Integrales, frustradas, posesivas, ineptas:figuras de la madre en el cine de John Ford
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 1134-6795
Datum der Publikation: 2017
Nummer: 45
Seiten: 13-36
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Secuencias: Revista de historia del cine
Zusammenfassung
Women, and especially mothers, are essential in John Ford’s cinema. Based on Greimas’ semiotics’ principles, this article classifies the figures of the mother that appear in his films according to their competences for both pregnancy (being able to be) and nurturing (knowing to do). The analysis of certain specific cases describes, in addition, Ford’s mise en scène at the crucial juncture of the separation between the mother and the son that demands autonomy, and it explains how those moments become rituals in Ford’s cinema by virtue of the repetitions and fragmentations they present.
Bibliographische Referenzen
- Chodorow, Nancy, El ejercicio de la maternidad. Psicoanálisis y sociología de la mater¬nidad y paternidad en la crianza de los hijos (Barcelona, Gedisa, 1984).
- Dempsey, Michael, «John Ford: una reconsideración», en John Ford (Madrid, Filmoteca Española / ICAA, 1988), pp. 249-267.
- Fischer, Lucy, Cinematernity. Film, Motherhood, Genre (Nueva Jersey, Princeton Uni¬versity Press, 1996).
- Fromm, Erich, El arte de amar (Buenos Aires, Paidós, 1970).
- Gallagher, Tag, John Ford. El hombre y su cine (Madrid, Akal, 2009).
- Greimas, Algirdas Julien y Courtés, Joseph, Semiótica. Diccionario razonado de la teo¬ría del lenguaje (Madrid, Gredos, 2006).
- Kaplan, E. Ann, Motherhood and Representation. The Mother in Popular Culture and Melodrama (Londres y Nueva York, Routledge, 1992).
- Lévi-Strauss, Claude, L’homme nu (París, Plon, 1971).
- Llinás, Francisco, «Lazos de sangre» (Nickelodeon, nº. 26, primavera de 2002), pp. 176-180.
- McBride, Joseph, Tras la pista de John Ford (Madrid, T&B Editores, 2004).
- Zumalde, Imanol, La experiencia fílmica. Cine, pensamiento y emoción (Madrid, Cá¬tedra, 2011).
- Zunzunegui, Santos, Robert Bresson (Madrid, Cátedra, 2001).