La espectacularización de la información políticael caso de "El País" en las elecciones estadounidenses de 2016

  1. Ainara Miguel-Sáez de Urabain 1
  2. Ainhoa Fernández de Arroyabe-Olaortua 1
  3. Iñaki Lazkano-Arrillaga 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (España)
Aldizkaria:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 72

Orrialdeak: 1131-1147

Mota: Artikulua

DOI: 10.4185/RLCS-2017-1211 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Latina de Comunicación Social

Laburpena

Introduction: The main objective of this research article is to study the tendency towards the spectacularization of political information in the news coverage of Donald Trump, the republican candidate for the presidency of the United States, by El País, the most-read daily newspaper in Spain, throughout the electoral campaign: from the announcement of his candidacy on 17 June 2015 to one week after his victory on 15 November 2016. Methods: The study is based on the quantitative and qualitative content analysis of 462 news pieces on Donald Trump and Hillary Clinton, published in the aforementioned newspaper during the period of study, and the textual analysis of 320 strategy frame news on Trump. Results and conclusions: The results reveal the preeminence of the strategy frame, the greater relevance given to Trump, and the construction of two antagonistic characters (Clinton the heroine and Trump the antihero) inserted into a mythical story with no happy ending.

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*Investigación financiada. Este artículo es producto del grupo de investigación del sistema universitario vasco, Mutaciones del Audiovisual Contemporáneo (MAC), cuyo investigador principal es Santos Zunzunegui. Este grupo de investigación está financiado por el Gobierno Vasco (Departamento de Educación, Viceconsejería de Universidades e Investigación). Número de referencia: IT1048-16. Aclaración: la fecha de resolución de la concesión del grupo es de 5 de diciembre de 2016 pero tiene efecto retroactivo a 1 de enero de 2016. No obstante, este proyecto ha contado en todo momento con la financiación del grupo de investigación MAC, que antes de recibir la concesión de grupo del sistema universitario vasco, era un grupo de investigación consolidado de la UPV/EHU (GIU13/21) y contaba con su consiguiente financiación. En todo caso, quedamos a su entera disposición para aclarar cualquier cuestión relativa a este asunto.

Finantzatzaile

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