Movilidad de estudiantes a Europa: un proceso colonial inacabado
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 0214-7912
Año de publicación: 2017
Número: 62
Páginas: 1-18
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política
Resumen
This article analyzes and compares the mobility of international students who complete their university education in Europe, taking as models four countries identified by a shared colonial baggage: Spain, France, Portugal and the United Kingdom. Through the statistical and quantitative treatment of the UNESCO database, an analysis of the information based on the calculation of the Eligibility Index and the relationship of the mother tongue with the language of the place of destination is performed to indicate the presence of the factor Historical and cultural aspects of the movement of foreign students to Europe. These results offer a classification what is ordered in four stage or mobility models: according to the ranking of each country, there are two categories: center and periphery; according to the colonial origin of mobility: domestic and globalized.
Referencias bibliográficas
- Abrahamsen, R. (2003). African studies and the postcolonian challenge. African affairs, 102, pp. 189-210.
- Altbach, P.G. y Knight, J. (2006). Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades. Perfiles educativos, vol. XXVIII, 112, pp. 13-39.
- Altbach, P.G. (2008). Funciones complejas de las universidades en la era de la globalización. In: Global University Network for Innovation, Educación superior en el mundo 3. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa, pp. 5-14.
- Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis. Barcelona: Paidós.
- Bermúdez, R.E. (2015). La movilidad internacional por razones de estudio: Geografía de un fenómeno global. Migraciones internacionales, 8(1), pp. 95-125.
- Bhabha, H.K. (2002). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
- Bourdieu, P. & Passeron, J.C. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
- Caoili, O., & Valenzuela, E.A. (2000). International of higher education: Patterns, trends, status and directions. In: M.D. Valisno (Ed.), The reform and development of higher education in the Philippines. Manila: UNESCO Philippines, pp. 153-186.
- Capilla, A. (2016). La estrategia para la internacionalización de las universidades españolas. In: M. Martín (Coord.), Internacionalización de la educación superior en Iberoamérica: miradas y perspectivas. Madrid: Universidad de Alcalá de Henares, pp. 37-52.
- Costa, A.B. y Faria, M.L. (2012). Formação superior e desenvolvimento: estudantes universitarios africanos em Portugal. Coimbra: Almedina.
- Fanon, F. (1973). Piel negra, máscaras blancas. Buenos Aires: Abraxas.
- Francis, N., & Lydia, E. (2016). Student Mobility in International Education: The Case in Ghana. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(6), pp. 177-188.
- Freire, P. (2004). Cartas a Guinea-Bissau: apuntes de una experiencia pedagógica en proceso Buenos Aires: Siglo XXI.
- Galeano, E. (1999). Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Madrid: Siglo XXI.
- Gürüz, K. (2011). Higher Education and International Student Mobility in the Global Knowledge Economy. New York: State University of New York Press.
- Gusmão, N.M. (2005). Os Filhos da África em Portugal. Antropologia, multiculturalidade e educação. Belo Horizonte: Autêntica.
- Haug, G. (2010). La internacionalización de la educación superior: más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria, 6, pp. 20-29.
- Khattab, N. & Fenton, S. (2014). Globalisation of researcher mobility within the UK Higher Education: explaining the presence of overseas academics in the UK academia. Globalisation, Societies and Education, Vol. 14, Iss. 4.
- Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista CTS, n.º 7, vol. 3, pp. 105-133.
- Memmi, A. (1974). Retrato del colonizado precedido por Retrato del colonizador. Madrid: EDICUSA.
- Motivans, A. (2009). Tendencias mundiales en materia de movilidad internacional. Boletín EduInfo, Junio-Julio. UNESCO.
- Ngũgĩ, W.T. (1986). Decolonising the Mind: the politics of language in african literature. London: Heinemann.
- Parra, M.C. (2016). Movilidad internacional de estudiantes: escenarios de oportunidades para la creación de una clase cosmopolita. Tesis Doctoral, Universidad Pontificia Comillas.
- Santos, B.D.S. (2007). La Universidad en el siglo xxi. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: Plural editores.
- Santos, B.D.S. (2010). Descolonizar el saber. Reinventar el poder. Montevideo: Trilce.
- Sen, W. (2009). Chinese student migration in Europe. A migration that hobody objects to?. In: H. Kolb y H. Egbert (Ed.), Migrants and markets: perspectives from economics and other social sciences. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp.147-167.
- UNESCO (2006). Compendio mundial de la educación 2006. Comparación de las estadísticas de educación del mundo. Montreal: Instituto de Estadística de la UNESCO (UIS).
- UNESCO (2009). Compendio mundial de la educación 2009. Comparación de las estadísticas de educación del mundo. Montreal: Instituto de Estadística de la UNESCO (UIS).
- Valle, J.M. & Garrido, R. (2009). Movilidad de estudiantes universitarios:¿ Es España atractivo para los estudiantes Erasmus?. Revista Fuentes, 9, pp. 98-117.
- Wallerstein, I. (2001). El eurocentrismo y sus avatares: los dilemas de la Ciencia Social. In: W. Mignolo (Comp), Capitalismo y geopolítica del conocimiento: El eurocentrismo y la filosofía de la liberación en el debate intelectual contemporáneo. Buenos Aires: Ediciones del Signo, pp. 97-113.
- Wallerstein, I. (2007). Universalismo europeo: el discurso del poder. México: Siglo XXI.
- Wiredu, H. (2011). Crítica de Amo a la «Filosofía de la Mente» de Descartes. Africaneando. Revista de actualidad y experiencias. Núm. 07, 3.º trimestre, pp. 9-18.
- Yu, K. & Jin, J. (2014). Tuition fees and participation in Chinese Higuer Education: the long march to marketisation anda massification. In: H. Ertl & C. Dupuy (Ed.), Students, markets and social justices. Higher education fee and student support policies in Western Europe and beyond. Oxford: Symposium Books, pp. 161-182.
- Zambrana, L.A. & Manzano, V. (2004). ¿Hacia dónde camina la Universidad? Reflexiones acerca del EEES. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), pp. 269-276.
- Zúñiga, M. (2009). La movilidad internacional de estudiantes universitarios neoleoneses. Un recuento de las dificultades y las ganancias. Revista Perspectivas Sociales/Social Perspectives, Vol. 11, N.º 1 y 2, pp. 133-154.