Modelización, argumentación y transferencia de conocimiento sobre el sistema inmunológico a partir de una controversia sobre vacunación en futuros docentes

  1. Maguregi González, Gurutze 1
  2. Uskola Ibarluzea, Araitz 1
  3. Burgoa Etxaburu, Begoña 2
  1. 1 Universidad País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea-UPV/EHU
  2. 2 Irakas-Sistema Ebaluatu eta Ikertzeko Erakundea/Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa ISEI/IVEI
Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 2

Pages: 29-50

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.2237 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

In this article we analyze the construction of the model of immune system, which is included in the model of living beings. 42 Elementary Preservice teachers took part in a teaching sequence based on a socioscientific controversy about vaccination. They searched for information, made decisions, constructed knowledge and transferred it. The written productions and oral discussions of the students have been analyzed. The results show that the ability for argumentation improves both in number and variety of justifications. There is evidence of the construction of the model of immune system, such as references to constituents of its structure, matter interchange and the resultant changes, specially with respect to vaccines. However, difficulties in transfer of knowledge are observed when it is far transfer.

Funding information

Al proyecto de investigación EHU15/25, financiado por la UPV/EHU, del que forma parte este trabajo. Al alumnado que participó en la investigación.

Funders

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