Aprendizaje Basado en Proyectos en los grados de Pedagogía y Educación Social"¿Cómo ha cambiado tu ciudad?"

  1. Imaz Bengotxea, José Ignacio
Aldizkaria:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 26

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 679-696

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.N3.44665 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista complutense de educación

Laburpena

During the 2010/2011, 2011/2012 and 2012/13 academic years, 20% of the time of work and the qualification of the subject Sociology of Education in Pedagogy and Social Education degrees in the University of the Basque Country has been devoted to Project Based Learning. The aim has been to design, test and evaluate an experience of innovation and educational improvement to work on the competences of the subject with active and participatory methodologies. The students begin to practice exercises of applied sociology and they work on competences that will be important in their professional work as educators: �know to analyze scientifically the social reality�, �write scientific reports�, �oral communication� and �collaborative learning�. The design of the exercise involves the preparation of the Teacher and Student Guides, specifying the contextualization of the project, its objectives, the statement or scenario, the justification, related topics, work foreseen, previous knowledge required, the activities planned, deliverables, resources to be used , systems of evaluation, schedule, etc. In our case, the exercise is based on the following driving question: �What are the education and its social context like and how have they changed in your neighborhood, town, city or region?� The results, using as indicators the notes and the opinions of students are positive: Project Based Learning enables the active participation of students, contact with reality and significant learning for their professional future.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ARANDIA, M. y FERNÁNDEZ, I. (2012). ¿Es posible un curriculum más allá de las asignaturas? Diseño y práctica del grado de Educación Social en la Universidad del País Vasco. Revista de Docencia Universitaria- REDU, 10: 3, 99-123. http://www.red-u.net (consultado 11 de noviembre 2012).
  • BENDER, W. (2012).Project-Based Learning: Differentiating Instruction for the 21st Century. California: Corwin.
  • BOSS, S. y KRAUSS, J. (2007).Reinventing Project-Based Learning: your field-guide to real-word projects in the Digital Age.Washington-EEUU: ISTE.
  • COMISIÓN PARA LA RENOVACIÓN DE LAS METODOLOGÍAS EDUCATIVAS EN LA UNIVERSIDAD(2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. www.educacion.gov.es (consultado 17 de octubre 2011).
  • DELORS, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Unesco-Santillana.
  • GARCÍA SANZ, M.P. (2008). Guías docentes de asignaturas de grado en el EEES. Murcia: Universidad de Murcia.
  • GARRIGÓS, J. y VALERO-GARCÍA, M. (2012). Hablando sobre Aprendizaje Basado en Proyectos con Júlia. Revista de Docencia Universitaria-REDU, 10: 3, 125-151. www.red-u.net (consultado: 13 de diciembre 2012).
  • GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe.Informe Final Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • IMAZ, J.I., MARKO I., ORCASITAS J.R. y ETXEBERRIA J. (2011). Proceso de diseño e implantación de los nuevos grados de Pedagogía y Educación Social de la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad del País Vasco. III Congreso Internacional UNIVEST 2011. http://dugidoc.udg.edu/bitstream/10256/3675/1/205.pdf(consultado 8 de julio 2012).
  • KJERSDAM, F. y ENEMARK, S. (1994). The Aalborg Experiment.Project Innovation in University Education.Copenhague-Dinamarca: Aalborg UniversityPress. http://www.adm.aau.dk/rektor/aalborgeksperiment/The%20Aalborg%20Experiment.pdf (consultado 3 de febrero 2011).
  • LAMER, J. (2009).PBL starter kit. To-the-point Advice, Tools and Tips for your first project. Novato-California: Buck Institute of Education.
  • LÓPEZ RUIZ, J.I. (2011).Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 356, 279-301. www.revistaeducacion.mec.es (consultado: 3 de febrero 2011).
  • MARKHAM, T., LARMER J. y RAVITZ J. (2003). Project Based Learning Handbook. A Guide to Standards-Focused Project Based Learning. NovatoCalifornia-Estados Unidos: BuckInstituteforEducation.
  • MARKO, J.I., EIZAGUIRRE, A., SANTIAGO, K., IMAZ, J.I. (2012). Reestructurando las titulaciones de Pedagogía y Educación Social de la UPV/EHU a partir de un diseño curricular organizado en módulos de materias. VII Congrés Internacional de DocènciaUniversitària i Innovació, CIDUI-2012. www.cidui.org/revista-cidui12/index.php/cidui12/article/view/33/23 (consultado: 17 de diciembre 2012).
  • PATTON, A. (2012). Work that matters.The Teacher’s guide to project-based learning.Londres: PaulHamlynFoundation. http://www.innovationunit.org (consultado: 25 de enero 2013).
  • Rekalde, I., MARTÍNEZ, B. y MARKO, J.I. (2012). Los proyectos interdisciplinares de Módulo: Una experiencia innovadora en el Grado de Educación Social de la UPV/EHU. Revista de Docencia Universitaria- REDU, 10: 3, 209-237. http://www.red-u.net (consultado: 13 de febrero 2013).
  • VARÁ, J. y VALERO, M. (2010). Taller de formación: Técnicas de Aprendizaje Cooperativo y Aprendizaje Basado en Proyectos. Bilbao: Universidad del País Vasco, Vicerrectorado de Calidad e Innovación Docente (documento interno).
  • WOODS, D.R. (2006). Preparing for PBL.Ontario-Canadá: McMasterUniversity. chemeg.mcmaster.ca (consultado: 3 de diciembre 2010).