Zarata da garaipena? Kapitalismo bizkortua eta bere soinu banda(k)

  1. Ion Andoni Del Amo Castro
  2. Arkaitz Letamendia Onzain
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2015

Issue Title: Entre la escucha y el ruido

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 174-188

Type: Article

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

The goal of the modernity was to develop total artworks, able to reflect the essence of their time. Beethoven’s “Eroica” could be considered as an example of it: Total Sound. At the beginning of the 20th century Italian futurists perceived the arrival of the Art of the Noise; they claimed for the velocity, the energy and the noise of the city and the industrial landscape. Together with the acceleration of the rotation of the Capital, the rhythm of the music itself also gets accelerated. Industrial, electronic and punk musics express the noise (and the velocity) of their own time. But this noise wants to become sound, even if it is the lack of communication what it wants to communicate: the Sound of the Noise. Today’s accelerated capitalism results in the fragmentation of the historical time, and together with its postmodern logic, the cultural products get empty. The musical narrative of the full disc splits up: isolated songs emerge, away from their own context. Disconnection in the ultra connection era: Total Noise.

Bibliographic References

  • Adorno, Theodor W. & Max Horkheimer. (1944) 1994. Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta
  • Álvarez Monzoncillo, José María & Juan Carlos Calvi. 2015. “Music consumption in Spain: From analogue to digital in the shaping of music. International Journal of Music Business Research 4(2): 27-46
  • Andrés Cabello, Sergio (2013). “Del cassette al spotify: universitarios, hábitos e identidades musicales”. Ikerlana [estudio] Univ. de La Rioja, www.unirioja.es/apnoticias/servlet/Archivo?C_BINARIO=4626
  • Benjamin, Walter. (1936) 1989. “La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica”. En: Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus
  • Bergeron, Louis, François Furet & Reinhart Koselleck. 1969. La época de las revoluciones europeas, 1780-1848. Madrid: Siglo XXI
  • Bourdieu, Pierre. 1999. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus
  • Bourdieu, Pierre. 2001. Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona: Anagrama
  • Casanovas, Marc. 2012. Organizar el rechazo: Vanguardias culturales y política revolucionaria. Madrid: Izquierda Anticapitalista
  • Del Amo Castro, Ion Andoni. 2014. “Party & Borroka. Jóvenes, música(s) y conflicto(s) en Euskal Herria: Transformaciones identitarias a comienzos del siglo XXI”. EHUko doktoretza tesia [Tesis Univ. País Vasco]
  • Fouce Rodríguez, Héctor. 2009. Prácticas emergentes y nuevas tecnologías: El caso de la música digital en España. Madrid: Fundación Alternativas
  • García Canclini, Néstor. 2001. Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós
  • Granés Maya, Carlos. 2011. El puño invisible: Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. Madrid: Santillana
  • Hall, Stuart & Tony Jefferson, eds. 2006. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Postwar Britain. London: Routledge
  • Harvey, David. 1998. La condición de la posmodernidad: Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrortu
  • Hebdige, Dick. 2004. Subcultura: El significado del estilo. Barcelona: Paidós
  • Hobsbawm, Eric. 2003. Historia del Siglo XX, 1914-1991. Barcelona: Crítica
  • Jameson, Fredic. 1995. El postmodernismo o la lógica cultural del capitalismo tardío. Barcelona: Paidós
  • Jessop, Robert. 2008. El futuro del estado capitalista. Madrid: Catarata
  • Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños
  • Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños
  • Marcus, Greil. 2005. Rastros de Carmín: Una historia secreta del siglo XX. Barcelona: Anagrama
  • Martin Saura, Leónidas. 2006. Introducción a la ed. española de Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas Ariel Kyrou, 13-18. Madrid: Traficantes de Sueños
  • Martín-Barbero, Jesús. 1993. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gili
  • Mattin [Mattin Artiach Oráa] & Anthony Iles, eds. 2010. Noise & Capitalism [Ruido y Capitalismo]. Colaboradores, Ray Brassier et al. Donostia: Arteleku Audiolab. Versión en castellano: www.mattin.org/ruido_capitalismo.pdf
  • Morey Farré, Miguel. 2015. Foucault y Derrida: Pensamiento francés contemporáneo. Valencia: Batiscafo
  • Muggleton, David. 2010. “From classlessness to clubculture: A geneaology of postwar British youth cultural analysis”. Young 12(2): 205-19
  • Negus, Keith. 1996. Popular Music in Theory: An Introduction. Cambridge, UK: Polity
  • Reynolds, Simon. 2013. Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra
  • Thornton, Sarah. 1995. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge, UK: Polity