Irakasleak eta familiak etxerako lanetanTIPSen estrategia

  1. Garazi Esnaola Balerdi
  2. José Francisco Amiama lbarguren
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2016

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 149-174

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

This piece of research tries to answer to a need issued by the parents and the teachers of a small rural school considering homework given to children. Realizing failure of traditional homework activity, they aimed to build up an approach that would improve the relationship between the school and its families and be coherent with their educational methodology. Consequently, Epstein's homework related interactive process called TIPS (Teachers Involve Parents in Schoolwork) has been initiated. This approach gives the opportunity that children could share with their families all those interesting aspects they have worked on and learned at school. Together with the support of an externa! researcher, two participant teachers created and went through a 3 cycles of a TIPS designed process aimed to Primary Education students of the following years: Y8, Y9, Y10 and Y11. Qualitative data was gathered through observation and interviews carried out with two tutors. Quantitative information carne from 24 participant family members through survey that was filled at home. Taking into account the family diversity, results of the evaluation of TIPS process have been positive as the three groups involved express a higher satisfaction level concerning: the availability of relevant information far tutors; school and family relationship; interactions among children and their families and students' motivation with this type of homework.

Bibliographic References

  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa (2.ed). Madrid: La Muralla.
  • Blaxter, L., Hughes, C. eta Tight, M. (2008). Consideraciones sobre los métodos en ¿Cómo se investiga? Barcelona: Graó.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Comellas, M. J. (2009). Educar en la comunidad y en la familia. Acompañando a las familias en el día a día. Valencia: Nau Llibres.
  • Colás, P. eta Contreras, J.A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 484-499.
  • Cooper, H. (2001). The battle over homework. Common ground for administrators, teachers, and parents. California: Corwin Press.
  • Cuesta, J.D. eta Hernández, F. (2009) Métodos cuantitativos de investigación. In M.P. Colás, L. Buendía eta F. Hernández (Zuz). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral. Guía metodológica de elaboración y presentación. A Coruña: Davinci Continental.
  • Department of education and the arts Queensland Australia (2004). Homework Literature Review Summary of key research findings. http://education.qld.gov. au/review/pdfs/homework-text-for-web.pdf - 2016ko ekainaren 27an kontsul- tatua.
  • Epstein, J.L. (2001). School, family and community partnerships. Preparing educators and improving schools. Colorado: Westview Press.
  • Epstein, J.L., Sanders, M.G. eta Sheldon, S.B. (2009). School, Family and Community partnerships: Your handbook for action (3.ed): Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Epstein, J.L. eta Van Voorish, F.L. (2001). More than minutes: Teachers roles in designing homework. Educational Psychologist, 36, 181-193.
  • Epstein, J.L. eta Van Voorhis, F.L. (2012). The changing debate: From assigning homework to designing homework. In S. Suggate, eta E. Reese (Eds.), Con- temporary debates in child development and education (263-273). London: Routledge.
  • García Bacete. F.J. (2003) Las relaciones familia-escuela: un reto educativo. Infancia y aprendizaje 26 (4), 425-437.
  • Gimeno Sacristán, J. (2008). El valor del tiempo escolar. Madrid: Morata.
  • Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., eta Flecha, R. (2006). Técnicas de recogida de información de orientación comunicativa. In J. Gómez, A. Latorre, M. Sán- chez eta R. Flecha. Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
  • González, P., Carolina, P., eta Reina, A. (1997). Los deberes, ¿instrumentos de aprendizaje o una pesada carga?. In Lacasa, P., Catálogo de investigaciones educativas 1997-1998. Los deberes escolares: ¿un camino para establecer puentes entre la escuela y la familia? Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.
  • Jolonch, A. (2005). Educación e infancia en riesgo. Acción y reflexión en el ámbito social. RES: Revista de Educación Social, 4, 1-9.
  • Latorre, A. (2003). Investigación acción. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. España: Graó.
  • Lukas, J. F. eta Santiago, K. (2016). Hezkuntza-ebaluazioa. Bilbao: UPV/EHU.
  • Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. eta Musitu, G. (2009). Relationship between family and school environments: The role of empathy, attitude to authority and violent behavior in adolescence. International Journal of Psychology and PsychologicalTherapy, 9 (1), 123-136.
  • Patall, E., Cooper, H. eta Robinson, J. C. (2008). Parent involvement in homework: A research synthesis. Review of Educational Research, 78, 1039- 1101.
  • Rekalde, I., Vizcarra, M.T. eta Macazaga, A.M. (2011). La aventura de investigar. Una experiencia de investigación-acción participativa. Aula Abierta, 39 (1), 93-104.
  • Rekalde, I., Vizcarra, M. T. eta Macazaga, A. M. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XXl, 17 (1), 201-220.
  • Santiago, K., Lukas, J.F. (2004). Ikerkuntza-proiektua. Tantak 31, 45-67.
  • Suárez, N., Regueiro, B., Tuero, E., Cerezo, R. eta Rodriguez, C. (2014) La implicación familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico. Revista de psicología y educación, 9 (2), 83-93.
  • Thin, D. (2009). Un travail parental sous tension : les practiques des familles populaires à la l´epreuve des logiques scolaires. Informations sociales, 150, 70- 76.
  • Ucar, T. eta Iriarte, A. (2012). Etxerako lanak. Idea 38 (5) 6-7 http://consejoes- colar.educacion.navarra.es/web1/ficheros-2/revistas-idea/ 2016ko ekainaren 27an kontsultatua.
  • Valanzuela, C. eta Sales, A. (2016). Los efectos de la participación familiar dentro del aula ordinaria. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 9 (2), 71-86.
  • Van Voorhis, F.L. (2003). Interactive Homework in Middle School: Effects on Fa- mily Involvement and Science Achievement. The Journal of Educational Research, 96 (6), 323-338.
  • Van Voorhis, F.L. (2004). Reflecting on the Homework Ritual: Assignments and Designs. Theory into Practice, 43 (3), 205-212.