Enfoques de aprendizaje del alumnado universitario en función de los contextos de aula y curso

  1. Goikoetxea Piérola, Javier José 1
  2. Ros Martínez de Lahidalga, Iker 1
  3. Bujan Vidales, Karmele 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2014

Issue: 17

Pages: 9-21

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.2590 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Abstract

The objective of this research was to analyze the relationship between the perception of teaching and learning classroom contexts and perception of course context with approaches to learning for college students. These influences are contrasted by degree, campus and courses. The sample is composed by 524 students of first and second year of Infant and Primary Education, Nursing and Polytechnics of Alava and Guipuzcoa campus. Used scales are the R-SPQ-2F (Biggs, Kember y Leung, 2001) to measure the student´s approaches to learning and the subscales of general Questionnaire of Teaching´s and Learning's Strategies (TS-LSQ) (San Fabián, Argós, Goikoetxea, 2009; Goikoetxea, Aramendi, Bujan, Rekalde y Ros, 2010) to measure the classroom´s context and current context. The study served to confirm the importance of two contextual variables poorly studied until now, the classroom context and the context of course, and its relations with the learning approach of university students. The classroom context is a variable that differentiates between degrees and also is related to significant variations with deep and surface approaches of students. The variable context of course is manifested as a specific variable of degree: the most significant differences for this variable are between the same students when they are in first or second year of career.

Bibliographic References

  • ALCOBA, J. (2012). La clasificación de los métodos de enseñanza en educación superior. Contextos educativos, 15, 93-106.
  • BERBEN, A., DE LA FUENTE, J., JUSTICIA, F. y PICHARDO, M. (2005). Análisis del aprendizaje del profesorado en formación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 225-268.
  • BIGGS, J. (1978). Individual and group differences in study processes. British Journal of Educational Psychology, 48, 266-279.
  • BIGGS, J. (1987). Student approaches to learning and studying. Hawthorn, Vic.: Australian Council for Educational Research.
  • BIGGS, J. (1988). The role of metacognition in enhancing learning. Australian Journal of Education, 32,127-138.
  • BIGGS, J. (1996). Assessing learning quality: reconciling institutional, staff and educational demands. Assessment and Evaluation in Higher education, 12(1), 5-15.
  • BIGGS, J. (2001). Teaching for Quality Learning at University (3ª ed.). Buckingham: Open University Press.
  • BIGGS, J., KEMBER, D. y LEUNG, D. (2001). The revised two-factor Study Process Questionnnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
  • BUENDÍA, L. y OLMEDO, E. (2000). Estrategias de aprendizaje y procesos de evaluación en la educación universitaria. Bordón, 52(2), 151-163.
  • CORPAS, M. D. (2008). Estrategias de aprendizaje: la memoria en la adquisición de la lengua inglesa. Contextos educativos, 11, 23-32.
  • DE LA FUENTE, J., PICHARDO, M. JUSTICIA, F. y BERBÉN, A. (2008). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y rendimiento académico en tres universidades europeas. Psychothema, 20(4), 705-711.
  • DE LA FUENTE, J. (2011). La autoevaluación personal como determinante del enfoque de aprendizaje de la percepción del proceso de enseñanza-aprendizaje y del tipo de rendimiento. En J. Román, M. Carbonero y J. Donoso (Eds.), Educación y desarrollo en una sociedad multicultural (pp. 3347-3358). Madrid: Asociación de Psicología y Educación.
  • ENTWISTEL, N. y RAMSDEN, P. (1983). Understanding student learning. Londres: Croom Helm.
  • ENTWISTLE, N. J. y TAIT, H. (1990). Approaches to learning, evaluation of teaching, and preferences for contrasting academics environments. Higher Education, 19, 169-194.
  • GARGALLO, B., FERNÁNDEZ, A., GARFELLA, P. y PÉREZ, C. (2010). Modelos de Enseñanza y Aprendizaje en la Universidad. En XXIX Seminario Interuniversitario de teoría de la Educación: Formación y Participación de los estudiantes en la Universidad, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, noviembre 2010.
  • GOIKOETXEA, J., ARAMENDI, P., BUJÁN, K., REKALDE, I. y ROS, I. (2010). Estudio de los contextos de enseñanza y aprendizaje universitarios percibidos por estudiantes y profesores: propuesta metodológica. En I Congreso Internacional Virtual de Formación del Profesorado.
  • HIDALGO, E. (2010). Factores personales del aprendizaje: la motivación. Enfoques educativos, 58, 115-124. Disponible en: http://www.enfoqueseducativos.es/enfoques/enfoques_58.pdf.
  • KEMBER, D. y GOW, L. (1994). Orientations to teaching and their effects on the quality of student learning. Journal of Higher Education, 65(1), 59-74.
  • MARTON, R. y SÄLJÖ, F. (1976). On qualitative differences in learning I: Outcomes and process. British Journal of Educational Psychology, 46, 4-11.
  • PALAZÓN, A., GÓMEZ-GALLEGO, M., GÓMEZ-GALLEGO, J. C., PÉREZ-CÁRCELES, M. C. y GÓMEZ-GARCÍA, J. (2011). Relación entre las metodologías docentes activas y el aprendizaje del estudiante universitario. Bordón, 63(2), 27-40.
  • PROSSER, M. y TRIGWELL, K. (1997). Perceptions of the teaching environments and its relationships to approaches to teaching. British Journal of Educational Psychology, 67, 25-35.
  • PROSSER, M. y TRIGWELL, K. (1999). Understanding Learning and Teaching. The experience in Higher Education. Buckingham: Open University Press.
  • PROSSER, M., TRIGWELL, K., HAZEL, E. y GALLAGHER, P. (1994). Student´s experiences of teaching and learning at the topic level. Research and Development in Higher Education, 16, 305-310.
  • RAMSDEN, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: the Course Experience Questionnaire. Studies in Higher education, 16, 129-150.
  • RAMSDEN, P. (1992). Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge.
  • RAMSDEN, P., PROSSER, M., TRIGWELL, K. y MARTIN, E. (1997). Perceptions of academic leadership and the effectiveness of university teaching. Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Brisbane, December 1997.
  • RAMSDEN, P. (2003). Learning to teach in higher education (2ª ed.). Nueva York: Routledge Falmer.
  • SAN FABIAN, J. L., ARGOS, J. y GOIKOETXEA, J. (2009). Enfoques de aprendizaje de los estudiantes universitarios, metodologías docentes y contextos institucionales al inicio, intermedio y final de la carrera en el marco de los nuevos títulos. Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (Micinn). EDU2009-13195-003-03 (Subprograma EDUC).
  • TRIGWELL, K., PROSSER, M. y WATERHOUSE, F. (1999). Relations between teacher´s approaches to teaching and student´s approaches to learning. Higher Education, 37, 57-77.
  • VERMUNT, J. (2003). The power of learning environments and the quality of student learning. En E. de Corte, L. Verschaffel, N. Entwistle y J. Van Merriénboer (Eds.), Powerful Learning Environments: Unravelling Basic Components and Dimensions. London: Pergamon y Earli.
  • WEINSTEIN, C. y MAYER, R. (1986). The teaching of learning strategies. En M. Wittrock (ed.), Handbook of Research of Teaching (pp. 315-327). New York: MacMillan.