Los infográficos periodísticos como género informativo

  1. García González, Daniel
Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volumen: 19

Número: 2

Páginas: 93-106

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Historia y comunicación social

Resumen

From their eclosion during the 1990s until now, statistical graphics, maps, diagrams and many other newspaper infographics have became a new informative genre in the media all around the world. This paper –which is strictly oriented to social media infographics– analyzes those minimal units in which graphics can be divided and explores a possible classification for methdological purposes. Differences between static infographics –those designed to read be in printed media– and interactive ones are considered too.

Referencias bibliográficas

  • ABREU SOJO, Carlos (2000): La infografía periodística. Fondo editorial de Humanidades y Educación. Univ. Central de Venezuela, Caracas.
  • BARNHURST, Kevin G. (1999): La diagramación de noticias. Revista Latina de Comunicación Social, 14.
  • BORRAS, Leticia (2000): Infototal, inforrelato e infopincel. Revista Latina de Comunicación Social, 35. Extra Argentina
  • CAIRO, Alberto (2008): Infografía 2.0. Alamut. Madrid
  • COLLE, Raymond. Estilos o tipos de infógrafos. Revista Latina de Comunicación Social, 12. Diciembre de 1998.
  • DE PABLOS (1998): Infoperiodismo. El periodista como creador de infografía. Ed. Síntesis. Madrid
  • GARCÍA, Mario R. (1998): Tendencias en comunicación periodística visual. Revista Latina de Comunicación Social, 3.
  • GOÑI ALFARO, Óscar (1998): El grafismo en un diario regional. Revista Latina de Com. Social, 10.
  • LARRONDO URETA, Ainara (2008). Los géneros en la redacción ciberperiodística. UPV/EHU. Leioa
  • LESTER, Paul Martin (2000): Visual Communication. Wadsworth. Thomson Learning. Nueva York.
  • LESTER, Paul Martin (2006): Visual Communication: Images with Messages. Wadsworth. Thomson Learning. Belmont. EE UU.
  • PELTZER, Gonzalo (1991): Periodismo iconográfico. Ediciones Rialp. Madrid.
  • SERRA, Josep M. (1998): La irrupción del infografismo en España. Revista Latina de Com. Social, 11.
  • TUFTE, Edward (2001): The Visual Display of Quantitative Information. 2a. ed Graphic Press. Connecticut