Towards a faceted taxonomy to structure webgenre corpora

  1. Ezeiza Ramos, Joseba
  2. Payá Ruiz, Xabier
  3. Elordui Urkiza, Agurtzane
  4. Epelde Pagola, Imanol
Revista:
Revista de lingüística y lenguas aplicadas

ISSN: 1886-2438

Año de publicación: 2011

Número: 6

Páginas: 139-150

Tipo: Artículo

DOI: 10.4995/RLYLA.2011.899 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de lingüística y lenguas aplicadas

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The purpose of this paper is to contribute to the analysis of cyberjournalistic documents by proposing a taxonomy to structure web-genre corpora. It takes into account the peculiarities of this field, the new genres, their hybridization and complexness. In this sense, the taxonomy presented in this paper does not match a single theoretical framework, but it tries to gather the guidelines of various works intended to study online journalism and its genres. This theoretical flexibility is needed to set up a proposal good enough to suit the current needs of the area. The paper also describes the main axes of the taxonomy, defines its communication unit and remarks the values and limitations of such a work. Its result is a highly structured and document-oriented database, a tool that will enable users to understand the current trends, to create new hybrids, and to detect the changes that happen within this field that is widening the horizons of the usage of language.

Referencias bibliográficas

  • Bhatia, V.K. (1993). Analysing genre; Language use in professional settings. London: Longman.
  • Bhatia, V.K. (2002). Applied genre analysis: a multi-perspective model. Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos 3-19.
  • Biber, D., & Kurjian, J. (2006). Towards a taxonomy of web registers and text types: a multidimensional analysis. http://www.ingentaconnect.com/content/rodopi/lang/2006/00000 059/00000001/art00007.
  • Bronckart, J.-P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
  • Calvi, M.V. (2010). Los géneros discursivos en la lengua del turismo: una propuesta de clasificación. Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos 9-32.
  • Canhavilas, J. (2007). Webnoticia. Propuesta de modelo periodístico para la www. http://www. livroslabcom.ubi.pt/pdfs/canavilhas-webnoticia-final.pdf
  • Ciapuscio, G. (2003). Textos especializados y terminología. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada.
  • Díaz Noci, J. 2001. La escritura digital. Hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. Leioa: UPV/EHU.
  • Díaz Noci, J. & Salaverría, R. (2003). Manual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona: Ariel Comunicación.
  • Erickson, T. (1999). Rhyme and Punishment: The Creation and Enforcement of Conventions in an On-Line Participatory Limerick Genre. Proceedings of the Thirty-second Hawaii International Conference on System Sciences. Maui, Hawaii.
  • Ezeiza, J. (2009). Herramientas para la compilación, estudio y gestión de la producción lingüística en la universidad: una aproximación didáctica y social. In: Caridad de Otto, E. & López de Vergara (comp.). Las lenguas para fines específicos ante el reto de la Convergencia Europea. La Laguna: Universidad de la Laguna, 553-567.
  • Ezeiza, J. (2010). “DB (Dokumentu Biltegia): Corpus akademikoak sortzeko eta kudeatzeko azpiegitura teknologikoa”. In: Alberdi, X. & Salaburu, P. Euskararen garapena esparru akademikoetan. UPV/EHU: Leioa: 168-190.
  • Franco, G. (2009). Cómo escribir para la web. Base para la discusión y construcción de manuales de redacción “on line”. Texas: Centro Knight de la Universidad de Texas.
  • Ferris, S. (2002). “Writing Electronically: The Effects of Computers on Traditional Writing”. Journal of Electronic Publishing. http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=jep;view=tex t;rgn=main;idno=3336451.0008.104
  • García, J. C., (2005). “Escribir para la red”. In http://usalo.es/imagenes/Escribir_para_la_red.pdf
  • Hassan, Y. & Martín, F. (2002). “Escritura Hipertextual”. No Solo Usabilidad journal, 1. http:// www.nosolousabilidad.com/articulos/escritura_hipertextual.htm
  • Hund, M., al. (2007). Corpus linguistics and the web. Amsterdam–New York: Rodopi
  • Lamarca, Mª J. (2006). Hipertexto: el nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. In http://www.hipertexto.info
  • Lim, C. S., Lee, K. L., & Kim, G. C. (2004). “Multiple sets of features for automatic genre classification of web documents”. Elsevier; Information Processing and Management 1263-1276.
  • Manchón, E. (2003). Escribir y redactar contenidos para internet. Avalaible at: http://alzado.org/ articulo.php?id_art=54
  • Martin, J. R. (1993). A Contextual Theory of Language. In The Powers of Literacy -- A Genre Approach to Teaching Writing. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
  • Meyer zu Eissen S. and Stein B. (2004), “Genre Classification of Web Pages: User Study and Feasibility Analysis”. In: Biundo S., Fruhwirth T., Palm G. (eds.), Advances in Artificial Intelligence. Berlin: Springer, 256-269.
  • Miller, C. R. (1984). “Genre as social action”. Quarterly Journal of Speech 151-167.
  • Montesi, M. (2005). “Géneros web: líneas de investigación”. El profesional de la información 17-5.
  • Renouf, A., Kehoe, A. (2009). Corpus linguistics: refinements and reassessments. New York: Rodopi.
  • Reppen, R., al., (2002). Using corpora to explore linguistic variation. Amsterdam: John Benjamins
  • Rodríguez Betancourt, M. (2004). “Géneros periodísticos: para arropar su hibridez”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 319-328.
  • Rosso, M. (2008). “User-Based Identification of Web Genres”. Journal of the American Society for Information Science and Technology 1053-1072.
  • Santini, M., & Sharoff, S. (2009). “Web Genre Benchmark Under Construction”. Journal for Language Technology and Computational Linguistics 129-145.
  • Santini, M., Sharoff, S., Rehm, G., & Mehler, A. (2007-10-4). Web Genre Wiki. In http://www. webgenrewiki.org
  • Swales, J. M. (1990). Genre Analysis - English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yus, F., (2010). Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. Madrid: Ariel.