El poder de lo inútillas tecnologías blandas y las bellas artes
ISSN: 2340-8510, 2340-9134
Year of publication: 2016
Issue Title: Prácticas artísticas, tecnologías blandas y maquinarias sociales
Volume: 4
Issue: 2
Pages: 195-204
Type: Article
More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte
Abstract
We approach the concept of crafts as body of knowledge that belongs to the expert in contrast to a contemporary art without utility in itself, as a way to distinguish technology from technique in art. The superiority position of the technology from the technique discloses in its search for goals, that can be tangible, exemplified in hard technologies, or intangible, attributed to the concept of soft technologies. The drift toward technologization of devices, helps to approach the danger of defending the immaterial art product as an alignment with the discourse of the society of cognitive capitalism.
Bibliographic References
- Agamben, Giorgio. 2011. “¿Qué es un dispositivo?”. Traducción de Roberto J. Fuentes Rionda. Revista Sociológica 73(26): 249-64. http://www.revistasociologica.com.mx/pdf/7310.pdf
- Badiola, Txomin. 2006. “Hay veces en las que uno tiene que poner en escena su propio fracaso”. En Rêve sans fin (la técnica): 10 de octubre-11 noviembre, coordinación Juan R. Rodríguez. Madrid: Galería Soledad Lorenzo
- Barthes, Roland. (1963) 1983. “Sobre el cine”, declaraciones recogidas por Michel Delahaye & Jacques Rivette. En El grano de la voz: Entrevistas 1962-1980, traducción de Nora Pasternac. México: Siglo XXI. Originalmente en Cahiers du Cinéma 147, sept. 1963
- Bourriaud, Nicolas (1998). 2008. Estética relacional. Traducción de Cecilia Beceyro & Sergio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo
- Brea, Jose Luis. 2007. “E-ck [capitalismo_cultural_electrónico]”. En Cultura_RAM: Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona: Gedisa
- Jaio Atela, Miren. 2010. “Nuevas versiones del par ‘estética e ideología’: El contexto vasco como caso de estudio del paradigma cultural iniciado a finales del siglo XX”. Trabajo Suficiencia Investigadora, Univ. País Vasco, Dpto. Historia del Arte y de la Música
- Lorre, Chuck, Steven Molaro & Bill Prady. 2008. “The Jerusalem Duality”. The Big Bang Theory temporada 1, episodio 12, emitido el 14 abril. Burbank, CA: Warner Bros
- Moraza, Juan Luis. 2012. “Arte en la era del capitalismo cognitivo”. Ponencia de las jornadas El arte en la Sociedad del Conocimiento, Eusko Ikaskuntza & Facultad de Bellas Artes UPV/EHU. Madrid: Reina Sofía. http://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/banner/descargas/arte_en_la_era_del_capitalismo_juanluismoraza.pdf
- Olmo Alonso, Saioa & ColaBoraBora (grupo). 2016. “#Tecno_blandas”. Acceso 29 agosto. http://www.tecnologiasblandas.cc/
- Owens, Craig. 2002. “El discurso de los otros: Las feministas y el posmodernismo”. En La posmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla. Barcelona: Kairós
- Souriau, Étienne. (1990) 1998. Diccionario Akal de Estética. Traducción de Ismael Grasa Adé. Madrid: Akal
- Vegas Moreno, Natalia. 2015. “Aproximaciones a una experiencia de malestar contemporáneo. Entre la ausencia de símbolo-arte y el encuentro con las malas formas en la obra de Jon Mikel Euba”. Tesis Univ. País Vasco, Dpto. Escultura