"e" - Epistemología: un desafío y una respuesta filosófica al mundo digital

  1. Ursua Lezaun, Nicanor
Aldizkaria:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakia: 61

Orrialdeak: 55-74

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/DAIMON/155871 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Daimon: revista internacional de filosofía

Laburpena

Knowledge is analyzed from the perspective of the «e-» epistemology to argue that the use of information and communication technologies, exemplified in this case on the Internet, is changing radically and totally new the ways and forms of knowing and even the act of knowing, which requires, in turn, a new epistemology appropriate to the digital world. No longer serve the structures and categories of the «classical» theory of knowledge. Knowledge needs to be rethought and radically deep within these «new media» and has to develop an adequate «new» epistemology to the digital world.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BLASCO, J. LL. y GRIMALTOS, T. (2004): Teoría del conocimiento. Universitat de Val�n-Universitat de Val�ncia, Val�ncia.
  • BRAMALL, S. (2000): «The Educational Significance of the Interface», en Journal of Philosophy of Education, Vol. 34, Nº 1, 2000.
  • BRUCE, B. C. (2000): «Credibility of the Web: Why We Need Dialectical Reading», en Journal of Philosophy of Education, Vol. 34, Nº 1.
  • BURBULES, N. C. (2002): «The Web as a Rhetorical Place», en I. Snyder (Ed.): Silicon Literacies. Communication, Innovation and Education in the Electronic Age. Routledge, London/New York.
  • CASTELLS, M. (1996): The Rise of the Network Society. Blackwell, Oxford.
  • CASTELLS, M. (Ed.) (2004): The Network Society. A Cross-cultural Perspective. Edward Elgar, Cheltenton y Northampton.
  • CASTELLS, M. (32005): La Sociedad red. (Nueva edición). Alianza, Madrid.
  • CHISHOLM, R. M. (1982): Teoría del conocimiento. Tecnos, Madrid.
  • DANCY, J. (1993): Introducción a la epistemología contemporánea. Tecnos, Madrid.
  • DAVID, P. A. y FORAY, D. (2002): «Una introducción a la economía y a la sociedad del saber», en Revista Internacional de Ciencias Sociales, Nr. 171, Marzo 2002: La sociedad del conocimiento.
  • DREYFUS, H. L. (2000): «Telepistemology: Descates´s Last Stand», en Golberg, K. (Ed.) (2000): The Robot in the Garden. Telerobotics and Telepistemology in the Age of the Internet. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • DREYFUS, H. L. (2001): On the Internet. Routledge, London/New York.
  • FOGG, B.J. y MARSHALL, J. y LARAKI, O. y otros (2001): «What Makes Web Sites Credible? A Report on a Large Quantitative Study», en CHI, vol. N. 3, Issue, No. 1. (Ver también: http://static.lukew.com/web_credibility_lecture.pdf ) (29.11.13)
  • GAUNTLETT, D. y HORSLEY, R. (22004): «Web Studies: what´s new», en Gauntlett, D. y Horsley, R. (Eds.) (22004): Web. Studies. Arnold, London.
  • GETTIER, E. L. (1963): «Is Justified True Belief Knowledge,» en Analisis, 23.
  • GILSTER, P. (1997): Digital Literacy. Wiley Computer Pub., New York.
  • GOLDBERG, K. (2000): «Introduction: The Unique Phenomenon of a Distance», en Golberg, K. (Ed.) (2000): The Robot in the Garden. Telerobotics and Telepistemology in the Age of the Internet. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • GOLDBERG, K. (Ed.) (2000): The Robot in the Garden. Telerobotics and Telepistemology in the Age of the Internet. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • GOLDHABER, M.: «The Attention Economy and the Net», en http://firstmonday.org/article/ view/519/440 y «The value of openness in an attention economy», en http://firstmonday. org/ojs/index.php/fm/article/view/1334/1254 / (2.12.13).
  • GOLDMAN, A. (1986): Epistemology and Cognition. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
  • GRAU, O. (2001): «Telepräsenz. Zu Genealogie und Epistemologie von Interaktion und Simulation», en P. Gondolla et al. (Eds.) (2001): Formen interaktiver Medienkunst. Suhrkamp, Baden-Baden.
  • HEIM, M.: «Transmogrification», en http://www.mheim.com/files/transmog.pdf, (2.12.13).
  • HORNIG, F. (2006): «Du bist das Netz», en Der Spiegel. Nr. 29/17.7.2006, pp.60-74.
  • LANKSHEAR, C. (2003): «The Callenge of Digital Epistemologies», en Education, Communication & Information, Vol. 3, Nº 2, Julio.
  • LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. (2002): «What is Digital Epistemologies?», en Suoranta, J. et al. (2002): The Integrated Media Machine: Aspacts of Internet Culture, Hypertechnologies and informal Learning. Edita/University of Lapland, Helsinki.
  • LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. y KNOBEL, M. (2004): «Do We Have your Attention? New Literacies, Digital Technologies, and the Education of Adolescents», en D. E. Alvermann (ed.) (2004): Adolescents and Literacies in a Digital World. Peter Lang, New York.
  • LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. y KNOBEL, M. (2005): Digital Literacies: Policy, Pedagogy and Research Considerations for Education, en «Opening Plenary Address to ITU Conference». Oslo.
  • LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. y KNOBEL, M. (2005, reimpresión): New Literacies. Changing Knowledge and Classroom Learning. Open University Press, London.
  • LANKSHEAR, C. y PETERS, M. y KNOBEL, M. (2000): «Information, Knowledge and Learning: Some Issues Facing Epistemology and Education in a Digital Age», en Journal of Philosophy of Education, Vol. 34, Nº 1.
  • LYOTARD, J.-F. (31987): La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Cátedra, Madrid.
  • MACAU, R. (2005): «La base tecnológica de la sociedad del conocimiento», en I. Tubella y J. Vilaseca (Coords.) (2005): Sociedad del conocimiento. Cómo cambia el mundo ante nuestros ojos. Ed. UOC, Barcelona.
  • MAYANS, I. y TUBELLA, I. (2005): «Cultura, identidad y globalidad: La cultura y las culturas en la sociedad del conocimiento», en I. Tubella y J. Vilaseca (Coords.) (2005): Sociedad del conocimiento. Cómo cambia el mundo ante nuestros ojos. Ed. UOC, Bar-Ed. UOC, Barcelona.
  • NEGROPONTE, N. (1995): Being Digital. Alfred A. Knopf, New York.
  • NEUMANN, P. G. (2003): «E-Epistemology and Misinformation», en Communications of the ACM, May 2003, vol. 46, Nr. 5.
  • PLATÓN (1987): «Menón», en Diálogos. Obras Completas.Vol II. Biblioteca Clásica de Gredos, Madrid.
  • PLATÓN (1988): «Teeteto», en Diálogos. Obras Completas. Vol.V. Biblioteca Clásica de Gredos, Madrid.
  • POLANYI, M. (1966): The Tacit Dimension. Doubleday, New York.
  • RHEINGOLD, H. (2005): Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Gedisa, Barcelona.
  • SILVA MOREIRA DA, A. (2004): «Cultura mediática y educación», en J. A. Zamora (coord.): Medios de comunicación. Información, espectáculo, manipulación. EVD., Estella.
  • SPINNER, H. (1997): «Differentielle Erkentnistheorie zur Untersuchung von Wissen aller Arten, in jeder Menge und Güte», en C. Hubig (Ed.): Cognitio humana-Dynamik des Wissens und der Werte. Akademie Verlag, Berlin.
  • SPINNER, H. (1998): Die Architektur der Informationsgesellschaft. Philo. Verlag, Bodenheim.
  • STEINMÜLLER, W. E. (2002): «Las economías basadas en el conocimiento y las tecnologías de la información y la comunicación», en Revista Internacional de Ciencias Sociales, Nr. 171, Marzo 2002: La sociedad del conocimiento.
  • TALLIS, R. (2005): The Knowing Animal. A Philosophical Inquiry into Knowledge and Truth. Edinburgh University Press, Edinburgh.
  • THAGARD, P.: «Internet Epistemology: Contributions of New Information Technologies to Scientific Research», en http://cogsci.uwaterloo.ca/Articles/Pages/Epistemology.html, (29.11.13).
  • TUBELLA, I. y VILASECA, J. (Coords.) (2005): Sociedad del conocimiento. Cómo cambia el mundo ante nuestros ojos. Ed. UOC, Barcelona.
  • TURKLE, S. (1995): Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet. Simon & Schuster, New York.
  • URSUA, N. (1993): Cerebro y conocimiento: Un enfoque evolucionista. Anthropos, Barcelona.
  • URSUA, N. (2006): «La(s) identidad(es) en el ciberespacio. Una reflexión sobre la construcción de las identidades en la red («on-line Identity»)», en Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación (CTS+I), Nº 7 (Septiembre-Diciembre).
  • WITTGENSTEIN, L. (1953): Philosophical Investigations. Blacwell, Oxford. (Traducción: Investigaciones Filosóficas. UNAM/Crítica, Barcelona, 1988).
  • ZAMORA, J. A. (2004): «Opinión pública y medios de comunicación en las sociedades democráticas», en J. A. Zamora (coord.): Medios de comunicación. Información, espectáculo, manipulación. EVD, Estella.