La distribución internacional de cortometrajes a través de catálogos autonómicos. El caso de Kimuak
ISSN: 1138-3305, 2340-5007
Argitalpen urtea: 2013
Zenbakien izenburua: Nous temes, mètodes i teories en la investigación de les polítiques culturals i de comunicación a Espanya
Zenbakia: 32
Orrialdeak: 29-44
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Trípodos
Laburpena
In the present context of globalization,culture must be taken into accountin order to measure the presenceof a country beyond its ownborders, and audiovisual production isdefinitely one of the most importantforms of cultural representation. In recentyears, Spanish short films havebeen widely shown in festivals all overthe world thanks to their distributionby different autonomous regions’ cataloguesand selections. This paperexplains the origin, work and evolutionof the pioneer of those programs,Kimuak, created in Euskadi in 1998.It also analyzes the effect of Kimuak’sgood results on short film productionin the Basque Country and on the nationalimage promoted by its government.The program is not only anaction of cultural politics carried outby the Basque government, but alsoan important strategy of nation branding.
Erreferentzia bibliografikoak
- Adams, G. (2001). “España, una potencia en potencia”. En: Bautista, E. [et al.] España, ¿potencia cultural? Madrid: Biblioteca Nueva, p. 79-112.
- Angulo, J.; Rebordinos, J.L.; Santamarina, A. (2006). Breve historia del cortometraje vasco. Donostia/San Sebastián: Euskadiko Filmategia Fundazioa – Fundación Filmoteca Vasca.
- Blomkamp, E. (2011). “Measuring ‘Success’ in Film Policy: Evaluating the New Zealand Film Commission’s Short Film Fund”. International Journal of Cultural Policy. 17(3), p. 341-355. Disponible en: <http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10286632.2010.497839>.
- De Valck, M. (2007). Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Noya, J.; Prado, F. (2012). “Marcas-país: éxitos y fracasos en la gestión de la imagen exterior”. Real Instituto Elcano. Disponible en: <http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/riel cano/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/imagen+de+espana/dt13-2012_noya-prado_gestion_marcas-pais_imagen-exterior>. Consultado el 12 de febrero de 2013.
- Olivié, I.; Molina, I. (2011). “Índice Elcano de Presencia Global”. Real Instituto Elcano. Disponible en: <http://www.realinstitutoelcano.org/wps/wcm/connect/879eb180463ad9159aa6bbc4d090bb2e/EstudioElcano2_IEPG_Olivie_Molina.pdf?MOD=AJPERES>. Consultado el 12 de febrero de 2013.
- Van Ham, P. (2001). “The Rise of the Brand State”. Foreign Affairs, 80 (5), p. 2-6.
- Velázquez, J.M. Ramírez, L.Á. (2000). Una década prodigiosa. El cortometraje español de los noventa. Alcalá de Henares: Festival de Cine de Alcalá de Henares.
- Yáñez, J. (ed.) (2010). La medida de los tiempos. El cortometraje español en la década de 2000.Alcalá de Henares: Festival de Cine de Alcalá de Henares