Modularesan artistic experience between construction and visual noise

  1. Susana Jodra Llorente
  2. Patricia Schneider
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2015

Issue Title: Entre la escucha y el ruido

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 270-283

Type: Article

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

In our screen printing process we work with specific images from our photographic archives and plans from different sources, that we use as modules for our series of unique prints. By modulating the images in size, intensity and location, we have been building collages with up to twenty layers. The Modulares Art Project, which we developed in the last three years, allowed us to investigate the evolution of our creative process by revising pictures of previous years. We created compositions by adding and subtracting geometric forms and elements of concrete pictures, printing them layer by layer. Through this process, visual echoes of the subjacent layers that interfere with the reading of the message have been silenced or in some cases emphasized. The noise and visual disturbances of the underlying information are also object of our interest as they give the interaction between the different images a temporal dimension.

Bibliographic References

  • Becker, Jürgen & Klaus von der Oste. 2000. Sigmar Polke: The editioned works 1963-2000. Stuttgart: Hatje Cantz
  • Benjamin, Walter. (1936) 1987. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Discursos interrumpidos I: Filosofía del arte y de la historia, prólogo, traducción y notas de Jesús Aguirre. Madrid: Taurus
  • Debray, Régis. 1994. Vida y muerte de la imagen: Historia de la mirada en occidente. Traducción de Ramón Hervás. Barcelona: Paidós
  • Grabowsky, Beth & Bill Fick. 2009. El grabado y la impresión: Guía completa de técnicas, materiales y procesos. Traducción Clara Melús García, Remedios Diéguez. Barcelona: Blume
  • Honnef, Klaus. 1991. Andy Warhol, 1928-1987: El Arte como negocio. Traducción del alemán Carmen Sánchez Rodríguez. Köln: Taschen
  • Hunter, Sam. 2006. Robert Rauschenberg: Obras, escritos y entrevistas. Traducción Ramón Íbero y Pérez Sánchez. Barcelona: Ed. Polígrafa
  • Ivins, William M. 1975. Imagen impresa y conocimiento: Análisis de la imagen prefotográfica. Versión castellana de Justo G. Beramendi. Barcelona: Gustavo Gili
  • Livingstone, Marco. 2000. Pop Art, a continuing history. London: Thames & Hudson
  • Martínez Moro, Juan. 1998. Un ensayo sobre grabado a finales del siglo XX. Salamanca: Creativa
  • Pastor Bravo, Jesús. 1989. Electrografia y Grabado. Bilbao: Caja de Ahorros de Vizcaya
  • Simmons, Rosemary. 2005. Collecting original prints. London: A & C
  • Vives Piqué, Rosa. 2003. Guía para la identificación de grabados. Madrid: Arco Libros