La profesionalización de los youtubersel caso de Verdeliss y las marcas

  1. Angeriñe Elorriaga Illera 1
  2. Sergio Monge Benito 1
  1. 1 Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. Universidad del País Vasco (España)
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2018

Issue: 73

Pages: 37-54

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2018-1244 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Sustainable development goals

Abstract

Introduction. Thanks to the YouTube platform, people previously unknown can generate such a large community that many brands can be seduced to collaborate with them through a new form of advertisement and product placement. We focus on Verdeliss’ case, a young Spanish mother of six children that has professionalized her activity on YouTube. Methodology. We performed a content analysis of 606 videos published in the Verdeliss’ YouTube channel verifying the presence (spontaneous or sponsored) of brands and their evolution. Results. We established 4 differentiated stages in her contents production, each one with different characteristics. The last stage of their production corresponds to the permanent collaboration with commercial brands. Conclusions. This new profile of professional influencer is obliging brands to re-invent their communication to keep connecting with their consumers.

Funding information

La tercera fase comienza tras el nacimiento de Julen, con un video de presentación del espacio del bebé en la casa (13/2/2014), y termina con el anuncio de su tercera quedada en vivo con sus seguidores. Son 183 videos en total. En esta fase, la comunidad va creciendo exponencialmente y aparece un nuevo fenómeno característico: las “quedadas” con sus seguidoras, es decir, encuentros de sus seguidores con la Youtuber en la vida real. Las dos primeras tienen lugar en el verano de 2014. La primera se realiza en el parque del Retiro el 15/08/2014 y Verdeliss no graba nada porque se ve desbordada por la circunstancia, así que se limita a agradecer a los asistentes en un video [17]. La segunda sucede en un parque de Barcelona el 07/09/2014, y a ella asisten decenas de personas llevando multitud de regalos para la familia. En el minuto 7:30 de ese mismo video, Verdeliss declara que en ese momento ha sido consciente de la cantidad de personas que les siguen y les aprecian. La tercera quedada tiene lugar en una tienda de Madrid en el verano de 2015, más concretamente el 16/08/2015, y técnicamente el video sobre ella se encuadra dentro de la cuarta fase, cuando las marcas pagadas ya han hecho su aparición en el canal. A esta quedada asisten centenares de personas y se prolonga durante más de tres horas. La fila para esperar el turno de verles se extiende por las aceras cercanas y muchas personas se quedan se quedan sin poder saludarles por no poder esperar tanto tiempo.

Funders

Bibliographic References

  • Chang, S; Molesworth, M; Grigore, G. (2015). YouTube Beauty Brands and the Dynamic Processes of Prosumption. Proceedings of the 40th Annual Macromarketing Conference, 489. 7]
  • Chau, C. (2010). YouTube as a participatory culture. New Directions for Youth Development. Volume 2010, Issue 128, 65–74.
  • Costa-Sánchez, C. (2017). Estrategias de videomarketing online. Tipología por sectores de negocio. Communication & Society 30(1), 17-38.
  • Kompare D (2002). Flow to files: Conceiving 21st century media. In: Media in Transition 2 Conference, Cambridge, MA, 11 May 2002. Available at: http://cmsw.mit.edu/mit2/Abstracts/DerekKompare.pdf [Consultado 10/10/2017).
  • Carlos A Scolari, CA; Fraticelli, D (2017). The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1–20.
  • Burgess J and Green J (2009) YouTube: Online Video and Participatory Culture. Cambridge, MA: PolitePress (Kindle edition).
  • Díaz, Luis (2017): Soy Marca: quiero trabajar con Influencers. Editorial: BRESCA
  • Grzesiak, M (2017). How a Personal Brand that has been Creatively Established in Social Media Becomes a Passport to Traditional Media and Receiving Advertising Contracts. Proceedings of the 3rd World Congress on Electrical Engineering and Computer Systems and Science (EECSS'17). DOI: 10.11159/snsm17.107.
  • Keightley, CJ (2015). An investigation on YouTube and Brand Partnerships. Thesis. Disponible en: http://iiespace.iie.ac.za/bitstream/handle/11622/92/Cara%20Keightley%20%281%29.pdf [Consultado 26/10/2017]
  • Fred, S (2015). Examining Endorsement and Viewership Effects on the Source Credibility of YouTubers. Dissertation Tesis. Available at: http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=6883&context=etd [Consultado 19/10/2017]
  • Izquierdo-Castillo, J (2012). Distribución online de contenidos audiovisuales: análisis de 3 modelos de negocio. El profesional de la información, v. 21, n. 4. ISSN: 1386-6710.
  • Khan M. (2017). Social media engagement: What motivates user participation and consumption on YouTube? Computers in Human Behavior, vol. 66, 236.
  • Ko, HC; Wu, WN (2017). Exploring the Determinants of Viewers’ Loyalty toward Beauty YouTubers: A Parasocial Interaction Perspective. Proceedings of 2017 International Conference on Education and Multimedia Technology, 81-86. DOI: https://doi.org/10.1145/3124116.3124130
  • Lobato, R (2016). The cultural logic of digital intermediaries: YouTube multichannel networks. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 22(4), 348–360.
  • McRoberts, S; Bonsignore, E; Peyton, T; Yarosh, S (2016). “Do It for the Viewers!” Audience Engagement Behaviors of Young YouTubers. Proceedings of the The 15th International Conference on Interaction Design and Children, 334-343. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/2930674.2930676.
  • Mingione, D (2014). Hello Internet! An Analysis of YouTuber Greetings. Explorations in Linguistics, Volume 1, Issue 1, 2014.
  • Neuendorf, K A (2017). The Content Analysis Guidebook, Second Edition. Sage, Los Angeles.
  • Ramos-Serrano, M; Herrero-Diz, P (2016). Unboxing and brands: youtubers phenomenon through the case study of evantubehd. Revista Prisma Social, Especial 90-120.
  • Scolari CA (2012). Media Ecology: Exploring the Metaphor to Expand the Theory. Communication Theory 22(2), 204–225. doi: 10.1111/j.1468-2885.2012.01404.x
  • Scolari, CA (2013). Media evolution: Emergence, dominance, survival, and extinction in the media ecology. International Journal of Communication, 7: 1418–1441.
  • Yin, RK (2003). Case study research. Design and Methods. Thousand Oaks, California: Sage.