Representar lo irrepresentablelas fotografías de Lee Miller en Buchenwald y Dachau

  1. Sáez de Urabain, Ainara Miguel 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Aldizkaria:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 21

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 155-174

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_HICS.2016.V21.N1.52689 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Historia y comunicación social

Laburpena

This article proposes a reflection on what the historian Saul Friedlander called “the limits of representation” of the massacres and genocides, in order to provide evidence to help settle the old debate about the Holocaust unrepresentability. To achieve this, we will carry out a textual analysis of five of the most painful images that the American photographer Lee Miller realized in the Nazi concentration camps of Buchenwald and Dachau, in April 1945. The war correspondent, who had been Man Ray’s assistant photographer, muse and lover, witnessed the horror, and if she knew how to represent it, that was, in a great extent, thanks to its surreal look.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ADORNO, T. W. (1949). “Cultural Criticism and Society”. En Prisms. Cambridge: MIT Press, 1983, pp. 17-34.
  • ARENDT, H. (1951). Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Taurus, 1998.
  • BARTHES, R. (1980). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 1989.
  • BURKE, C. (2007). Lee Miller: A Life. Chicago: University of Chicago Press.
  • BURUCÚA, J. E. y KWIATKOSKI, N. (2014). “Cómo sucedieron estas cosas”. Representar masacres y genocidios. Buenos Aires: Katz Editores.
  • CAMPBELL, J. (1972). Los mitos. Su impacto en el mundo actual. Barcelona: Kairós, 1994.
  • DIDI-HUBERMAN, G. (2003). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2004.
  • DIDI-HUBERMAN, G. (2015). Sortir du noir. Paris: Editions de Minuit.
  • ECO, U. (2004). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen.
  • ECO, U. (1992). “Entre el autor y el texto”. En ECO, Umberto. Interpretación y sobreinterpretación. Madrid: Cambridge University Press, 1997, pp. 80-103.
  • FRANKL, V. (1946). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder, 2004.
  • LANZMANN, C. (1985). Shoah. Francia: Les Films Aleph et Ministère de la Culture de la Republique Française.
  • LEVI, P. (1957). Si esto es un hombre. Barcelona: El Aleph, 1995.
  • LEVI, P. (1986). Los hundidos y los salvados. Barcelona: El Aleph, 2002.
  • LIEBMAN, S. (2007). “An Introduction to Claude Lanzmann’s Shoah”. En Claude Lanzmann’s Shoah: Key Essays. Oxford: Oxford University Press.
  • MIGUEL SÁEZ DE URABAIN, A. (2015). “¿Puede la fotografía mostrar lo inimaginable? El debate en torno a la representación de la Shoah”. En Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 10, pp. 233-262.
  • MILLER, L. (2005). Lee Miller’s War, ed. Antony Penrose. New York: Thames & Hudson.
  • SIM, L. (2009). “A different war landscape: Lee Miller’s war photography and the ethics of seeing”. En Modernist Cultures, nº 4, pp. 48-66.
  • SLIWINSKI, S. (2010). “Visual Testimony: Lee Miller’s Dachau”. En Journal of Visual Culture, vol. 9 (3), pp. 389-408.
  • SONTAG, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.
  • TALENS, J. et. Al. (1980). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid: Catedra.
  • WAJCMAN, G. (1998). El objeto del siglo. Buenos Aires: Amorrortu, 2002.