Huertos EcoDidácticos y Educación para la Sostenibilidad. Experiencias educativas para el desarrollo de competencias del profesorado en formación inicial
- Marcia Eugenio Gozalbo 1
- Daniel Zuazagoitia Rey-Baltar 2
- Aritz Ruiz González 2
-
1
Universidad de Valladolid
info
-
2
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 1697-011X
Year of publication: 2018
Volume: 15
Issue: 1
Pages: 1501
Type: Article
More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias
Abstract
Organic Learning Gardens are gardens which are sustainably managed based on the principles of organic agriculture or permaculture, and whose main purpose is educational. They are currently present at some Spanish universities, generally as the result of isolated initiatives of a particular professor or knowledge area, either belonging to the field of experimental sciences or of science teaching. They constitute educational resources and learning environments of a great value for implementing active methodologies directed towards promoting students’ competencies for sustainability. We provide with two educational experiences structured around the use of Organic Learning Gardens in the context of initial teacher training, and framed, respectively, in a project for teaching innovation and a project for innovation in sustainability: firstly, the development of a teaching and learning sequence around the use of biocides for the Degree in Early-Childhood Education, at the Faculty of Education in Soria (University of Valladolid, UVa) , and secondly, an educational intervention around the use of composting for biological residues’ management for the Degree in Primary Education at the Faculty of Education and Sport in Vitoria-Gasteiz (University of the Basque Country, UPV/EHU). Finally, reflections are presented on the use of Organic Learning Gardens as educative contexts in the frame of Higher Education
Funding information
El presente trabajo se ha llevado a cabo en el marco del Proyecto de Innovación Docente de la Universidad de Valladolid “Huertos EcoDidácticos: nuevos espacios para la promoción de competencias del alumnado” y el Proyecto de Innovación en Sostenibilidad del Vicerrectorado de Estudiantes, Empleo y Responsabilidad Social de la Universidad del País Vasco “Realización de prácticas docentes colaborativas e interdisciplinares en el huerto ecológico del Campus de Álava” (Vitoria-Gasteiz)Funders
- Universidad del País Vasco Spain
- Universidad de Valladolid Spain
Bibliographic References
- Aragón L. (2014) El huerto ecológico universitario: una propuesta educativa para trabajar por proyectos en el Grado en Educación Infantil, pp. 271-275 en Membiela P., Casado N., Cebreiros M.I. (eds), La enseñanza de las ciencias: desafíos y perspectivas. Santiago de Compostela: Educación Editora.
- Aragón L., Cruz I. M. (2016) Del Huerto Ecológico Universitario al aula de infantil: experiencias educativas en torno a problemas ambientales en la etapa de infantil. Revista Internacional de Educación Preescolar e Infantil 2 (1), 40-48.
- Barrón Á., Navarrete A., Ferrer-Balas D. (2010) Sostenibilización curricular en las universidades españolas. ¿Ha llegado la hora de actuar? Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 7 (nº extraordinario), 388-399.
- Barrón Á., Muñoz J. M. (2015) Los huertos escolares comunitarios: fraguando espacios socioeducativos en y para la sostenibilidad. Foro de Educación 13 (19), 213-239.
- Barth M., Michelsen G., Rieckmann M., Thomas, I. (Eds.). (2015) Handbook of Higher Education for Sustainable Development. Routledge: New York.
- Bruff D. (2009) Teaching with classroom response systems: Creating active learning environments. San Francisco: Jossey-Bass.
- CADEP (2012) Orientaciones para la introducción de la sostenibilidad en el curriculum . Anexo a, Directrices para la Introducción de la Sostenibilidad en el Curriculum CRUE, 2005, Declaración institucional. Grupo de trabajo Sostenibilización Curricular, Valencia: CADEP-CRUE.
- Cañal P. (2006) La alfabetización científica en la infancia. Aula infantil 33, 5-9.
- Carson R. (2010) Primavera silenciosa. Barcelona: Editorial Crítica.
- Ceballos M., Escobar T., Vílchez, J. E. (2014) El huerto escolar: percepción de futuros maestros sobre su utilidad didáctica, pp. 285-292 en APICE (Comp.), 26 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales y segunda Escuela de Doctorado. Huelva: Universidad de Huelva.
- Cebrián G., Junyent, M. (2015) Competencies in education for sustainable development: Exploring the student teachers’ views. Sustainability 7 (3), 2768-2786.
- Corkery L. (2004) Community gardening as a platform for education for sustainability. Australian Journal of Environmental Education 20 (1), 69-75.
- Eugenio M. y Aragón L. (2016a) Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros de Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13 (3), 667-679.
- Eugenio M. y Aragón L. (Coords.) (2016b) Huertos EcoDidácticos: compartiendo experiencias educativas en torno a huertos ecológicos. Huesca: Jolube.
- Eugenio M. y Aragón L. (2017) Experiencias educativas en relación a la Agroecología en la educación superior española contemporánea: presentación de la Red Universidades Cultivadas (RUC). Agroecología 11 (1), 31-39.
- Fernández M., Fuertes M. T., Albareda, S. (2015) Sostenibilización curricular en la Educación Superior: propuesta metodológica. Opción 31(1), 284-304.
- García-Esteban F. E., Murga-Menoyo M. Á. M. (2015) El profesorado de educación infantil ante el desarrollo sostenible. Necesidades formativas. Enseñanza y Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica 33 (1), 121-142.
- García J. E., Cano, M. I. (2006) ¿Cómo nos puede ayudar la perspectiva constructivista a construir conocimiento en Educación Ambiental? Revista Iberoamericana de Educación 41(monográfico: Educación para el desarrollo sostenible), 117-131.
- García, J. E. (2003). Investigando el ecosistema. Investigación en la escuela 51, 83-100.
- Hoornweg D., Bhada-Tata P. (2012) What a waste: a global review of solid waste management. World Bank, Washington DC, USA.
- Kaufman M., Serafini C. (1993) La huerta: un sistema ecológico. En: H. Weissmann (Comp.). Didáctica de las ciencias naturales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires: Editorial Paidós SAICF.
- Miller M. A. (2007) A rose by another name: Environmental education through gardening. Applied Environmental Education y Communication 6 (1), 15-17.
- Murga-Menoyo M. Á. (2015) Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación 13 (19), 55-83.
- Naciones Unidas (2015) Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).
- Novo M. (2007) El desarrollo sostenible: su dimensión ambiental y educativa (2ª Ed.). Colombia: Pearson Education.
- Rekondo M., Espinet M., y Llerena G. (2015) La construcción discursiva de la competencia ecociudadana en la escuela: la realización de un diseño tecnológico colaborativo en agroecología escolar. Investigación en la escuela 86, 7-19.
- Rieckmann M. (2012) Future-oriented higher education: which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures 43, 127-135.
- Sáenz-Rico De Santiago B., Benítez Satre L., Neira J. M., Sobrino Calleja M. R., D’angelo Menéndez E. (2015) Perfiles profesionales de futuros maestros para el desarrollo sostenible desde un modelo formativo centrado en el diseño de ambientes de aprendizaje. Foro de Educación 13 (19), 141-163.
- Solís-Espallargas C., Valderrama-Hernández, R. (2015) La Educación para la Sostenibilidad en la formación de profesorado. ¿Qué estamos haciendo? Foro de Educación 13 (19), 165-192.
- Sterling S. (2001) Sustainable Education, Re-Visioning Learning and Change, Schumacher Society Briefing no 6. Dartington: Green Books.
- Ull M.Á. (2014) Competencias para la sostenibilidad y competencias en Educación para la Sostenibilidad en la Educación Superior. Uni-pluri/versidad 14 (3), 46.
- UNECE (2013) Empowering educators for a sustainable future. Tools for policy and practice workshops on competences in education for sustainable development. Geneva: United Nations, EC/CEP/165, 14-15.
- UNESCO (2014a) Road map for implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development.
- UNESCO (2014b) Shaping the Future We Want. A Decade of Education for Sustainable Development (2005-14). Final Report.
- Wals A. E. (2014) Sustainability in higher education in the context of the UN DESD: a review of learning and institutionalization processes. Journal of Cleaner Production 62, 8-15.
- Wezel A., Casagrande M., Celette F., Vian J.F., Ferrer, A., Peigne J (2014) Agroecological practices for sustainable agriculture: A review. Agronomy for Sustainable Development, 34:1– 20.
- Williams D. (2008) Sustainability educations’ gift: Learning patterns and relationships. International Journal of Education for Sustainable Development 2 (1), 45-50.
- Williams I. D. (2014). The importance of education to waste (resource) management. Waste Management 11(34), 1909-1910.
- Wu Y. C. J., Shen J. P. (2016) Higher education for sustainable development: a systematic review. International Journal of Sustainability in Higher Education 17 (5), 633-651.
- Zuazagoitia D. y Villarroel J. D. (2016) Studying the importance of soil organic matter: An educational proposal for secondary education. Educación Química 27 (1), 37-42.