Valoración de objetos educativos enriquecidos con realidad aumentadaUna experiencia con alumnado de máster universitario

  1. Garay Ruiz, Urtza 1
  2. Tejada Garitano, Eneko 1
  3. Maiz Olazabalaga, Inmaculada 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2017

Issue: 50

Pages: 19-31

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

Augmented reality has become an emerging technology, so there is a need to investigate itsimpact on education. In this article we research the assessment of graduate students oneducational objects with RA. For this we use a Likert survey that explores the characteristicsof this type of materials: technical and aesthetic aspects, ease of navigation and scrollingthrough the environment and tutorial guide. The study results indicate that the characteristicthat students best value is that the object with RA easy to use, fast and intuitive.

Funding information

El trabajo se enmarca dentro de un proyecto de investigación I+D financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España denominado: "Realidad aumentada para aumentar la formación.Diseño, producción y evaluación de programas de realidad aumentada para la formación universitaria" (EDU-5746-P-Proyecto Rafodiun).

Bibliographic References

  • Akçayir, M., Akçayir, G., Pektas, H.M. & Ocak,M.A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students’laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior, 57, 334-342. doi:10.1016/ j.chb.2015.12.054
  • Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S. & Kinshuk (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Fesearch and Apllications. Educational Technology & Societi, 17 (4), 133-149. Recuperado de http://www.ifets.info/journals/ 17_4/9.pdf (28/05/2016).
  • Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Roueche, C. & Olabe, J.C. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: una tecnología emergente. Recuperado de http:// www.anobium.es/docs/gc_fichas/doc/ 6CFJNSalrt.pdf (14/05/2016).
  • Bongiovani, P. (2013). Realidad aumentada en la escuela: Tecnología, experiencias e ideas. Educ@conTIC. Recuperado de http://www.educacontic.es/blog/realidad-aumentada-en-la-escuela-tecnologias-experiencias-e-ideas (27/06/2016)
  • Cabero, J. & Barroso, J. (2015). Realidad Aumentada: Posibilidades Educativas. En J. Ruiz, J. Sánchez & E. Sánchez (Eds.). Innovaciones con tecnologías emergentes. (pp.1-15) Málaga: Universidad de Málaga.
  • Cabero, J. & García, F. (2016). Realidad Aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.
  • Cabero, J., García, F. & Barroso, J. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en «Realidad Aumentada»: la experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 6, 110-123.
  • Castaño, C. & Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Madrid: Síntesis.
  • Chiu, J.L., DeJaegher, C.J. & Chao, J. (2015). The effects of augmented virtual science laboratories on middle school-students’ understanding of gas properties. Computers & Education, 85, 59-73. doi:10.1016/ j.compedu.2015.02.007
  • De Pedro, J. & Méndez, C.L.M. (2012). Realidad aumentada una alternativa metodológica en Educación Primaria nicaragüense. IEES-RITA, 7, 102-108.
  • Durall, E., Gros, B., Maina, M., Johnson, L. & Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://www.nmc.org/pdf/2012-technologyoutlook-iberoamerica_SP.pdf (15/05/2016).
  • ElSayed, N.A., Zayed, H.H. & Sharawy, M.I. (2011). ARSC: augmented reality student card. Computers & Education, 56, 1045-1061. doi:10.1016/j.compedu.2010.10.019
  • García, I., Peña, I., Johnson, L., Smith, R., Levine, A. & Haywood, K (2010). Informe Horizon: Edición Iberoamericana 2010. Austin Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://www.nmc.org/pdf/2010Horizon-Report-ib.pdf (10/05/2016).
  • Gutierrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. doi: http://dx.doi.org/10.12795/ pixelbit.2014.i44.04
  • Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. & Ludgate, H. (2013). Techology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://www.nmc.org/pdf/2013-TechnologyOutlook-for-Australian-Tertiary-Education.pdf (12/05/2016).
  • Muñoz, J.M. (2013). Realidad Aumentada, realidad disruptiva en las aulas. Boletín SCOPEO, 82 . Recuperado de http:// scopeo.usal.es/realidad-aumentada-realidaddisruptiva-en-las-aulas/ (12/05/2016).
  • Pei, E.L. & Ming, T. (2013). Using augmented-reality-based mobile leraning material in EFL English compositivon: An exploratory case study. British Journal Educational Technology, 4 (1). Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ j.1467-8535.2012.01302.x/abstract (28/06/ 2016). doi: 10.1111/j.1467-8535.2012.01302.x
  • Prendes, C. (2015). Realidad Aumentada y Educación. Análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203. doi: http://dx.doi.org/10.12795/ pixelbit.2015.i46.12.
  • UNESCO (2012). Turning on mobile learning. Global Themes. París: Unesco.
  • Wu, H-S., Wen, S. & Yi, H. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49. doi: 10.1016/ j.compedu.2012.10.024. doi: 10.1016/ j.comopedu.2012.10.024