Pluralidad política y diversidad culturalDiscursos sobre la educación para la ciudadanía en la sociedad vasca

  1. Mateos Gonzalez, Txoli 1
  2. Zabalo, Julen
  3. Larrinaga, Ane
  4. Amurrio, Mila
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Papers: revista de sociología

ISSN: 0210-2862 2013-9004

Year of publication: 2016

Volume: 101

Issue: 1

Pages: 51-72

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/PAPERS.2092 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Papers: revista de sociología

Abstract

Basque society is politically plural —as well as being a scene of conflict over its political status—, culturally diverse, and caught up in a permanent debate on the role to be assigned to the Basque language and culture in relation to the development of culture in Spanish. This article will examine the different views on the subject Education for Citizenship and Human Rights developed by the main Basque trade union and political organizations, together with a group of non-university teachers. With the aid of in-depth interviews with the former, and focus groups with the latter, we shall analyse the discourse generated on civic education as an indirect means to finding answers to three crucial subjects for Basque society: the concept of citizenship, the view of the nation and co-existing cultures. In addition, we shall point out some conclusions: a) in relation to national identity, no political significance is afforded to the subject, except in the case of certain Basque nationalist organisations; b) a liberal moral discourse is predominant among all the political and educational players; c) cultural diversity is generally accepted as something enriching, although there is significant divergence between teachers and the different organisations as to its educational consequences, and d) there is mistrust on the part of the Basque nationalist movement and some teachers of the multiculturalist discourse as they see it as a setback for the Basque language.

Bibliographic References

  • Andrews, Rhys y Mycock, Andrew (2007). «Citizenship Education in the UK: Divergence within a Multi-National State». Citizenship Teaching and Learning [en línea], 3 (1), 73-88. <http://www.citized.info/ejournal>.
  • Appiah, K. Anthony (2003). «Liberal Education: The United States Example». En: McDonough, Kevin y Feinberg, Walter (eds.). Citizenship and Education in Liberal-Democratic Societies: Teaching for Cosmopolitan Values and Collective Identities. Nueva York: Oxford University Press.
  • Asari, Eva-Maria; Halikiopoulou, Daphne y Mock, Steven (2008). «British National Identity and the Dilemmas of Multiculturalism». Nationalism and Etnhic Politics [en línea], 14 (1), 1-28. <http://dx.doi.org/10.1080/13537110701872444>.
  • Banks, James A. (2008). «Diversity, Group Identity, and Citizenship Education in a Global Age». Educational Researcher [en línea], 37 (3), 129-139. <http://dx.doi.org/10.3102/0013189X08317501>.
  • Barber, Benjamin (2004). Democracia fuerte. Granada: Almuzara.
  • Bárcena, Fernando (1999). «La educación de la ciudadanía». En: Bárcena, Fernando; Gil, Fernando y Jover, Gonzalo (eds.). La escuela de la ciudadanía: Educación, ética y política. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Bolívar, Antonio (2004). «Ciudadanía y escuela pública en el contexto de la diversidad cultural». Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (20), 15-38.
  • Brighouse, Harry (2003). «Should We Teach Patriotic History?». En: McDonough, Kevin y Feinberg, Walter (eds.). Citizenship and Education in Liberal-Democratic Societies: Teaching for Cosmopolitan Values and Collective Identities. Nueva York: Oxford University Press.
  • Callan, Eamonn (2004). «Citizenship and Education». Annual Review of Political Science [en línea], 7, 71-90. <http://dx.doi.org/10.1146/annurev.polisci.7.012003.104924>.
  • Ceballos, José Angel; Escandell, José J. y Páramo, Antonio (2009). Diecinueve manuales de Educación para la Ciudadanía. Madrid: CEU Ediciones.
  • Colom Cañellas, Antonio J. y Rincón Verdera, Juan C. (2007). Educación, república y nueva ciudadanía. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Cortina, Adela (1997). Ciudadanos del mundo: Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.
  • Doppen, Frans H. (2010). «Citizenship Education and the Dutch National Identity Debate». Education, Citizenship and Social Justice [en línea], 5 (2), 131-143. <http://dx.doi.org/10.1177/1746197910370723>.
  • Etzioni, Amitai (1999). La nueva regla de oro: Comunidad y moralidad en una sociedad democrática. Barcelona: Paidós.
  • Faour, Muhammad y Muasher, Marwan (2011). Education for Citizenship in the Arab World. Key to the Future. Washington D. C.: Carnegie Middle East Center.
  • Galston, William (1993). «Educación cívica en el estado liberal». En: Rosenblum, Nancy (ed.). El liberalismo y la vida moral. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
  • García Guitián, Elena (2008). «La educación cívica como educación política». En: Águila, Rafael del; Escámez, Sebastián y Tudela, José (eds.). Democracia, tolerancia y educación cívica. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Giddens, Anthony (2000). «Citizenship education in the global era». En: Pearce, Nick y Hallgarten, Joe (eds.). Tomorrow’s Citizens: Critical Debates in Citizenship and Education. Londres: Institute for Public Policy Research.
  • Green, Andy (1990). Education and State Formation. Nueva York: St. Martin Press.
  • Gutmann, Amy (2001). La educación democrática: Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.
  • Gutmann, Amy (2008). La identidad en democracia. Madrid: Katz Editores.
  • Ichilov, Orit (2003). «Teaching Civics in a Divided Society: The Case of Israel». International Studies in Sociology of Education [en línea], 13 (3), 219-241. <http://dx.doi.org/10.1080/09620210300200111>.
  • Innerarity, Carmen (2007). «El islam y la República: Un conflicto entre dos identidades». Papers, 84, 139-147.
  • Kerr, David (1999). «Citizenship Education in the Curriculum: An International Review». The School Field, 10 (3/4), 5-32.
  • Kerr, David (2012). «Comparative and international perspectives on citizenship education». En: Arthur, James y Cremin, Hilary (eds.). Debates in Citizenship Education. Abingdon: Routledge.
  • Kisby, Ben (2006). «Social Capital and Citizenship Education at the School». British Politics [en línea], 1 (1), 151-160. <http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.bp.4200006>.
  • Kymlicka, Will (1996). Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós.
  • Kymlicka, Will (2002). «Dilemas de la educación cívica en las sociedades pluralistas». En: Educación, ética y ciudadanía: Actas del IV Congreso Internacional de Filosofía de la Educación. Madrid: UNED Ediciones.
  • Kymlicka, Will (2003). «La educación para la ciudadanía». En: La política vernácula: Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona: Paidós.
  • Lickona, Thomas (2000). «Educación del carácter: Cultivar la virtud». En: Reigeluth, Ch. M. (ed.). Diseño de la instrucción: Teorías y modelos II. Vol. II. Madrid: Aula XXI/Santillana.
  • Lorenzo Alquézar, Rafael (2010). «Educación para la ciudadanía: Reflexiones incidentales». En: Lorenzo Alquézar, Rafael y Benedicto Rodríguez, Rubén (eds.). Educación cívica: Democracia y cuestiones de género. Barcelona: Icaria.
  • Macintyre, Alasdair (1993). «¿Es el patriotismo una virtud?». Bitarte, 1, 67-85.
  • Máiz, Ramón (2003). «Nacionalismo y multiculturalismo». En: Arteta, Aurelio; García Guitián, Elena y Máiz, Ramón (eds.). Teoría política: poder, moral, democracia. Madrid: Alianza Editorial.
  • Mateos, Txoli (2009). «Los dilemas de la educación cívica en la escuela vasca multicultural». XVII Congreso de Estudios Vascos. Innovación para el Progreso Social Sostenible. San Sebastián: Eusko Ikaskuntza, 991-1000.
  • Miller, David (1997). Sobre la nacionalidad: Autodeterminación y pluralismo cultural. Barcelona: Paidós.
  • Miller, David (2000). «Citizenship: what does it mean and why is so important?». En: Pearce, Nick y Hallgarten, Joe (eds.). Tomorrow’s citizens: Critical Debates in Citizenship and Education. Londres: Institute for Public Research.
  • Molina Puche, Sebastián; Miralles Martínez, Pedro y Ortuño Molina, Jorge (2013). «Concepciones de los futuros maestros de Educación Primaria sobre formación cívica y ciudadana». Educatio Siglo XXI, 31 (1), 105-126.
  • Naval, Concepción (1995). Educar ciudadanos: La polémica liberal-comunitarista en educación. Pamplona: EUNSA.
  • Naval, Concepción (2003). «Orígenes recientes y temas clave de la educación para la ciudadanía democrática actual». Revista de Educación [en línea], número extraordinario, 169-189. <http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE>.
  • Niens, Ulrike, O’Connor, Una y Smith, Alan (2013). «Citizenship Education in Divided Societies: Teacher’s Perspectives in Northern Ireland». Citizenship Studies [en línea], 17 (1), 128-141. <http://dx.doi.org/10.1080/13621025.2012.716214>.
  • Nussbaum, Martha C. (1999). Los límites del patriotismo: Identidad, pertenencia y «ciudadanía mundial». Barcelona: Paidós.
  • Pearce, Nick y Hallgarten, Joe (eds.) (2000). Tomorrow’s Citizens: Critical Debates in Citizenship and Education. Londres: Institute for Public Policy Research.
  • Pedazhur, Ami (2001). «The Paradox of Civic Education in Non-Liberal Democraties: The Case of Israel». Journal of Education Policy [en línea], 16 (5), 413-430. <http://dx.doi.org/10.1080/02680930110071020>.
  • Pedró, Francesc (2003). «¿Dónde están las llaves?: Investigación politológica y cambio pedagógico en la educación cívica». En: Benedicto, José y Morán, M. Luz (eds.). Aprendiendo a ser ciudadanos: Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Peña, Javier (2009). «El retorno de la virtud cívica». En: Rubio Carracedo, José; Rosales, José M. y Toscano Méndez, Manuel (eds.). Democracia, ciudadanía y educación. Madrid: Akal.
  • Ramírez, Francisco O. y Boli, John (1999). «La construcción política de la escolarización de masas: Sus orígenes europeos e institucionalización mundial». En: Fernández Enguita, Mariano (ed.) Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.
  • Rosales, José María (2000). «La educación de la identidad cívica: Sobre las relaciones entre nacionalismo y patriotismo». En: Rubio Carracedo, José; Rosales, José M. y Toscano Méndez, Manuel (eds.). Ciudadanía, nacionalismo y derechos humanos. Madrid: Trotta.
  • Schnapper, Dominique (2001). La comunidad de los ciudadanos: Acerca de la idea moderna de nación. Madrid: Alianza.
  • Schulz, Wolfram; Fraillon, Julian; Ainley, John; Losito, Bruno y Kerr, David (2010). Estudio internacional sobre educación cívica y ciudadana: Marco de la evaluación. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Schwille, John y Amadeo, Jo-Ann (2002). «The Paradoxical Situation of Civic Education in Schools: Ubiquitous and yet elusive». En: Steiner-Khamsi, Gita; Torney-Purta, Judith y Schwille, John (eds.). New Paradigms and Recurring Paradoxes in Education for Citizenship: An International Comparison. Bingley (U. K.): Emerald Group.
  • Silveira, Pablo da (2009). «Educación cívica: Tres paradigmas alternativos». En: Rubio Carracedo, José; Rosales, José M. y Toscano Méndez, Manuel. Democracia, ciudadanía y educación. Madrid: Akal.
  • Smith, Alan (2003). «Citizenship Education in Northern Ireland: Beyond National Identity?». Cambridge Journal of Education [en línea], 33 (1), 15-31. <http://dx.doi.org/10.1080/0305764032000064631>.
  • Soriano Ayala, Encarnación (2008). «Formando ciudadanos para ejercer la democracia», En: Soriano Ayala, Encarnación (ed.). Educar para la ciudadanía intercultural y democrática. Madrid: La Muralla.
  • Swimelar, Safia (2012). «Education in Post-War Bosnia: The Nexus of Societal Security, Identity and Nationalism». Ethnopolitics [en línea], 12 (2), 161-182. <http://dx.doi.org/10.1080/17449057.2012.656839>.
  • Taberner Guasp, José y Bolívar Botía, Antonio (2002). «Introducción». En: Durkheim, Émile. La educación moral. Barcelona: Trotta.
  • Tamir, Yael (1993). «United We Stand?: The Educational Implications of the Politics of Difference». Studies in Philosophy and Education [en línea], 12, 57-70. <http://dx.doi.org/10.1007/BF01235473>.
  • Torney-Purta, Judith (2002). «Patterns in the Civic Knowledge, Engagement and Attitudes of European Adolescents: The IEA Civic Education Study». European Journal of Education [en línea], 37 (2), 129-141. <http://dx.doi.org/10.1111/1467-3435.00098>.
  • Wadell, Madeline (2013). «Citizenship Education in Egypt». Summer Research (Paper 171) [en línea]. <http://soundideas.pugetsound.edu/summer_research/171)>.
  • Wiborg, Susanne (2000). «Political and Cultural Nationalism in Education: The Ideas of Rousseau and Herder Concerning National Education». Comparative Education [en línea], 36 (2), 235-243.
  • Williams, Kevin (1995). «National Sentiment in Civic Education». Journal of Philosophy of Education [en línea], 29 (3), 433-440. <http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9752.1995.tb00371.x>.
  • Zabalo, Julen; Mateos, Txoli e Iraola, Iker (2013). «Conflicting nationalist traditions and immigration: The Basque case from 1950 to 1980». Nations and Nationalism [en línea], 19 (3), 513-531. <http://.dx.doi.org/10.1111/nana.12025>.