Intentziozko irakurketa ozenalehen urratsak

  1. Eneritz A. García-Arriola
  2. Mikel Iruskieta Quintian
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2016

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 85-110

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

Communicative competence is a tapie that has become very popular in recent years. If one wants to communicate or show intentions to get sorne effects on the hearer, she must practice the pragmatic value of sorne strategies. We think that reading aloud can be the first step for learners, since knowing what to communzcate is most of the times the first dif.ficulty that can be solved easily, if one chooses a good text. Moreover some communicative intentions are signalled graphically (on text) and with communicative strategies (in audiovisuals). The aim of this paper is to clarify the main phenomena of reading aloud and we show some published examples in a systematic way. These phenomena will be presented by a shallow approach to reach beginner readers, since there are sorne difficult phenomena that need a more exhaustive explanation. Thus, this paper can be of interest of those beginners who want to improve their intentional reading aloud.

Bibliographic References

  • Agirrezabal, M., Alegria, I., Arrieta, B., eta Hulden, M. (2012). Finite-state technology in a verse-making tool. In FSMNLP, 35-39
  • Amestoy, K., eta Martinez, B. (1992). Behin bazen. Donostia: Elkar.
  • Anzorena, J.I. (2010). ESKARA LA KAKATUA? Ahozkotasuna eta aditasuna. In Ahoa bete hots: Ahozkotasuna kulturan, eguneroko jardun berezituetan eta haur munduan, 11-22. Mintzola.
  • Arguelles, G., eta Zelaieta, E. (2015). Ahozko adierazpena eta dramatizazioa haur hezkuntzako irakasleen baliabide. Tantak, 27(1), 87-105.
  • Añorga, P. (2012). Kontalariaren jarrera eta hizkuntz egokitzapena haurrei kontatzerakoan. In Ahoa bete hots: Euskalkiak, batua eta erregistroa ahozko kultur sorkuntzan, 43-57. Mintzola.
  • Boersma, P., eta Weenink, D. (2001). Praat, a system for doing phonetics by computer. Glot international 5, 341-345.
  • Carranza, M., eta Menendez, M. (2004). Pirata maltzurren ipuinak. Donostia: Ttarttalo.
  • Denchfield, N. (2013). Txomin txitak. Bilbo: Ikasmina.
  • Eizagirre, P. (2015). Jendaurreko irakurketa. http://aittu.net/. Accessed: 2015-09- 30.
  • Elie, M. (2011). Dinosauroen garaian. Donostia: Ttarttalo.
  • Elordieta, G. (2007). A constraint-based analysis of the intonational realization of focus in northern bizkaian basque. Tones and tunes, 1, 199-232.
  • — (2008). Euskal azentu eta intonazioari buruzko ikerketa: status quaestionis. In Koldo Mitxelena Katedraren II. Biltzarra, 389-428.
  • Etxarte, H., eta Urrutia, A.M. (2009). Ihes ederra. Irun: Alberdaina.
  • Euskaltzaindia (2015). Euskara batuaren ahoskera zaindua (EBAZ). http://www.euskaltzaindia.eus/dok/arauak/Araua_0087.pdf. Accessed: 2015-09-30.
  • Ezeiza, J., Aldezabal, I., Elordui, A., Zabala, I., Ugarteburu, I., eta Elosegi, K. (2009). PREST. Unibertsitateko komunikaziorako gaitasunen eskuliburua. Leioa: UPV/EHU.
  • Fontaneda, G. (2014). Ahozko hizkera arrunta errazteko proposamena. http://alea. eus/ images/stories/ahozko-hizkera-arrunta-errazteko-proposamena.pdf. Accessed: 2016-06-07.
  • Gallego, P. (2011). Xabinaitorren balentriak. Pololoak 3: Atxeritoko balada (the ballad of Atxerito). Donostia: Elkar.
  • Gaminde, I., Aurrekoetxea, G., Etxebarria, A., Garay, U., eta Romero, A. (2014). Ahoskera lantzeko argibideak eta jarduerak. Laguntzarako materiala: teoria eta praktika. Bilbo: UPV/EHU.
  • —, Goikoetxea, U., Barrutia, E., Eizagirre, E., Goikoetxea, J.L, Pérez, K., eta Unamuno, M. (2004). Irakurketa ozena ebaluatzeko irizpideak Bizkaian. Amorebieta: Mendebaldeko Kultura Alkartea Izaro Bilduma III.
  • Garay, U., eta Etxebarria, A. (2010). Irakasleen komunikazio-gaitasuna: hausnarketarako gaia. Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, 39-48.
  • Garcia-Arriola, E.A. (2016). Ahozkotasunaren balio pragmatikoa ipuin kontaketan: Koldo Amestoy ipuin kontalariaren zenbait ipuinen azterketa. Haur Hezkuntzako Gradu Amaierako Lana. UPV/EHU.
  • Lelarge, F. (2004). Larrialdiak animalien ospitalean. Donostia: Ttarttalo.
  • Marañon, M. (2010). Jendaurrean hitz egitea: Traketsetik abilera. Madril: Oberon.
  • Moreno, V. (2005). Ikasleak irakurzaletzen ahotsa, sentimendua eta sormena erabiliz. Nafarroa: Blitz.
  • Sanz-Pinyol, G. (2005). Comunicación efectiva en el aula: Técnicas de expresión oral para docentes. Bartzelona: Grao.
  • Zubiri, E., eta Zubiri, I. (1995). Euskal gramatika osoa. Bilbo: Ikasbook.