Festivales cinematográficosen el punto de mira de la historiografía fílmica

  1. Vallejo Vallejo, Aida
Revue:
Secuencias: Revista de historia del cine

ISSN: 1134-6795

Année de publication: 2014

Titre de la publication: Festivales cinematográficos

Número: 39

Pages: 31-42

Type: Article

D'autres publications dans: Secuencias: Revista de historia del cine

Résumé

The international proliferation of film festivals, and their growing influence on film production and circulation since the 1990s, has put them in the focus of film historiography. This essay presents a general overview of this phenomenon, which has attracted the attention of the academy in recent years. Firstly, I reflect on the theoretical and methodological frames around which this research line has evolved, and secondly, I offer a historical reconstruction of the evolution of film festivals in the international sphere. Following De Valck's historical analysis (2007, 2012), four different periods are identified: the first, from the interwar period to 1968, is ruled by international diplomacy; the second, which follows the uprisings in May 1968, gives control to the programmers; the third, from the 1980s until 2000, witnesses the incorporation of industrial activities into their programmers; and the fourth is characterised by a saturation of 'the system and the diffusion of the model to peripheral spaces at the turn of the century. Regarding theory and methodology, the study of film festivals has been marked by its interdisciplinary character from its beginnings, as it has borrowed references and research tools from Anthropology, Cultural Studies, and the History of Cinema. Within this framework, the study of film festivals addresses key issues to help understand the social and historical contexts in which artis¬tic movements, national cinemas and cinematographic theory itself have developed.

Références bibliographiques

  • AHN, Soo-jeong, The Pusan International Film Festival, South Korean Cinema and Globalization (Hong Kong, Hong Kong University Press, 2011).
  • AMBRÓS, jordi, «Financiación y difusión: mercados y festivales de documental», en Inmaculada Sanchez Alarcón y Marta Díaz Estévez (coords.), Doc 21. Panorama del reciente cine documental en España (Gerona, Luces de Gálibo, 2009).
  • ANDREWS, David, Theorizing Art Cinemas: Foreign, Cult, Avant-Garde and Beyond (Austin, University of Texas Press, 2013).
  • AUTISSIER, Anne-Marie (coord.), L’Europe des festivals. De Zagreb à Edimbourg, points de vue croisés (Toulouse, Éditions de l'attribut, 2008).
  • BAKEDANO, jose julián y ZUNZUNEGUI, Santos (eds.), Imágenes de un largo viaje: cincuenta años de cine en ZINEBI, 1959-2008 (Bilbao, Ayuntamiento de Bilbao, 2008).
  • BAZIN, André, «The Festival Viewed as a Religious order», en Richard Porton (ed.), Dekalog 3: On Film Festivals (Londres, Wallflower Press, 2009), pp. 13-10. Versión original en francés: «Du festival considéré comme un ordre» (Les Cahiers du cinéma, junio 1955), pp. 54-56.
  • BEAUCHAMP, Cari y BÉHAR, Henri, Hollywood on the Riviera: The Inside Story of the Cannes Film Festival (Nueva York, W. Morrow and Co, 1992).
  • BILLARD, Pierre, Festival de Cannes: d’Or et de Palmes (París, Gallimard, 1997).
  • BINIMELIS ADELL, Mar, La geopolítica de las coproducciones hispanoamericanas. Un análisis a través de su presencia en los festivales de clase A (1997-2007) (tesis doctoral, Universidad Rovira i Virgili, 2011). Disponible en: <http://www.tdx.cat/search?query=Mar+Binimelis-Adell&scope=%2F&ocult=0> (05/01/2014).
  • BISKIND, Peter, Down and Dirty Pictures: Miramax, Sundance, and the Rise of the Independent Film (Nueva York, Simon & Schuster, 2004).
  • BLANGoNNET, Catherine (ed.) «Cinéma du Réel» (Images Documentaires, n.º 16, 1994).
  • BONO, Francesco, «La Mostra del Cinema di Venezia: Nascita e Sviluppo nell’Anteguerra (1932–1939)» (Storia Contemporanea, vol. 22, n.º 3, agosto de 1991), pp. 513–549.
  • BOURDIEU, Pierre, La distinción: criterios y bases sociales del gusto (Madrid, Taurus, 1988). original en francés: La distinction: critique social du jugement (París, Minuit, 1979).
  • BROWN, William, «The Festival Syndrome: Report on the International Film Festival Workshop, University of St Andrews, 4 April 2009», en Dina Iordanova y Ragan Rhyne (eds.), Film Festival Yearbook 1: The Festival Circuit (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2009), pp. 216-225.
  • CAMPORESI, Valeria, Para grandes y chicos: un cine para los españoles, 1940-1990 (Madrid, Turfan, 1994).
  • CAMPOS RABADÁN, Minerva, «Reconfiguración de flujos en el circuito internacional de festivales de cine: el programa Cine en Construcción» (Secuencias. Revista de Historia del Cine, n.º 35, 2012), pp. 84-102.
  • «La América Latina de “Cine en Construcción”. Implicaciones del apoyo económico de los festivales internacionales» (Archivos de la Filmoteca, n.º 71, 2013).
  • CLIFFORD, james y MARCUS, George E., Writing Culture (Los Ángeles, University of California Press, 1986).
  • CZACH, Liz, «Film Festivals, Programming, and the Building of a National Cinema» (The Moving Image, vol. 4, n.º 1, 2004), pp. 76–88.
  • DAYAN, Daniel, «Looking for Sundance: The Social Construction of a Film Festival», en Ib Bondebjerg (ed.), Moving Images, Culture and the Mind (Luton, University of Luton Press, 2000), pp. 43-52.
  • DE VALCK, Marijke, Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia (Ámsterdam, Amsterdam University Press, 2007).
  • «Finding Audiences for Films: Programming in Historical Perspective», en jeffrey Ruoff (ed.), Coming Soon to a Festival Near You: Programming Film Festivals (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2012), pp. 25-40.
  • «Sites of Initiation: Film Training Programs at Film Festivals», en Mette Hjort (ed.), The Education of the Filmmaker in Europe, Australia, and Asia (Nueva York, Palgrave Macmillan, 2013), pp. 127-145.
  • DELEAU, Pierre-Henri (ed.), La Quinzaine des Réalisateurs à Cannes: Cinéma en liberté (1969–1993) (París, Èditions de la Martinière, 1993).
  • DEVESA FERNÁNDEZ, María, El impacto económico de los festivales culturales: el caso de la Semana Internacional de Cine de Valladolid (Madrid, Fundación Autor, 2006).
  • DI CHIARA, Francesco y RE, Valentina, «Film Festival / Film History: The Impact of Film Festivals on Cinema Historiography. Il Cinema Ritrovato and Beyond» (Cinémas: revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies, vol. 21, n.° 2-3, 2011), p. 131-151.
  • ELSAESSER, Thomas, «Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe», en European Cinema: Face to Face with Hollywood (Ámsterdam, Amsterdam University Press, 2005), pp. 82-107.
  • ETHIS, Emmanuel (dir.), Aux marches du palais, le festival de Cannes sous le regard des sciences sociales (París, La Documentation française, 2001).
  • «Cannes hors projections» (Protée, Théories et pratiques sémiotiques, vol. 31, n.° 2, 2003).
  • La petite fabrique du spectateur: être et devenir festivalier à Cannes et Avignon (Avignon, Éditions Universitaires d'Avignon, 2011).
  • FALICOV, Tamara L., «Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video», en Greg Elmer, Charles H.
  • Davis, janine Marchessault y john McCollough (eds.), Locating Migrating Media (Lanham MD, Lexington Books, 2010), pp. 3-22.
  • «‘Cine en Construcción’/‘Films in Progress’: How Spanish and Latin American FilmMakers Negotiate the Construction of a Globalized Art-House Aesthetic» (Transnational Cinemas 4:2, 2013), pp. 253–271.
  • FEHRENBACH, Heidi, «Mass Culture and Cold War Politics: The Berlin Film Festival of the 1950s», en Cinema in Democratizing Germany: Reconstructing National Identity after Hitler (Londres, University of Carolina Press, 1995), p. 234-253.
  • FISCHER, Alex, Conceptualising Basic Film Festival Operation: An Open System Paradigm (tesis doctoral, Bond University, 2009). Disponible en: <http://epublications. bond.edu.au/theses/28/> (15/01/2012).
  • FLÉCHET, Anaïs et al. (eds.) Une histoire des festivals: XXe-XXIe siècle (París, Publications de la Sorbonne, 2013).
  • GALLINARI, Pauline, «L’URSS au festival de Cannes 1946-1958: un enjeu des relations franco-soviétiques à l’heure de la “guerre froide”» (1895: Revue de l’Association Française de Recherche sur l’Histoire du Cinéma, n.º 51, 2007), pp. 23-43.
  • GANN, jon (ed.), Behind the Screens: Programmers Reveal How Film Festivals Really Work (Washington DC, Reel Plan Press, 2012).
  • «‘Mediate. Curate. Fascilitate’: Sky Sitney, SILVERDoCS», en jon Gann (ed.), Behind the Screens: Programmers Reveal How Film Festivals Really Work (Washington DC, Reel Plan Press, 2012), pp. 149-165.
  • GEERTZ, Clifford, La interpretación de las culturas (Barcelona, Gedisa, 1973). Edición origi nal en inglés: The Interpretation of Cultures (Nueva York, Basic Books Inc., 1973).
  • El antropólogo como autor (Buenos Aires, Paidós, 1989). Edición original en inglés: Works and Lives. The Anthropologist as Author (California, Standford University Press, 1988).
  • GIORGI, Liana, SASSATELLI, Monica y DELANTY, Gerard (eds.), Festivals and the Cultural Public Sphere (Londres, Routledge, 2011).
  • GUTIÉRREZ, Carlos A. y WAGENBERG, Monika, «Meeting Points: A Survey of Film Festivals in Latin America» (Transnational Cinemas, n.º 4, vol. 2, 2013), pp. 295–305.
  • HARBoTD, janet, «Film Festivals: Media Events and the Spaces of Flow», en Film Cultures (Londres, Sage, 2002), pp. 59-75.
  • «Film Festivals-Time-Event», en Dina Iordanova y Ragan Rhyne (eds.), Film Festival Yearbook 1: The Festival Circuit (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2009), pp. 40-46.
  • IORDANOVA, Dina, «Showdown of the Festivals: Clashing Entrepreneurships and PostCommunist Management of Culture» (Film International 4:5, 2006), pp. 25-37.
  • «The Film Festival Circuit», en Dina Iordanova y Ragan Rhyne (eds.), FFY 1: The Festival Circuit (St Andrews: St Andrews Film Studies, 2009), pp. 23-39.
  • «Introduction», en Dina Iordanova (ed.), The Film Festilval Reader (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2013), pp. 1-14. — (coed.), Film Festival Yearbook Series (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2009-2014).
  • JACOBSEN, Wolfgang (ed.), 50 Jahre Berlinale: Internationale Filmfestspiele Berlin [1951–2000] (Berlín, Nicolai, 2000).
  • JURADO MARTÍN, Montserrat, Los festivales de cine en España: incidencia en los nuevos realizadores y análisis del tratamiento que reciben en los medios de comunicación (tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2003). Disponible en: <http://eprints.ucm.es/7306/> (01/01/2014).
  • LAUER, jean Anne, «‘Expresión en Corto’ to Guanajuato International Film Festival: The Rise of Regional Support for Mexican Cinema in National and International Contexts» (Transnational Cinemas 4:2, 2013), pp. 273–293.
  • LOIST, Skadi, «Precarious Cultural Work: About the organization of (Queer) Film Festivals» (Screen, 52:2, 2011), pp. 268-273.
  • «The Queer Film Festival Phenomenon in a Global Historical Perspective (the 1970s2000s)», en Anaïs Fléchet et alt. (dir.), Une histoire des festivals. XXe-XXIe siècle (París, Publications de la Sorbonne, 2013), pp. 109-121.
  • ZIELINSKI, Ger, «on the Development of Queer Film Festivals and Their Media Activism», en Dina Iordanova y Leshu Torchin (eds.) Film Festival Yearbook 4: Film Festivals and Activism (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2012), pp. 49-62.
  • MARCUS, George E., «Ethnography in/of the World System: The Emergence of MultiSited Ethnography» (Annual Review of Anthropology, n.º 24, 1995), pp. 95-117.
  • MARLOW-MANN, Alex (ed.), Film Festival Yearbook 5: Archival Film Festivals (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2013).
  • MEDIARTA, Agus, «Konfiden and the Promotion of Indonesian Short Films» (Inter-Asia Cultural Studies 8:2, 2007), pp. 308-309.
  • MESONERO BURGOS, Sergi, «A Festival Epidemic in Spain» (Film International, vol. 6:4, n.º 32, 2008), pp. 8-13.
  • MITTERRAND, Frédéric, Le Festival de Cannes (París, Robert Laffont, 2007).
  • MOERAN, Brian y STRANDGAARD PEDERSEN, jesper (eds.), Negotiating Values in the Creative Industries: Fairs, Festivals and Competitive Events (Cambridge, Cambridge University Press, 2011).
  • MOGUILLANSKY, Marina, «Tropas de cine. La construcción discursiva de la competencia entre Brasil y Argentina en los festivales de cine», en Actas del XXVIII Congress of the Latin American Studies Association (Río de janeiro, 11-14 de junio, 2009).
  • MoINE, Caroline, «Le festival du film documentaire de Leipzig, un lieu d’échanges culturels international? Entre mythe et réalité» (Relations Internationales, n.º 116, 2003), pp. 559-571.
  • «De Cannes à Karlovy Vary, de Berlin-ouest à Venise: les festivals internationaux de cinéma dans les tourmentes de 1968», en Christian Delporte et al. (dir.), Images et sons de Mai 68 (París, Nouveau monde éditions, 2011), pp. 235-249.
  • «La FIAPF, une fédération de producteurs au cœur des relations internationales après 1945», en Laurent Creton, et al. (dirs.), Les producteurs. Enjeux créatifs, enjeux financiers (París, Nouveau monde éditions, 2011), pp. 249-266.
  • NICHOLS, Bill, «Discovering Form, Inferring Meaning: New Cinemas and the Film Festival Circuit» (Film Quarterly, vol. 47, n.º 3, 1994), pp. 16-30.
  • NoRNES, Abé Mark, «Bulldozers, Bibles and Very Sharp Knives: The Chinese Independent Documentary Scene», en Dina Iordanova y Ruby Cheung (eds.) Film Festival Yearbook 3: Film Festivals and East Asia (St. Andrews: St Andrews Film Studies), pp. 101–109.
  • ORY, Pascal, «Qu'est-ce qu'un festival? Une réponse par l'histoire», en Anaïs Fléchet et al. (dir), Une histoire des festivals. Xxe-XXIe siècle (París, Publications de la Sorbonne, 2013), pp. 20-32.
  • PERREN, Alisa, «Sex, Lies and Marketing: Miramax and the Development of the Quality Indie Blockbuster» (Film Quarterly, vol. 55, n.º 2, 2001), pp. 30-39.
  • PISU, Stefano, Stalin a Venezia. L'Urss alla mostra del cinema fra diplomazia culturale e scontro ideologico (1932-1953) (Soveria Mannelli, Rubbettino, 2013).
  • POIRRIER, Philippe (dir.), «Festivals & sociétés en Europe, XIXe-XXIe siècles» (Terri toires contemporains, n.º 3, 2012). Disponible en: <http://tristan.u-bourgogne.fr/
  • CGC/publications/Festivals_societes/Festivals.html> (03/01/2014).
  • PORTON, Richard (ed.), Dekalog 3: On Film Festivals (Londres, Wallflower Press, 2009).
  • PoWDERMAKER, Hortense, Hollywood the Dream Factory. An Anthropologist Looks at the Movie-Makers (Boston, Little, Brown and Company, 1950).
  • RAMEY, Kathryn, «Economics of the Film Avant-garde: Networks and Strategies in the Circulation of Films, Ideas, and People» (Jump Cut: A Review on Contemporary Media, n.º 52, verano de 2010). Disponible en: <http://www.ejumpcut.org/archive/ jc52.2010/rameyExperimentalFilm/text.html> (01/11/2013).
  • RHYNE, Ragan, Pink Dollars: Gay and Lesbian Film Festivals and the Economy of Visibility (tesis doctoral, New York University, 2007).
  • «Film Festival Circuits and Stakeholders», en Dina Iordanova y Ragan Rhyne (eds.), Film Festival Yearbook 1: The Festival Circuit (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2009), pp. 9-39.
  • RITHDEE, Kong, «The Sad Case of the Bangkok Film Festival», en Richard Porton (ed.), Dekalog 3: On Film Festivals (Londres, Wallflower Press, 2009), pp. 122-130.
  • RODDOLO, Enrica, La Biennale: Arte, Scandali e Storie in Laguna (Venecia, Marsilio, 2003).
  • RODRíGUEZ ISAZA, Laura, Branding Latin America. Film Festivals and the International Circulation of Latin American Films (tesis doctoral, The University of Leeds, 2012).
  • ROMAGUERA, joaquim y ALSINA, Homero (eds.), Textos y manifiestos del cine (Madrid, Cátedra, 1998).
  • ROSS, Miriam, «The Film Festival as Producer: Latin American Films and Rotterdam's Hubert Bals Fund» (Screen, vol. 52, nº. 2, verano de 2011), pp. 261-267.
  • ROY, Carole, «‘Why Don’t They Show Those on TV?’: Documentary Film Festivals, Media and Community» (International Journal of Lifelong Education, 31:3, 2012), pp. 293-307.
  • STEINHART, Daniel, «Fostering International Cinema: The Rotterdam Film Festival, CineMart, and Hubert Bals Fund» (Mediascape, vol. 1, n.º 2, primavera de 2006), pp. 1-13. Disponible en: <http://www.tft.ucla.edu/mediascape/archive/volume01/number02/reviews/steinhart.htm> (01/02/2014).
  • STRINGER, julian, «Global Cities and the International Film Festival Economy», en Mark Shiel y Tony Fitzmaurice (eds.) Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context (oxford, Blackwell Publishers, 2001).
  • Regarding Film Festivals (tesis doctoral, Indiana University, 2003).
  • «Regarding Film Festivals: Introduction», en Dina Iordanova (ed.), The Film Festival Reader (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2013), pp. 59-68.
  • TAILLIBERT, Christel, Tribulations festivalières: Les festivals de cinéma et audiovisuel en France (París, Harmattan, 2009).
  • THÉVENIN, olivier, La S.R.F. [Société des réalisateurs de films] et la Quinzaine des réalisateurs 1968-2008: Une construction d’identités collectives (Montreuil, Aux lieux d’être, 2008).
  • «Le cinéma d’auteur au Festival de Cannes à la S.R.F. et à la Quinzaine des Réalisateurs» (Territoires contemporains, n.º 3, 2012). Disponible en: <http://tristan.u-bourgogne.fr/CGC/publications/Festivals_societes/o_Thevenin.html> (01/01/2014).
  • TRIANA TORIBIO, Núria, «El festival de los cinéfilos transnacionales: Festival Cinematográfico Internacional de la República Argentina en Mar del Plata, 1959-1970» (Secuencias. Revista de historia del cine, n.º 25, 2007), pp. 25-45.
  • «FICXixón and Seminci: Two Spanish Film Festivals at the End of the Festival Era» (Journal of Spanish Cultural Studies, vol. 12, n.º 2, 2011), pp. 217–236.
  • TURAN, Kenneth, Sundance to Sarajevo: Film Festivals and the World They Made (Los Ángeles, University of California Press, 2002).
  • VALLEJO, Aida, Festivales de cine documental. Redes de circulación cultural en el este del continente europeo (tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2012).
  • «Festivales temáticos y géneros cinematográficos. Del cine fantástico al documental contemporáneo», en julio Pérez Perucha y Agustín Rubio Alcover (eds.), De cimientos y contrafuertes. El papel de los géneros en el cine español (Bilbao, Actas del III Congreso Internacional del departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad [UPV/EHU] – XIV Congreso Internacional de la Asociación Española de Historiadores del Cine [AEHC], 2013), pp. 246-257.
  • «Industry Sections: Documentary Film Festivals between Production and Distribution» (Iluminace, vol. 26, n.º 1, 2014), pp. 65-82.
  • «Etnografías del cine: nuevas aproximaciones al estudio de festivales. El circuito documental en Europa», en Itxaso Fernández-Astobiza (ed.) Espacios de comunicación.
  • Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AEIC) (Bilbao, Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 2014), pp. 1751-1763.
  • «Documentary Filmmakers in the Circuit: A Festival Career from Czech Dream to Czech Peace», en Camille Deprez y judith Pernin (eds.), Defining Independent Documentaries: Case Studies in the Post-1990 Context (Edimburgo, Edinburgh University Press, 2015; en prensa).
  • Documentary Film Festivals. History, Industry, Society (Nueva York, Columbia University Press / Wallflower, 2015; en prensa).
  • VELASCO, Honorio y DÍAZ DE RADA, Ángel, La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela (Madrid, Editorial Trotta, 1997 [2006]).
  • VV. AA., Canadian Journal of Film Studies (n.º 23.1, primavera de 2014). Número especial sobre Pierre Bourdieu y el estudio de festivales cinematográficos.
  • WONG, Cindy Hing-Yuk, Film Festivals. Culture, People, and Power on the Global Screen (Londres, Rutgers University Press, 2011).
  • ZIMMERMANN, Patricia R., «Humanist and Poetic Activism: The Robert Flaherty Film Seminar in the 1950s», en Dina Iordanova y Leshu Torchin, Film Festival Yearbook 4: Film Festivals and Activism (St Andrews, St Andrews Film Studies, 2012).
  • ZUBIAUR, Nekane et alt., «La distribución internacional de cortometrajes a través de catálogos autonómicos. El caso de Kimuak» (Tripodos, n.º 32, 2013), pp. 29-43.