Antzuola Herri Eskola. Eskola ongizatearen eraikuntzan kontzeptua mugatuz eta zabalduz

  1. Basasoro Ciganda, Maitane
  2. Karrera Juarros, Iñaki
  3. Arguiñano Madrazo, Andoni
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2018

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 135-151

Type: Article

DOI: 10.1387/TANTAK.19559 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

One of the main aims of education is to face diversity in a positive way and walk towards inclusion. In this direction, education’s legal framework mentions that an inclusive school must ensure individuals well-being. That is why school-welfare’s importance is emphasized in this work, precisely understanding school-welfare as the amount of characteristics that are being implemented in schools in order to promote a better place for all the school community. After analyzing a school whose main aim is people’s well-being, the tasks in this research work have been to complete an overall view of school-welfare characteristics firstly, and to prove that inclusive school and schoolwelfare are two concepts that should be understood together.

Bibliographic References

  • Ainscow, M., Booth, T., eta Dyson, A. (2006). Inclusion and the standards agenda: negotiating policy pressures in England. International Journal of Inclusive Education, 295-308.
  • Ainscow, M., eta West, M. (2008). Mejorando las escuelas urbanas. Madril: Narcea.
  • Antzuola Herri Eskola. (1999). Infantil y Primaria ¿Dos mundos independientes? Cuadernos de Pedagogía, (282), 40-44.
  • Antzuola Herri Eskola. (2000). Gestión del Currículum y concepciones del alumnado. Cuadernos de Pedagogía, 290, 70-73.
  • Antzuola Herri Eskola. (2001a). El qué, cuándo, para qué... de las matemáticas. Aula de Innovación Educativa, 10 (103-104), 20-24.
  • Antzuola Herri Eskola. (2001b). Niños y niñas investigadoras: ¿de qué hablamos? Aula de infantil, (1), 7-14.
  • Antzuola Herri Eskola. (2003). La cantidad y...¡ cantidad de significados! Aula de infantil, (13), 6-8.
  • Antzuola Herri Eskola. (2004a). En la escuela, lo que digo yo también es importante. Aula de Innovación Educativa, 132, 41-46.
  • Antzuola Herri Eskola. (2004b). Una comunidad que acaba. Aula de Innovación Educativa, 140 (132), 40-46.
  • Antzuola Herri Eskola. (2006). El Viaje a Marte. Cuadernos de Pedagogía, 355, 55-58.
  • Antzuola Herri Eskola. (2008). Experiències primària: Un claustre que indaga i aprèn com a comunicat. L`escola d`Antzuola. Perspectiva escolar, 323, 27-31.
  • Antzuola Herri Eskola. (maiatza, 2014). La escuela de Antzuola: las personas y sus interacciones en contextos de aprendizaje inclusivos. Non: XXI Encuentro de Consejos Escolares Autonómicos y del Estado. Las escuelas de éxito. Características y experiencias. Consejo del Estado, Oviedo. http://www.mecd.gob.es/dctm/cee/encuentros/xxiiencuentro/22encuentroceayedocumento finaljpa.pdf?documentId=0901e72b8194fe50 (Kontsulta: 2017ko azaroa)
  • Arnaiz, P. (1997). Integración segregación e inclusión. Non: P. Arnaiz, eta R. de Haro (Eds.), 10 años de integración en España (pp. 313-353). Murtzia: Unibertsitateko Publikazio Zerbitzua.
  • Arnaiz, P. (1999). Currículum y atención a la diversidad. Non: M. A. Verdugo eta F. B. Jordán de Urríes (Eds.), Hacia una nueva concepción de la discapacidad (pp. 39-61). Salamanka: Amarú.
  • Arnaiz, P., eta Soto, G. (2003). Special Education in Spain at the beginning of the 21st century: the challenge to educate in an unequal and multicultural society. International Journal of Inclusive Education, 7, 375-388.
  • Bisquerra, R. (2000). Métodos de Investigación Educativa. Bartzelona: CEAC Educación Manuales.
  • Bisquerra, R. (2008). Educación emocional y bienestar. Madril: Wolters Kluwer.
  • Booth, T. (1996). A perspective on inclusión from England. Cambridge Journal of Education, 26(1), 87-99.
  • Denzin, N.K., eta Lincoln, Y. (Eds.). (1994): Handbook of qualitative research. Londres: Sage.
  • De Pablos, J., eta González-Pérez, A. (2012). El bienestar subjetivo y las emociones en la enseñanza. Revista Fuentes, (12), 69-92.
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madril: Narcea.
  • Ekman, E. (1989): La documentación en la investigación educativa. Non: T. Husen, eta N. Postlethwaite. (Eds.) Enciclopedia Internacional de la Educación, 3, 1482-1485, Bartzelona: Vicens-Vives/Mec
  • Escudero, J. M., eta Martinez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista iberoamericana de educación, 55, 85-105.
  • Gómez, A., eta Cejudo, J. M. (2007). La investigacion educativa: Claves teoricas. Nikaragua: EDIGRAPSA.
  • Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saila. (2012). Eskola Inklusiboaren esparruan Aniztasunari Erantzuteko Plan Estrategikoa 2012-2016. Non eskuratuta: http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r43-2459/eu/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/eu_escu_inc/adjuntos/16_inklusibitatea_100/100011e_Pub_EJ_Plan_diversidad_e.pdf
  • Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Saila. (d.g.). Heziberri 2020, Hezkuntza Eredu Pedagogikoaren Markoa. Non eskuratuta: http://www.hezkuntza.ejgv. euskadi.eus/r43-573/eu/contenidos/informacion/heziberri_2020/eu_heziberr/ adjuntos/Heziberri_2020_e.pdf
  • Hik Hasi. (2003). Antzuolako herri ikastetxearen proiektua [Monografikoa]. Hik Hasi Udako Topaketak, (10). ISSN: 1135-4690.
  • Karrera, I. (2008). El método cualitativo como herramienta válida en la resolución de conflictos. Leioa: UPV/EHU.
  • Karrera, I., eta Arguiñano, A. (2017). Escuelas inclusivas en el Pais Vasco: Organización escolar y curriculum emergentes y flexibles. Argitalpenerako onartuta.
  • Latorre, A., Del Rincón, D., eta Arnal, J. (1996). Bases Metodológicas de la investigación educativa. Bartzelona: GR92.
  • Pérez, G. (2001). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Métodos. Madril: La Muralla.
  • Stainback, S., eta Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas. Madril: Narcea.
  • Stainback, S. (2001). Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el curriculum. Madril: Narcea.
  • Taylor, S. E. (1991). Seamos optimistas. Ilusiones positivas. Bartzelona: Ediciones Martínez Roca.
  • Travers, R. (1971): Introducción a la investigación educacional. Buenos Aires: Paidós.
  • UNESCO/IBE (2008). Conclusions and recommendations of the 48th session of the International Conference on Education (ED/BIE/CONFINTED48/5). Geneva: UNESCO IBE. Non eskuratuta: http://www.ibe.unesco.org/
  • Victoria, C. R., eta González, I. (2000). La categoría bienestar psicológico: Su relación con otras categorías sociales. Revista cubana de medicina general integral, 16(6), 586-592.
  • Woods, P. (1989): La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Bartzelona: Paidós.