El periodismo y la necesidad de estar bien informado. Una propuesta formativa

  1. Peña Fernández, Simón
  2. Lazkano Arrillaga, Iñaki
  3. Agirre Maiora, Antxoka
Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volume: 19

Issue: 2

Pages: 387-400

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45036 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Sustainable development goals

Abstract

Developing the habit of being well informed is a key ability in future journalists and communicators training. This article describes, in the context of a teaching innovation project, the creation and use of the gaurtest.info platform. In this website, undergraduate students from Communication degrees can self assess their knowledge in this area by answering to online tests about current news.

Bibliographic References

  • BENITO JAEN, Á. (1995). La invención de la actualidad. Madrid: Fondo de la Actualidad Económica.
  • DE FONTCUBERTA, M. (1993). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.
  • DELGADO GARCÍA, A.M.; OLIVER CUELLO, R. (2009) “Interacción entre la evaluación continua y la autoevaluación formativa: La potenciación del aprendizaje autónomo”. En: Red-U. Revista de Docencia Universitaria. Accesible en: http://revistas.um.es/redu/article/view/92581/89071 [23-09-2013].
  • GARCÍA-BELTRÁN, Á.; MARTÍNEZ, R.; JAÉN, J.A.; TAPIA, S. (2006). “La autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales de aprendizaje/enseñanza”. En: RED. Revista de Educación a Distancia. Accesible en: http://www.um.es/ead/red/M6 [23-09-2013].
  • GOBIERNO VASCO. GABINETE DE PROSPECCIÓN SOCIOLÓGICA (2013). Ikuskerak 6. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco.
  • ITURREGUI, L.; AGIRRE, A.; LAZKANO, I. (2011). “Cómo formar en informarse: herramientas autoevaluadoras en materia de actualidad informativa para estudian- tes de comunicación”. En Actas del III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Universidad de La Laguna. Accesible en: http://www.revistalatinacs.org/11SLCS/actas_2011_IIICILCS/180.pdf. [23-09-2013]
  • KAPUSCINSKI, R. (2003). Los cinco sentidos del periodista. México DF. FNPI.
  • PALOMARES, T. et al. (2005). “Las tecnologías de la información y la comunicación como factor de aprendizaje en la docencia universitaria”. En GOÑI, Alfredo (ed.). Innovación educativa en la universidad. Bilbao. UPV/EHU.
  • PEÑA FERNÁNDEZ, S.; LAZKANO ARRILLAGA, I.; CANTALAPIEDRA GONZÁLEZ, M.J.; ITURREGUI MARDARAS, L.; AGIRRE MAIORA, A. (2011). “Herramientas autoformativas en el área de comunicación: Géneros informativos y los test de actualidad online”. En PÉREZ DASILVA, J.A.; MESO AYERDI, K. y MENDIGUREN GALDOSPIN, T. Primeras Jornadas de Innovación Educativa y Nuevas Metodologías Docentes. Leioa. UPV/EHU, pp. 62-75.