Ganar, perder o no competir: la construcción temporal en los juegos deportivos

  1. Etxebeste Otegi, Joseba 1
  2. Del Barrrio, Sergio 1
  3. Urdangarin Liebaert, Clara 1
  4. Usabiaga Arruabarrena, Oidui 1
  5. Oiarbide Goikoetxea, Asier 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2014

Issue Title: Emociones, educación física y juego motor

Volume: 32

Issue: 1

Pages: 33-48

Type: Article

DOI: 10.6018/J/194051 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

Physical education, as a mirror of cultu-re, develops and directs the subjectivity of students according to their social guideli-nes. Motor time, which is organized by the presence and absence of competition, is one of the hidden elements of the school curriculum. Learn about the structure and the effects it has on the players emotions will bring a new light to the educational issues.

Bibliographic References

  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • Elias, N. (1984). Sobre el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Etxebeste, J. (2012). Á Cloche-Pied. Les Jeux Sportifs Traditionnels et la Socialisation des Enfants Basques. Sarrebruck: Editions Universitaires Européennes.
  • Fuentes, I., Balaguer, I., Meliá, J.L., y García-Mérita, M. (1995). Forma Abreviada de Perfil de Estados de Ánimo (POMS). En Cantón, E. (Comp.). V Congreso Nacional de la Actividad Física y el Deporte. Valencia: Universitat de València.
  • Le Boulch, J. (1987). La educación psicomotriz en la edad escolar. Barcelona: Paidós.
  • Lavega, P., Filella, G., Agulló, M., Soldevilla, A. y March, J. (2011). Understanding emotions through games: Helping trainee teachers to make decisions. Electronic Journal of Research in Educational Psichology, 9(2), 617-640.
  • Oiarbide, A., Martínez-Santos, R., Usabiaga, O., Etxebeste, J., Urdangarin, C. (2014). Efectos de los juegos de cooperación-oposición en el ánimo de los universitarios. Retos, 25, 58-62.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, Deporte y Sociedades. Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Piaget, J. (1981). Le développement de la notion de temps chez l’enfant. Paris: PUF.
  • Rosenblueth, A., Wiener, N. & Bigelow, J. (1943). Behavior, Purpose and Teleology. Philosophy of Science, 10, 18–24.
  • Suits, B. (1978). The grasshopper: Games, life and utopia. Toronto: University of Toronto Press.