La dimensión identitaria y creativa de lo experiencial

  1. Iñaki Martínez de Albéniz Ezpeleta 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Imagonautas: revista Interdisciplinaria sobre imaginarios sociales

ISSN: 0719-0166

Year of publication: 2017

Issue: 10

Pages: 87-107

Type: Article

More publications in: Imagonautas: revista Interdisciplinaria sobre imaginarios sociales

Abstract

The article focuses on the experiential dimension of social life as a possible field of innovation and creativity. In order to achieve this goal, it analyzes some social phenomena in which the experiential dimension has acquired an unprecedented importance: 1) the experimentation around the identity in the case of experiential tourism, that is developed in an extensive way, in addition to three other fields of experimental development that are only sketched for future developments: 2) experimentation with art in the field of relational aesthetics, 3) the 15M movement as the experience of another way of making politics, and, finally, 4) the experience of “society being made” that underlies in those social neo-rituals that have been called flashmobs. The text points out that for the experiential dimension to be operative it is necessary that the dramaturgy leaves the institutional scope of the theater in which it was confined to become a socially distributed competence.

Bibliographic References

  • Arias Maldonado, M. (2016). La democracia sentimental. Madrid: Página Indómita.
  • Balandier, G. (1994). El poder en escenas: de la representación del poder al poder de la representación. Barcelona: Paidós.
  • Basquetour. (22 de enero, 2014). La consejera de Desarrollo Económico y Competitividad ha inaugurado esta mañana el stand de Euskadi en Fitur, ante una importante representación institucional y del sector turístico. http://www.basquetour.eus/noticia.aspx?idnoticia=344
  • Beck, U., Gidens, A. y Lash, S. (1994). Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in Modern Social Order. London: Polity Press.
  • Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.
  • Boltanski, L., y Chiapello, E. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: AKAL.
  • Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Bourriaud, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Butler, J. (1998). Performativity's Social Magic. En R. Shusterman (ed.), Bourdieu: A Critical Reader. Londres: Blackwell.
  • Comaroff, J.L. y Comaroff, J. (2011). Etnicidad S.A. Buenos Aires: Katz.
  • Corsin Jiménez, A. y Estalella. A. (s.f.). Prototyping. http://www.prototyping.es/
  • Danielruizacero. (2016). File:Tipologia Industrias Culturales.png. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tipologia_Industrias_Culturales.png
  • Diputación Foral de Bizkaia (s.f.). Bilbao Bizkaia be basque. http://www.bizkaia.eus/home2/Archivos/DPTO8/Noticias/Imagenes/LOGO%20PARIS.jpg
  • Diputación Foral de Bizkaia. (29 de junio 2016). Unai Rementeria inaugura el Smithonian Folklife Festival, “Un día especial para the Basque country. Noticias. Bizkaiko Foru Aldundia - Diputación Foral de Bizkaia. http://web.bizkaia.eus/es/web/area-de-prensa/noticias/-/news/detailView/16582
  • Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Madrid: CIS.
  • Dubet, F. y Zapata, F. (1989). De la sociología de la identidad a la sociología del sujeto. Estudios Sociológicos, 7(21), 519-545.
  • Fraser, N. (2006). ¿Redistribución o Reconocimiento? Un debate Político-filosófico. Madrid: Morata.
  • Garfinkel, H. (2006). Estudios en etnometodología. Madrid: Siglo XXI.
  • Giddens, A. (1984). The Constitution of Society. Londres: Polity Press.
  • Gobierno Vasco (s.f.). Pastor por un día en Urkiola. https://turismo.euskadi.eus/es/top-viajes/pastor-por-un-dia/aa30-12378/es
  • Goffman, E. (1987). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Hardt, M. (1999). Affective Labor. Boundary, 26(2), 89-100.
  • Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Madrid: Katz Editores.
  • Irekia. (29 de enero de 2016). La consejera de Desarrollo Económico presenta el “Smithsonian Folklife Festival", en el que Euskadi será la cultura invitada este verano en Washington. Irekia. http://www.irekia.euskadi.eus/es/news/30592-consejera-desarrollo-economico-presenta-smithsonian-folklife-festival-que-euskadi-sera-cultura-invitada-este-verano-washington
  • Jensen, R. (1999) The Dream Society: How the Coming Shift from Information to Imagination Will Transform Your Business. New York: McGraw-Hill.
  • Krauss, R. (1996). La escultura en el campo expandido. En La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos (pp. 289-303). Madrid: Alianza.
  • Lamo de Espinosa, E. (1990). Las sociedades reflexivas. Madrid: CIS
  • Lash, S. (2005). Crítica de la información. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Latour, B. (2005). Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford. Clarendon.
  • MacCannell, D. (2007). La ‘autenticidad representada’ hoy. Revista de Occidente, 314-315, 89-116.
  • Maffesoli, M. (2000). El tiempo de las tribus. El ocaso del individualismo en las sociedades postmodernas. Madrid: Siglo XXI.
  • Martín Patiño, B. (2012). Libre te quiero (documental). España: La Linterna Mágica.
  • OCDE (2006). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos sobre Innovación. OCDE: European Communities.
  • Pine, J. y J. Gilmore (2011). The experience Economy. Boston. Mass.: Harvard Business Review Press.
  • Ranciere, J. (2010). El espectador emancipado. Pontevedra: Ellago Ediciones
  • Spivak, G.C. (1994). Can the Subaltern Speak? En P. Williams y L. Chrisman (Eds.), Colonial Discourse and Post-Colonial Theory (pp. 66-110). A Reader. New York: Columbia University Press.
  • Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Valdecantos, A. (27 de mayo de 2016): La melancolía de la novedad. El País, 13.
  • Virno, P. (2003). Virtuosismo y revolución. La política en la era del desencanto. Madrid: Traficantes de Sueños.