¿El declive del significado social de la música?

  1. Ion Andoni del Amo Castro
  2. Arkaitz Letamendia Onzain
  3. Jason Diaux Gonzalez
Journal:
Revista crítica de ciencias sociais

ISSN: 0254-1106 2182-7435

Year of publication: 2016

Issue Title: Culturas musicais contemporâneas

Issue: 109

Pages: 11-32

Type: Article

DOI: 10.4000/RCCS.6189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista crítica de ciencias sociais

Abstract

Are we witnessing a decline in the social significance of music? On one hand, technological innovations, especially digitalization, have changed social forms of accessing music, with the increasing importance of individual modes that do not require the face to face personal networks that had previously enabled social groups to construct their identities around music. On the other hand, the global cultural market logic of pick and mix and use and discard has had an impact on music, making it difficult to provide social meaning and identity. Based on these observations, this article proposes that the ‘decline' is, in fact, a change in the social meaning of music, from an element involved in the construction of identity to an element of communicative sociality. Its main function today is that of sharing, providing a common language for sociality where neo tribes are dissolving.

Bibliographic References

  • Alonso, Luis Enrique, Conde, Fernando. (1994). La Historia del consumo en España. Una aproximación a sus orígenes y primer desarrollo. Debate. Madrid.
  • Álvarez Monzoncillo, José María, Calvi, Juan. (2015). Music Consumption in Spain: From Analogue to Digital in the Shaping of Music. International Journal of Music Business Research. 4. 2746
  • Amezaga, Josu. (1995). Herri kultura: Euskal Kultura eta Kultura popularrak. UPV EHU. Leioa.
  • Andrés, Sergio. (2013). Del cassette al Spotify: universitarios, hábitos e identidades musicales. Universidad de La Rioja.
  • Azkarraga, Joseba. (2011). Recuperando la radicalidad: un encuentro en torno al análisis político crítico. Betiko Fundazioa. Barcelona.
  • Bennett, Andy. (2011). The Post subcultural Turn: Some Reflections 10 years on. Journal of Youth Studies. 14. 493506
  • Bennett, Andy, Kahn Harris, Keith. After Subculture. Critical Studies in Contemporary Youth Culture. Palgrave. London.
  • Blacking, John. (2006). ¿Hay música en el hombre?. Alianza. Madrid.
  • Blackmann, Shane. (2005). Youth Subcultural Theory: A Critical Engagement with the Concept, its Origins and Politics, from the Chicago School to Postmodernism. Journal of Youth Studies. 8. 120
  • Bourdieu, Pierre. (2001). Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Anagrama. Barcelona.
  • Castells, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Alianza. Madrid.
  • Delgado, Manuel. (2011). El espacio público como ideología. La Catarata. Madrid.
  • Feixa, Carles. (1998). De jóvenes, bandas y tribus. Ariel. Barcelona.
  • Fouce, Héctor. (2009). Prácticas emergentes y nuevas tecnologías: el caso de la música digital en España. S.l.: Fundación Alternativas.
  • Frith, Simon. (1999). Las culturas del rock. Pre textos. Valencia.
  • García Canclini, Néstor, Cruces, Francisco, Urteaga, Maritza. (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Editorial Ariel/ Fundación Telefónica. Barcelona.
  • Griffin, Christine Elizabeth. (2010). The Trouble with Class: Researching Youth, Class and Culture beyond the ‘Birmingham School'. Journal of Youth Studies. 14. 245259
  • Guerra, Paula. (2013). Punk, ação e contradição em Portugal. Uma aproximação às culturas juvenis contemporâneas. Revista Crítica de Ciências Sociais. 102. 111134
  • Hall, Stuart, Jefferson, Tony. (2006). Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post War Britain. Routledge. LondonNew York.
  • Harvey, David. (1998). La condición de la posmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Amorrortu Editores. Buenos Aires.
  • Hebdige, Dick. (2004). Subcultura. El significado del estilo. Paidós. Barcelona.
  • Hesmondhalgh, David. (2005). Subcultures, Scens or Tribes? None of the Above. Journal of Youth Studies. 8. 2140
  • Jameson, Fredric. (1998). Teoría de la postmodernidad. Trotta. Madrid.
  • Martín Barbero, Jesús. (1993). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. GG Mass media.
  • Megías, Ignacio, Rodríguez, Elena. (2003). Jóvenes entre sonidos. Hábitos, gustos y refe rentes musicales. INJUVE. Madrid.
  • Muggleton, David. (2010). From Classlessness to Clubculture. A Geneaology of Post War British Youth Cultural Analysis. Young. 12. 20519
  • Negus, Keith. (1996). Popular Music in Theory: An Introduction. Polity Press. Cambridge.
  • Reynolds, Simon. (2013). Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado. Caja Negra. Buenos Aires.
  • Shildrick, Tracy, MacDonald, Robert. (2006). In Defence of Subculture: Young People, Leisure and Social Divisions. Journal of Youth Studies. 9. 12540
  • Thornton, Sarah. (1995). Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Polity. Cambridge.
  • Yúdice, George. (2002). El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global. Gedisa. Barcelona.