La moralidad y los valores del alumnado de “Aulas de la Experiencia” de la Universidad del País Vasco. Una aproximación desde la psicología moral

  1. José Domingo Gómez 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Brocar: Cuadernos de investigación histórica

ISSN: 1885-8309

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 39

Orrialdeak: 283-306

Mota: Artikulua

DOI: 10.18172/BROCAR.2896 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Brocar: Cuadernos de investigación histórica

Laburpena

In this paper we present our research about moral reasoning and values among the students of the Humanities Program for Seniors (Aulas de la Experiencia) of the University of the Basque Country UPV/EHU (Alava Campus). Three questionnaires were used: 1) Rest’s DIT; 2) a specific questionnaire regarding personal data (CDP); and 3) Schwartz’s scale of values. The following parameters were also considered: gender, age, studies completed, political tendency and religious beliefs. The moral reasoning of 82% of the students was conventional whereas that of the remaining 18% was postconventional. These percentages would vary slightly depending on the sociopersonal parameters considered. These results agree in general with those of other investigators. The following values were also statistically significant: freedom, respect, maturity, friendship, loyalty, honesty, responsibility, forgiving, creativity, independence, curiosity, benevolence, and sense of belonging.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BELTRÁN, J. (1992). “¿Debe defenderse a Kohlberg?”. Revista Española de Pedagogía, 50, 98-112.
  • CANTERO, M. J. y D´OCON, A. (1995). “Experiencia profesional, desarrollo moral y valores en jóvenes trabajadores”. En E. Pérez Delgado y V. Mestre, El crecimiento moral. Programas psicoeducativos y su eficacia en el aula (pp. 145-162). Valencia: Promolibro.
  • FEATHER, N. T. (1988). “Moral judgment and human values”. British Journal of Social Psychology, 27, 239-246.
  • FUENTES, E. (1995). Desarrollo del juicio moral, valores y creencias en adolescentes. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.
  • GARCÍA ALANDETE, J. (2009). Actitudes religiosas. Valores y Razonamiento moral. Universidad de Valencia.
  • GARCÍA ALANDETE, J. y PÉREZ DELGADO, E. (2005). “Razonamiento Moral y Valores. Estudio de sus relaciones en un grupo de universitarios españoles”. Revista Latinoamericana de Psicología, 37/1, 131-148.
  • GILLIGAN, C. (1982). “In a different voice, women´s conceptions of the self and morality”. Harvard Educational Review, 47, 481-517.
  • GÓMEZ ROZAS, J. D. (2004). Religiosidad, Moralidad y Valores de los jóvenes universitarios del campus de Álava. Tesis doctoral. Bilbao.
  • HERSH, R., REIMER, J. y PAOLITTO, D. (1984). El crecimiento moral de Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea.
  • KOHLBERG, L. (1992) 1984. Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • MESTRE, V. y PÉREZ DELGADO, E. (1997). Cognición y afecto en el desarrollo moral. Evaluación y programas de intervención. Valencia: Promolibro.
  • MOLPECERES, M. A. (1994). El sistema de valores. Su configuración y su socialización familiar en la adolescencia. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.
  • MUSITU, G. (1995). “Familia, identidad y valores”. Infancia y Sociedad, 30, 75-98.
  • ORIZO, F. A. (1991). Los nuevos valores de los españoles. Madrid: S.M.
  • PALACIOS, S. (1999). La desobediencia civil y la objeción de conciencia. Comprensión sociomoral de sucesos complejos durante la adolescencia y la juventud. Tesis doctoral, Universidad País Vasco.
  • PÉREZ DELGADO, E. (1995). Psicología, ética, religión. Madrid: Siglo XXI.
  • PÉREZ DELGADO, E. y GARCÍA ROS, R. (1991). La psicología del desarrollo moral. Historia, teoría e investigación actual. Madrid: Siglo XXI.
  • PÉREZ-DELGADO, E. y MESTRE ESCRIBA, V. (1993). “Desarrollo del juicio moral y valores humanos”. Cuadernos de Trabajo Social, 6, 61-87.
  • REST, J. (1979a). Development in judging moral issues. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • REST, J. (1986). DIT Manual. Manual for the Defining Issues Test. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • ROKEACH , M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • ROKEACH, M. (1979). Understanding human values. Individual and societal. New York: Free Press.
  • SHWEDER, R. (1982). “Beyond self-constructed Knowledge: The study of culture and morality”. Merrill-Palmer Quarterly, 28, 41-69.
  • SEARING, D. (1978). “Measuring politicians’ values: Administration and assesment of a ranking technique en the British House of Commons”. American Political Science Review, 72, 65-79.
  • SIMPSON, E. I. (1974). “Moral development research: A case study of scientific cultural bias”. Human Development, 17, 81-106.
  • SULLIVAN, E. U. (1977). “A study of Kohberg´s structural theory of moral development. A critique of liberal Social Sciencie Ideology”. Human Development, 20, 352-376.
  • VILLALAIN, J. L., BASTERRA, L. y DEL VALLE, J. M. (1992). La sociedad española de los 90 y sus nuevos valores. Madrid: S.M.