 37.
  • Einarsen, S., & Johan Hauge, L. (2006). Antecedentes y consecuencias del acoso psicológico en el trabajo: Una revisión de la literatura. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 22(3).
  • Espín Falcón, J.C., Valladares González, A.M., Abad Araujo, J.C., Presno Labrador, C., & Gener Arencibia, N. (2008). La violencia, un problema de salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 24(4), 0-0.
  • Fernández, J.M.D., Segura, I.P., Fernández, J.D., & Padilla, M.D. (2013). Tipologías comportamentales en relación con el burnout, mobbing, personalidad, autoconcepto y adaptación de conducta en trabajadores sanitarios. Atención Primaria, 45(4), 199-207.
  • Garcia-Continente, X., Pérez-Giménez, A., Espelt, A., & Adell, M. N. (2013). Bullying among schoolchildren: Differences between victims and aggressors. Gaceta Sanitaria, 27(4), 350-354.
  • Gómez, M.J.V., & Álvarez-González, B. (2015). Perfiles y percepciones de género en violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 211-231.
  • Karsavuran, S., & Kaya, S. (2017). The relationship between burnout and mobbing among hospital managers. Nursing Ethics, 24(3), 337-348.
  • Kostev, K., Rex, J., Waehlert, L., Hog, D., & Heilmaier, C. (2014). Risk of psychiatric and neurolo- gical diseases in patients with workplace mobbing experience in germany: A retrospective database analysis. German Medical Science: GMS E-Journal, 12, Doc10. 10.3205/000195 [doi]
  • Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184.
  • Martínez, J.M.A. (2003). Bullying: Intimidación y maltrato entre el alumnado Stee-Eilas.
  • Martire, M.R., Lo Cascio, G., Picciotto, D., & Lo Cascio, N. (2006). Work organization and mob- bing: Application of cognitive methodology in medical circle. [L’organizzazione del lavoro e mobbing: applicazione di una procedura conoscitiva in ambito sanitario] Giornale Italiano Di Medicina Del Lavoro Ed Ergonomia, 28(4), 504-505.
  • Ramirez, F.C. (2015). Agresores y víctimas del bullying. desigualdades de género en la violencia entre escolares. Informació Psicològica, (94), 48-59.
  • Rodríguez Campo, V. A., Paravic Klijn, T. M., & González Rubilar, Urcesino Del Tránsito. (2015). Percepción de violencia física y factores asociados en profesionales y técnicos paramédicos en la atención prehospitalaria. Index De Enfermería, 24(1-2), 10-14.
  • Salmivalli, C., Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2011). Counteracting bullying in finland: The KiVa program and its effects on different forms of being bullied. International Journal of Behavioral Development, 35(5), 405-411.
  • Sliminng, E.C., Montes, P.B., Bustos, C.F., Hoyuelos, X.P., & Vio, C.G. (2015). Efectos de un programa combinado de técnicas de modificación conductual para la disminución de la conducta disruptiva y el aumento de la conducta prosocial en escolares chilenos. Acta Colombiana De Psicología, 12(1), 67-76.
  • Tonini, S., Lanfranco, A., Costa, M.C., Lumelli, D., Giorgi, I., Mazzacane, F., Candura, S. M. (2011). Work-related stress and mobbing: Case series and gender differences. [Stress lavoro-correlato e mobbing: casistica clinica e differenze di genere] Giornale Italiano Di Medicina Del Lavoro Ed Ergonomia, 33(4), 409-413.
  • Trijueque, D.G. (2007). El acoso psicológico en el lugar de trabajo: Una aproximación desde la psicología forense. Psicopatología Clínica Legal y Forense, 7(1), 41-62.