Ruido visualla saturación de imágenes en la contemporaneidad

  1. Edurne González Ibáñez
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2015

Issue Title: Entre la escucha y el ruido

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 227-236

Type: Article

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

Contemporary society is defined by the over-production and consumption of images, which configure one of the foundations of what has been called visual culture. The speed of the current re-production of images saturates our capacity to discern and interpret, thus leading to situations in which our ability to assimilate is overflown and we lack the substantial time for developing a critical gaze. In this situation of spectacular densification of the iconosphere, we propose the term “visual noise” as a metaphor of this circumstance of over-exposition to the audiovisual maze, to which we find ourselves continuously subjected. The acceleration of events and the technological transformation, together with their consequences, have therefore become departing points for certain artistic practices. These practices aim at making visible the issues that a society burdened with the over-use (abuse) of images and the repetition of contents must endure.

Bibliographic References

  • Benegas, Noni. 1995. “Teoría de la velocidad”. En Media Culture, Claudia Giannetti, ed., 61-69. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
  • Claudia Giannetti, ed. 1995. Media Culture. Exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España (sept.-nov. 1995). Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
  • Didi-Huberman, George. 2013. “Cómo abrir los ojos”. Prólogo a Desconfiar de las imágenes. Harun Farocki, traducción Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
  • Farocki, Harun. 2013. Desconfiar de las imágenes. Traducción, Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
  • Flusser, Vilém. 2001. Una filosofía de la fotografía. Traducción, Thomas Schilling. Madrid: Síntesis
  • Fontcuberta, Joan. 2015. La cámara de Pandora: La fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili
  • Gubern, Román. 1987. La mirada opulenta: Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili
  • Hernández-Navarro, Miguel Ángel et al. 2008. Heterocronías: Tiempo, Arte y Arqueologías del presente. Murcia: Cendeac
  • Huxley, Aldous. (1932) 2004. Un mundo feliz. Traducción de Ramón Hernández. Madrid: Debolsillo Contemporánea
  • Ribalta i Delgado, Jorge, ed. 2004. Efecto Real: Debates posmodernos sobre fotografía. Traducción de Elena Llorens Pujol. Barcelona: Gustavo Gili
  • Steyerl, Hito. 2014 Los condenados de la pantalla. Traducción, Marcelo Expósito. Buenos Aires: Caja Negra
  • Virilio, Paul. 1995. “Dromología, la lógica de la carrera: Una conversación con Giacio Daghini”. En Media Culture, exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España, sept.-nov. 1995. Claudia Giannetti, ed., 78-84. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
  • Virilio, Paul. 2005. Lo que viene. Traducción de Miguel Lancho. Madrid: Arena
  • Virilio, Paul & Enrico Baj. 2010. Discurso sobre el horror en el arte. Traducción de Giulio Scafa Madrid: Casimiro