Trantsizioa eskola txikietatik bigarren hezkuntzara. Aldagai lagungarrien bila

  1. Nahia Intxausti Intxausti
  2. Ainhoa Odriozala Aldalur
  3. Justo Bereziartua Zendoia
  4. Harkaitz Zubiri Esnaola
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2015

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 123-148

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

This paper studies the process of transition to Secondary school of students of Primary rural schools. Rural schools share certain specific characteristics which have an impact on student learning, as well as on the transition process. The objective of this study is to identify what might be the key variables that help or hinder the transition. To this end a research has conducted based on two case studies in two rural schools located in Gipuzkoa. Data was collected through 68 hours of classroom observation, the activity analysis of primary grade 6 and secondary grade 1 students' notebooks, 16 focus groups with students from 6 grade of Primary education and 1st grade of Secondary education, and hisfamily and teachers belonging to these two Primary rural schools and two secondary schools. The results indicate that there are some key factors that facilitate this transition process such as pedagogical coordination, social relationships with peers, family strategies, synergies with the surroundings, the prior academic preparation, common elements shared between the primary and secondary schools and tutoring activities.

Bibliographic References

  • Alfaro, J. (2004). Diagnóstico en Educación y transiciones. REOP, 15(1), 67-88.
  • Anderson, L. W., Jacobs, J., Schramm, S. & Splittgerber, F. (2000). School transitions: Beginning of the end or a new beginning? International journal of Educational Research, 33, 325-339.
  • Angrosino, M. V., & Mays de Pérez, K. A. (2000). Rethinking Observation. From Method to Context. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 673-702). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Antúnez, S. (2005). El cuidado de los procesos de transicion de primaria a secundaria: a modo de balance. Revista Aula de Innovacion Educativa, 142, 7-11.
  • Argos, Ezquerra eta Castro, (2011). Escuchando la voz de la infancia en los procesos de cambio e investigación educativos. Aproximación al estudio de las transiciones entre las etapas de educación infantil y educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 54(5), 1-18.
  • Barbour, R. (2007). Doing Focus Groups. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Bejarano, R. (2005). Paso de etapa de primaria a secundaria. Revista Aula de Innovacion Educativa, 142, 18-19.
  • Bengoetxea, I., Arribillaga, A., Madariaga, J. M. (2012). La interacción educativa en una escuela de ámbito rural con alumnado inmigrante. Aula abierta, 40(3), 61-70.
  • Berlanga, S. (2003). Educación en el medio rural: análisis, perspectivas y propuestas. Huesca: Mira editores.
  • Boix, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Barcelona: Cisspraxis.
  • Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagogica del aula multigrado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formacion del Profesorado, 15(2), 13 - 23.
  • Bru, E., Stones, T., Munthe, E., & Thue, E. (2010). Students’ perceptions of tea-cher support across the transition from primary to secondary school. Scandinavian Journal of Educational Research, 54(6), 519-533.
  • Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 11, 1-26.
  • Bustos, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formacion y sus actitudes a traves de un estudio cuantitativo en Andalucia. Revista de Investiga-cion Educativa, 26, 485-519
  • Chedzoy, S.M. & Burden, R.L. (2005). Making the move: Assessing student attitudes to primary-secondary school transfer. Research in education, 74, 22-35.
  • Crosnoe, R. (2009). Family-school connections and the transitions of low-income youths ad English Language Learners from middle school to high school. Developmental Psychology, 45(4), 1061-1076.
  • Cruz, J., Jiménez de Aberasturi, E., Leon, M. & Martínez, A (2010). Estrategias de mejora del Practicum II en las escuelas rurales en la formación inicial del profesorado. In: J. Garaizar, J. M. Goñi (Koord.) Nuevos escenarios para el aprendizaje en la Universidad: Propuestas de innovación educativa de la UPV/EHU (pp. 123-138). Bilbao: UPV.
  • Domènech, M. (2000). La acogida en la educacion secundaria obligatoria. Revista de Aula de Innovacion Educativa, 90, 68-72.
  • Etxebeste, L. F. (1994). Una experiencia de educacion multicultural urbana-rural en el Pais Vasco desde el pensamiento del profesor. Doktoretza Tesia. UPV-EHU.
  • Gairin, J. (2005). El reto de la transicion entre etapas educativas. Revista Aula de Innovacion Educativa, 142, 12-17.
  • Galton, M., Morrison I. & Pell, T. (2000). Transfer and transition in English schools: reviewing the evidence. International Journal of Educational Research, 33,341-363.
  • Ganeson, K. & Ehcrich, L. C. (2009). Transition into High School: A phenomeno-logival study. Educational Psychology and Theory, 41(1), 60-78.
  • Garmendia, J. F. (2003). La enseñanza rural en Gipuzkoa. La labor de la diputación y los ayuntamientos (1900-1950). Doktoretza Tesia. UPV-EHU.
  • Gimeno, J. (1996). La transición a la educacion secundaria. Madrid: Morata.
  • Hamm, J. V., Farmer, T. W., Dasdiman, K., Gravelle, M. & Murray, A. R. (2011). Teachers’ attunement to students peer group affiliations as a source of improved student experiences of the school social-affective context following the middle school transition. Journal of Applied Developmental Psychology, 32,267-277.
  • Hanewald, R. (2013). Transition between Primary and Secondary School: Why it is important and How it can be supported. Australian Journal of Teacher Edu-cation, 38, 61-74.
  • Horward, S. & Johnson, B. (2004). Transition from primary to secondary school: Possibilities and paradoxes. In Proceedings AARE 2004 Conference, Australian Association for Research in Education. www.aare.edu.au/04pap/how04184.pdf-tik lortua.
  • Janesick, V. J. (2000). The Choreography of Qualitative Research Design: Minuets, Improvisations, and Crystallization. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 379-400). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Jindal-Snape, D. & Miller, D. (2008). A challenge of living? Understanding the psychosocial processes of the child during primary-secondary transition through resilience and self-esteem theories. Educational psychology Review,20, 217-236.
  • Kingery, J. N., Erdley, C.A. & Marshall, K.C. (2011). Peer acceptance and friendship as predictors of early adolescents’ adjustment across the middle school transition. Merrill-Palmer Quarterly, 57, 3.
  • Lledó, A. I. & Martínez, C. (2005). La transicion de primaria a secundaria: un trabajo de colaboracion. Revista Aula de Innovacion Educativa, 142, 20-24.
  • Mackenzie, E., McMaugh, A. & O’Sullivan, K. (2012). Perceptions of primary to secondary school transitions. Challenge or threat? Issues in Educational Research, 22(3), 298-314.
  • Manzisidor, I. (2013). Gipuzkoako Eskola Txikien eta beren testuinguruaren egungo egoera eta etorkizuneko erronkak. Dokumentu argitaratugabea.
  • Margetts, K. & Kienig, A. (2013). International perspectives on transition to school: reconceptualising beliefs, policy and practice. London: Routledge.
  • Mas, A. (2002). La formación de grupos de trabajo a partir de la coordinacion en-tre la educacion primaria y la secundaria. Revista de Aula de Innovacion Educativa, 116, 46-48.
  • Monarca, H. (2013). Aportes de la investigacion sobre transiciones escolares a la orientación educativa en ESO. REOP, 24(2),116-125.
  • Monarca, H., Rappoport, S. eta Fernández, A. (2012). Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transicion entre enseñanza primaria y secundaria. REOP, 23(3),49-62.
  • Monarca, H., Rappoport, S. eta Sandoval, M. (2013). La configuración de los pro-cesos de inclusión y exclusión educativa. Una lectura desde la transicion entre Educacion Primaria y Educacion Secundaria. Revista de Investigacion en Educacion, 11(3),192-206.
  • Olano, M. (2012). Elkarrizketa. Mikel Olano. Gipuzkoako Eskola Txikietako lehendakaria. Hik hasi, 169, 16 - 22.
  • Otano, L. (1999). Los retos de esta transición. Cuadernos de pedagogia,282, 52-57.
  • Padilla, M.T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: CCS.
  • Pietarinen, J., Pyhältö, K. & Soini, T. (2010). A horizontal approach to school transitions: a lesson learned from Finnish 15-year-olds. Cambridge Journal of Education, 40(3), 229-245.
  • Pratt, S. & George, R. (2005). Transferring friendships: Girls’ and boys’ friends-hips in the transition from primary to secondary school. Children & society, 19(1), 16-26.
  • Rodríguez, G.; Gil, J.; García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Ruiz Olabuénaga, J. I. (2009). Metodología de la investigación cualitativa. 4 Edi-ción. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • San Fabián, J. L. (1999). La escolaridad obligatoria. Transiciones y tradiciones. Cuadernos de pedagogia,282,25-30.
  • Sepúlveda, M. P. & Gallardo, M. (2011). La escuela rural en la sociedad globalizada: nuevos caminos para una realidad silenciada. Profesorado. Revista de Curriculum y Formacion del Profesorado, 15(2), 1 - 13.
  • Smith, J., Feldwisch, R. & Abell, A. (2006). Similarities and Differences in Students’ and Parents’ Perceptions of the Transition from Middle School to High School, Research in Middle Level Education Online, 29,10, 1-9.
  • Smith, J.S., Akos, P., Lim, S. & Wiley, S. (2008). Student and Stakeholder Per-ceptions of the Transition to High School. The High School Journal, 91, 3, February-March.
  • Stake, R. E. (2000). Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Han-dbook of Qualitative Research (pp. 435-454). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Tonucci, F. (1996). Un modelo para el cambio. Cuadernos de Pedagogía, 247, 48-51.
  • Waters, S., Cross, D. & Shaw, T. (2010). Does the nature of schools matter? An exploration of selected school ecology factors on adolescent perceptions of school connectedness. British Journal of Educational Psychology, 80, 381-402.
  • Waters, S. K., Lester, L. & Cross, D. (2014). Transition to secondary school: Expectation versus experience. Australian Journal of Education, 58(2), 153-166.
  • Waters, S. K., Lester, L., Wenden, L. eta Cross, D. (2012). A theoretically grounded exploration of the social and emotional outcomes of transition to secondary school. Australian Journal of Guidance and Counselling, 22(2), 190-205.
  • Weller, S. (2007). «Sticking with your mates?»: Children’s Friendship Trajectories during the transition from Primary to Secondary School. Children & Society, 21, 339-351.
  • West, P., Sweeting, H. &Young, R. (2010). Transition matters: pupils’ experien-ces of the primary-secondary school transition in the West of Scotland and consequences for wellbeing and attainment. Research papers in Education, 25(1),21-50.