Integrales, frustradas, posesivas, ineptas:figuras de la madre en el cine de John Ford

  1. Nekane E. Zubiaur Gorozika 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Secuencias: Revista de historia del cine

ISSN: 1134-6795

Year of publication: 2017

Issue: 45

Pages: 13-36

Type: Article

More publications in: Secuencias: Revista de historia del cine

Abstract

Women, and especially mothers, are essential in John Ford’s cinema. Based on Greimas’ semiotics’ principles, this article classifies the figures of the mother that appear in his films according to their competences for both pregnancy (being able to be) and nurturing (knowing to do). The analysis of certain specific cases describes, in addition, Ford’s mise en scène at the crucial juncture of the separation between the mother and the son that demands autonomy, and it explains how those moments become rituals in Ford’s cinema by virtue of the repetitions and fragmentations they present.

Bibliographic References

  • Chodorow, Nancy, El ejercicio de la maternidad. Psicoanálisis y sociología de la mater¬nidad y paternidad en la crianza de los hijos (Barcelona, Gedisa, 1984).
  • Dempsey, Michael, «John Ford: una reconsideración», en John Ford (Madrid, Filmoteca Española / ICAA, 1988), pp. 249-267.
  • Fischer, Lucy, Cinematernity. Film, Motherhood, Genre (Nueva Jersey, Princeton Uni¬versity Press, 1996).
  • Fromm, Erich, El arte de amar (Buenos Aires, Paidós, 1970).
  • Gallagher, Tag, John Ford. El hombre y su cine (Madrid, Akal, 2009).
  • Greimas, Algirdas Julien y Courtés, Joseph, Semiótica. Diccionario razonado de la teo¬ría del lenguaje (Madrid, Gredos, 2006).
  • Kaplan, E. Ann, Motherhood and Representation. The Mother in Popular Culture and Melodrama (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
  • Lévi-Strauss, Claude, L’homme nu (París, Plon, 1971).
  • Llinás, Francisco, «Lazos de sangre» (Nickelodeon, nº. 26, primavera de 2002), pp. 176-180.
  • McBride, Joseph, Tras la pista de John Ford (Madrid, T&B Editores, 2004).
  • Zumalde, Imanol, La experiencia fílmica. Cine, pensamiento y emoción (Madrid, Cá¬tedra, 2011).
  • Zunzunegui, Santos, Robert Bresson (Madrid, Cátedra, 2001).