Acción tutorial en la transición del alumnado de las escuelas del medio rural a la educación secundaria

  1. Justo Bereziartua Zendoia 1
  2. Nahia Intxausti Intxausti 1
  3. Ainhoa Odriozola 2
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Departamento de Educación del Gobierno Vasco
Journal:
Tendencias pedagógicas

ISSN: 1133-2654

Year of publication: 2017

Issue Title: Tecnologías, Educación y Brecha Digital

Issue: 29

Pages: 189-210

Type: Article

More publications in: Tendencias pedagógicas

Abstract

This paper is focused on part of a wider research in which students´ transition from rural primary school to secondary high schools was analyzed. The research identified aspects that facilitated or complicated the transfer to the new school. Tutorial action was one of the studied aspects because it was considered a relevant element. Tutorial´s objective is improving the education process through actions oriented towards facilitating students’ school life, taking into account both academic and personal aspects, all of them interacting in their learning process. Data collection was based on two case studies: 16 focus groups were made with students, teachers and families in two rural schools and their referential high schools. Findings describe the educational tutorial action during transition, its organization, the coordinated work, and specific actions made by tutors with students, families and teachers; and show certain differentiating features associated to the education context in each educational stage. Conclusions insist on the importance of coordination between schools and the necessity of taking care, especially during transition, of the socialization of students coming from rural areas. Furthermore, conclusions suggest that it is recommendable including transitional actions directed to facilitate the approach and introduction of families to the high school´s institutional body.

Bibliographic References

  • Álvarez, M. (2006). Planificación y organización de la acción tutorial. In Castilla, C. (Coord.) La acción tutorial: su concepción y su práctica (pp. 27-80). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Angrosino, M. V., & Mays de Pérez, K. A. (2000). Rethinking Observation. From Method to Context. In Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (Eds.) Handbook of Qualitative Research (pp. 673-702). Thousand Oaks: SAGE.
  • Arnaiz, P., & Isús, S. (2001). La tutoría, organización y tareas. Barcelona: Graó.
  • Babío, M. (2011). Orientación y transición entre etapas. En Martín, E., & Solé, I. (Coords.) Orientación educativa. Modelos y estrategias de intervención (pp. 151-168). Barcelona: Graó.
  • Blanchard, M., & Muzas, M.D. (2005). Propuestas metodológicas para profesores reflexivos: cómo trabajar con la diversidad en el aula. Madrid: Narcea.
  • Boix, R. (1995). Estrategias y recursos didácticos de la escuela rural. Barcelona: Graó / ICE de la Universitat de Barcelona.
  • Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela Rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2). Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev152ART1.pdf.
  • Castro, M., Díaz, M., Fonseca, H., León, A.T., Ruiz, L.S., & Umaña, W. (2011). Las relaciones interpersonales en la transición de los estudiantes de la primaria a la secundaria. Revista Electrónica Educare, 15(1), 193-210.
  • Chedzoy, S.M., & Burden, R.L. (2005). Making the move: Assessing student attitudes to primary-secondary school transfer. Research in Education, 74, 22-35. doi: 10.7227/RIE.74.3
  • Coffey, A., Berlach, R.G., & O´Neill, M. (2013). Transitioning year 7 Primary students to Secondary settings in western Australian Catholic schools: How successful was to move? Research in Middle Level Education, 36(10), 1-15. doi: 10.1080/19404476.2013.11462103
  • Departamento de Educación, Universidades e Investigación del Gobierno Vasco (2007). Orientaciones para la elaboración del plan de acción tutorial para la educación básica. Recuperado de http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r43-2459/es/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_otrosamb/adjuntos/910001c_Pub_BN_plan_tutorial_prim_c.pdf.
  • Derricott, R. (1985). Curriculum continuity: primary to secondary. Windsor: NFER-Nelson.
  • Elias, M.J. (2002). Transitioning to middle school. The Education Digest, 67(8), 41-43.
  • Fabian, H., & Dunlop, A.W. (2006). Outcomes of good practice in transition processes for children entering primary school. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2007, Strong foundations: early childhood care and education. UNESCO.
  • Gimeno, J. (1996). La transición a la educación secundaria: discontinuidades en las culturas escolares. Madrid: Morata.
  • Goldman, G., & Newman, J.B. (1998). Empowering Students to Transform Schools. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Hanewald, R. (2013). Transition between primary to secondary school: why is important and how it can be supported. Australian Journal of Teacher Education, 38(1), 62-74. doi: 10.14221/ajte.2013v38n1.7
  • Janesick, V. J. (2000). The Choreography of Qualitative Research Design: Minuets, Improvisations, and Crystallization. En N. K. Denzin& Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 379-400). ThousandOaks, California: SAGE.
  • Jiménez, J. (1983). La escuela unitaria. Barcelona: Laia.
  • Keay, A., Lang, J., & Frederickson, N. (2015). Comprehensive Support for Peer Relationships at Secondary Transition. Educational Psychology in Practice, 31(3), 279-292. doi: 10.1080/02667363.2015.1052046
  • Letrello, T.M., & Miles, D.D. (2003). The transition from middle school to high school: Students with and without learning disabilities share their perceptions. The Clearing House, 76, 212-214. doi: 10.1080/00098650309602006.
  • Longás, J., &Mollá, N. (2007). La escuela orientadora. Madrid: Narcea.
  • Martín, E., & Solé, I. (2011). Orientación educativa. Modelos y estrategias de intervención. Barcelona: Graó.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1990). La orientación educativa y la intervención psicopedagógica. Madrid: Dirección General de Renovación Pedagógica.
  • Monarca, H.A., Rappoport, S., & Fernández, A. (2012). Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transición entre la enseñanza primaria y secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(3), 49-62. doi: 10.5944/reop.vol.23.num.3.2012.11461.
  • Monge, C. (2009). Tutoría y orientación educativa. Nuevas competencias. Madrid: WoltersKluwer.
  • Nisbet, J.D., & Watt, J. (1978). Case Study. Nottingham: Nottingham University, School of Education.
  • Peixoto, M.J., & Oliveira, V. (2003). Manual do director de turma. Contextos, relaçoës, roteiros. Oporto: ASA.
  • Pietarinen, J. (1998). Rural school students’ experiences on the transition from primary school to secondary school. Paper presented to Symposium on Children’s experiences – Crossing Boundaries Network: Communities and their schools. University of Ljublijana, Slovenia.
  • Pratt, S., & George, R. (2005). Transferring friendship: Girl’s and boy’s friendships in the transition from primary to secondary school. Children & Society, 19, 16-26. doi: 10.1002/chi.830.
  • Rodríguez, F. (2006). Transición de primaria a secundaria. En Castilla, C. (Coord.) La acción tutorial: su concepción y su práctica (pp. 155-188). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Rodríguez, S. (1993). Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.
  • Rodríguez, S. (2006). Función tutorial y calidad de la educación. En Castilla, C. (coord.), La acción tutorial: su concepción y su práctica (pp. 9-26). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Rodríguez Rojo, M. (2011). Cómo investigar con Estudio de casos. Valladolid: CEDID-FIFED.
  • Soler, J. (1998) Un modelo de prácticum en la escuela rural. Las posibilidades de la escuela rural en la formación inicial del profesorado. Tendencias Pedagógicas, 2, 61-72. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1770/1875.
  • Stake, R.E. (2000). Case Studies. In Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (Eds.) Handbook of Qualitative Research (pp. 435-454). Thousand Oaks: SAGE.
  • Sweetser, G.K. (2003). Transition from primary to secondary school: The beginning of a journey. Presented at the New Zealand Association for Research in Education and Australian Association for Research in Education (NZARE & AARE) Conference. Auckland, New Zealand.
  • Tobbell, J. (2003). Student’s experiences of the transition from primary to secondary school. Educational and Child Psychology, 20(4), 4-14.
  • Wheeler, S., & Bartle, J. (1993). A handbook for Personnel Tutors. London: Open University Press.