Novo estilo de relacións na sociedade do coñecementoA xestión conflitos nas organizacións do NER Group no País Vasco

  1. María Alvarez Sainz 1
  2. Kepa Xabier Apellaniz Valle 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Year of publication: 2017

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 31-44

Type: Article

DOI: 10.15304/RGE.26.1.4321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Abstract

This article presents the new style of relations (NER), a model developed in the Basque Country to suitably manage people and their knowledge in order to face the management challenges for the 21st century, and studies conflict management at the organizations of the NER Group. The main results of the empirical work developed for analyzing the NER’s cultural features, as they are perceived by the people who work with it, show that responsibility, commitment and confidence are perceived as fundamental elements for conflict management at the organizations and it is one of the NER’s hallmarks.

Bibliographic References

  • Ashkanasy, Neal; Broadfoot, Grover Lee y Falkus, S. (2000). “Questionnaire measures of organizational culture”. In N. M. Ashkanasy, C. Wilderom & M. Peterson (Eds.), Handbook of Organizational Culture and Climate. Thousand Oaks, CA: Sage:131146 http://dx.doi.org/10.2307/3556621
  • Baker, E.L. (1980). “Managing organizational culture”. Management Review, 69: 8-13 http://dx.doi.org/10.4135/9781473982444
  • Bass, B.M. (1985): Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press http://dx.doi.org/10.1002/hrm.3930250310
  • Bass, B.M. (2008). The Bass handbook of leadership. Theory, research, & managerial applications. New York: Free Press, 4th edition
  • Bennis W. y Nanus B. (2008). Lideres. Estrategias para un liderazgo eficaz. Barcelona: Ed. Paidós
  • Brynjolfsson, E. and McAfee A. (2011). Race Against the Machine: How the Digital Revolution is Accelerating Innovation, Driving Productivity, and Irreversibly Transforming Employment and the Economy. Digital Frontier Press, Kindle Edition
  • Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row http://dx.doi.org/10.2307/1955659
  • Cameron, K. S. y Quinn, R. E. (1999). Diagnosing and Changing Organizational Culture, Based on The Competing Values Framework. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
  • Cappelli, P. and Singh, H. (1992). "Integrating Strategic Human Resources and Strategic Management." In Peter Sherer, David Lewin, and Olivia Mitchell, eds., Research Frontiers in Industrial Relations: 165-92. Madison, Wis.: Industrial Relations Research Association series
  • Casadesus-Masanell, R. and Mitchell, J. (2006). “Irizar in 2005”. Harvard Business School Publishing. Boston, MA. http://www.hbsp.harvard.edu
  • Conger J. A., Spreitzer G. M. y Lawler E. E. (2000). El manual del cambio para líderes. Barcelona: Ed. Paidós
  • Covey S. R. (2012). El 8º hábito. Barcelona: Ed. Paidós
  • Damanpour, F.(1991). “Organizational Innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators”. Academy of Management Journal, 34: 555-590 http://dx.doi.org/10.2307/256406
  • Deal TA, Kennedy AA. (1985). Cultura Corporativa. México DF: Fondo Educativo Interamericano
  • Deming W.E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. La salida de la crisis. Madrid: Ed. Díaz de Santos
  • Denison, D.R. y Neale, W. (1994). Denison Organizacional Culture Survey. Ann Arbor: Aviat
  • Denison, D.R. y Neale, W. (2000). Denison Organizational Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting Deutsch, M. (1990). “Sixty years of conflict”. The International Journal of Conflict Management, Vol. 1, No. 3 (July), p. 237-263. http://dx.doi.org/10.1108/eb022682
  • Drucker P. F. (2000). El management del siglo XXI. Barcelona: Edhasa
  • Empresa XXI. Periódico quincenal de la Industria Vasca. 1 marzo 2015
  • Etxebarria Caño, M. (2001). Irizar, caminando a lo largo de tres siglos. Ormaiztegi: Ed. Irizar S.Coop
  • Frost, P. J. (1985). Organizational Culture Paperback. California: SAGE Publications
  • García, O. (2010). Cuando la propiedad no quiere ceder el poder. Bilbao: K2K emocionando
  • García Echevarría, S. (1990). El reto empresarial español. Madrid: Ed. Díaz de Santos
  • García Echevarría, S. (2007). “Cultura e Innovación como marco de la participación en la empresa”. Instituto de Dirección y Organización de Empresa, nº 311, Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares
  • García Echevarría, S. (2014). “El empresario en la Sociedad: su contribución al desarrollo de la persona y de sus Instituciones”. Instituto de Dirección y Organización de Empresa. Conferencias y Trabajos de Investigación, nº 363, Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares
  • García Echevarría, S. (2015). “Perspectiva societario-económica del trabajo. La evolución del mundo del trabajo y su dimensión ético-empresarial. Instituto de Dirección y Organización de Empresa, nº 374, Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares
  • Gbe-ner elkartea. Revista Hurbilean. Nº 1, diciembre de 2010: 13
  • George, D. & Mallery, P. (2003). Spss for windows step by step: a simple guide and reference. 11.0 update (4ª ed.). Boston: Allyn & Bacon
  • Goñi Zabala J.J. (2012). Mentefactura. El cambio de modelo productivo. Madrid: Ed. Díaz de Santos
  • Gordon, G. (1985), “The relationship of corporate culture to industry sector and corporate performance”, en R.H. Kilmann, M,J. Saxton, R. Serpa y Asociados: Gaining control of the corporate culture. San Francisco: Jossey-Bass: 103-125
  • Guest, D. (2002). “Human Resource Management, Corporate Performance and Employee Wellbeing: Building the Worker into HRM”. The Journal of Industrial Relations, vol. 44, No. 3, September: 335-358
  • Hamel G. y Breen B. (2008). El futuro del management. Barcelona: Ed. Paidós
  • Hofstede, G.J. & Minkov, M. (2010) Cultures and Organizations: Software of the Mind. 3rd Edition, USA: McGraw-Hill
  • Kenneth, W. T. (1992). “Conflit and Conflict Management: Reflections and Update”. Journal of Organizational Behavior,Vol. 13, 265-274. http://dx.doi.org/10.1002/job.4030130307
  • Kilmann, R.; Saxton, M.J.; Serpa, R. and Associates. (1985). Gaining control of the corporate culture. San Francisco: Jossey-Bass http://dx.doi.org/10.1002/hrm.3930250409
  • Kogut, B. and Zander, U. (1992). “Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of Technology.” Organization Science, vol. 3, No. 3: 383-97 http://dx.doi.org/10.1287/orsc.3.3.383
  • Kotter J. P. (1997). El líder del cambio. México: McGraw-Hill
  • K2K emocionando.(2014). Experiencias NER 2013. Otra realidad empresarial contada por sus protagonistas. Bilbao: K2K emocionando
  • Macduffie, J.P. (1995). “Human Resource bundles and manufacturing performance: Organizational logic and flexible production systems in the world auto industry”. Industrial and Labor Relations Review, Vol. 48, No. 2: 197-221 http://dx.doi.org/10.2307/2524483
  • Mansfield E., Schawarts M. y Wagnes S. (1981). “Imitation Cost and Patents: An Empirical Study” en The Economic Journal 91 http://dx.doi.org/10.2307/2232499
  • Martin, J. y Siehl, C. (1983). “Organizational culture and counterculture: an uneasy simbiosis”. Organizational Dynamics. 22, (2): 52-65 http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(83)90033-5
  • Ouchi, W. (1984). Teoría Z : Como pueden las empresas hacer frente al desafío japonés. California: Ed. Orbis
  • Pascale, R. y Athos, A. (1981). The art of Japanese management. New York: Simon & Schuster http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250030413
  • Peters Th. J. y Waterman R. H. (1987). En busca de la excelencia. Barcelona: Folio
  • Pfeffer J. (1994). Competitive Advantage Through People. Boston: Harvard Business School Press http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.3920070210
  • Pfeffer J. (1996). Ventaja competitiva a través de la gente. México: Compañía Editorial Continental
  • Pfeffer J. (1998). La ecuación humana. Barcelona: Gestión 2000
  • Porter, M.E. (1985). Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: Alay Ediciones
  • Price, J.L. y Mueller, C.W. (1986). Handbook of organizational measurement. Marshfield, MA: Pitman http://dx.doi.org/10.1177/017084068800900128
  • Rahim, A. & Bonoma, T. (1979). “Managing organizational conflict: a model for diagnosis and intervention”. Psychological Reports, 44, 1323-1344. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.1979.44.3c.1323
  • Rahim, A. (2002). “Toward a theory of managing organizational conflict”. The International Journal of Conflict Management, Vol.13, No. 3, 206-235. http://dx.doi.org/10.1108/eb022874
  • Ramos P.P. (2008). Modelo organizativo en red. El diseño de las empresas del siglo XXI. Madrid: Pearson Educación
  • Rao J. y Chuán F. (2012). Innovación 2.0. ¿Por qué cuando hablamos de innovación nos olvidamos de las personas? Barcelona: Profit editorial
  • Robbins P. y Coulter M. (2012). Management. New Jersey: Pearson Education
  • Saratxaga K. (2007). Un nuevo estilo de relaciones para el cambio organizacional pendiente. Madrid: Pearson Educación
  • Senge P. M. (1999). La quinta disciplina. Barcelona: Ed. Granica
  • Schein E. H. (1988). La cultura organizacional y el liderazgo. Una visión dinámica. Barcelona: Plaza & Janes Editores
  • Schumpeter, J. (1978). Teoría del desenvolvimiento económico. México: Fondo de Cultura Económica
  • Trice, H.M. y Beyer, J.M. (1993): The cultures of work organization. Englewood Cliffs: Prentice Hall
  • Ugarte, L. (2004). ¿Sinfonía o Jazz? Koldo Saratxaga y el modelo Irizar. Barcelona: Granica
  • Ulrich, D.; Zenger J. y Smallwood N. (2000). Liderazgo basado en resultados: cómo los líderes fortalecen la empresa e incrementan los beneficios. Barcelona: Gestión 2000
  • Walton, R. E. (1985). “From control to commitment in the workplace”. Harvard Business Review, March: 77-84
  • Wiig, K.M. (1997). “Knowledge Management: Where Did it Come From and Where Will it Go?” Expert Systems With Applications, Vol. 13, No. 1, 1-14.
  • Winslow Ch.D. y Bramer W. L. (1995). La nueva organización del trabajo. Bilbao: Ediciones Deusto