La construcción de los espacios públicos y privados en la literatura infantil vasca

  1. Martínez Palacios, Jone
Journal:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Year of publication: 2012

Issue: 3

Pages: 99-115

Type: Article

More publications in: Investigaciones feministas

Abstract

Children�s Literature (CL) is an important socializing element in the construction of sexual identity, essentially throughout the first stages of socialization. If in the 1990s the feminist critical studies regarding CL pointed to the absence of women as the most important representation of sexism in these social architectures; nowadays we face the absence of models of femininity (ies). One must say that today the representation of women in CL is quantitatively greater than in the past. However, more does not mean better. This article will analyze how children's stories reproduce the logic of domination between men and women by means of symbolic representations and generic attributions of spaces.

Bibliographic References

  • ARENDT, H. (1958): The Human Condition, Chicago, University of Chicago Press.
  • ARISTOTELES. (1988/2005): Política. Obras Completas, Madrid, Gredos.
  • AYRAL, S. (2012): La fabrique des garçons. Santion et genre au collège, Paris, Le monde.
  • BAUMAN, Z. (1999): Modernidad líquida, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
  • BOURDIEU, P. (1977) :“Sur le pouvoir symbolique”, Annales. Économies, Sociétés, Civilisations. 3, 32, 405- 411.
  • BOURDIEU, P. (1991) : La violence Symbolique. [Video] http://pierrebourdieuunhommage.blogspot.com/2011/01/en-ligne-publications-depierre_30.html. 01, 10, 2012.
  • BOURDIEU, P. (2000) : La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
  • BRUGEILLES, C. (2002) : “Les réspresentations du masculin et du fémenin dans les albums illustrés ou comment la lottérature entantine contribue à elaborer le genre”, Population, 2, 57, 261- 292.
  • CERDA, H. (1985): Ideología y cuentos de hadas, Barcelona, Akal.
  • COLOMER, T. (1994): “A favor de las niñas. El sexismo en la literatura infantil”, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 7, 57- 24.
  • DAVIES, B. (1989): Sapos y culeras y cuentos feministas. Los niños de preescolar y el género. Madrid: Cátedra.
  • EMAKUNDE. (2012): Comunicado de prensa. http://www.emakunde.euskadi.net/u72-20010/es/contenidos/noticia/2012_10_paridad_salario/es_def/salario.html, 03, 20, 2012.
  • ETXANIZ, X. (2001): “Ideología haur literaturan”, EGAN ½, 137- 158.
  • GARRIDO, L. (2011): “El patriarcado”.s.l.,12 Encuentro Feminista Latinoamericano, 2011: online: http://12encuentrofeminista.org/pagina.php?p_a=158, 05, 19, 2012.
  • GOENAGA, A y LARRAÑAGA, I. (2010): Ramoni Ramoni, Erein, Donostia.
  • GONZALEZ, A. (1992): Lo femenino en Platón. Tesis Doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • GRAU, R.M. (2006): “Análisis de la igualdad de género sobre veinte cuentos infantiles”, Revista Digital Investigación y Educación, 23, 1- 11.
  • IBARRA, A. (2010): Telina banpiroaren etxean, Bilbao, Desclée.
  • INSTITUTO DE LA MUJER. (2010): Estadísticas: online: http://www.inmujer.gob.es/ss/Satellite?c=Page&cid=1264005678206&language=cas_ES&pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Estadisticas, 05,20, 2012.
  • MARTÍNEZ- PALACIOS, J. (2012): Zer kontatzen dute euskal ipuinek? Eusko ikaskuntza. Bilbao.
  • MEAD, G. (2009): Espíritu, persona y sociedad, Desde el punto de vista del conductismo social, Barcelona, Paidós.
  • MURARO, L. (1994): El orden simbólico de la madre, Madrid, Horas y horas.
  • OCHOA, D. (2006): “Los cuentos infantiles: niñas sumisas que esperan un príncipe y niños aventureros, malvados y violentos”, Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 11, 27, 119- 154.
  • ORQUÍN, F. (1994): Estereotipos en los libros no sexistas, Sevilla, OEPLI.
  • PATEMAN, C. (1996): “Críticas feministas a la dicotomía público/ privado”, en: Castells, C. Perspectivas feministas en teoría política, Barcelona, Paidós, 31- 52.
  • PLATON. (1872ed.): Obras completas de Platón, tomo 7, Madrid, Medina y Navarro, 239-288.
  • PROUDHON, P. J. (1846ed.): Sistema de las contradicciones económicas o filosofía de la miseria, vol. 2, Júcar, Madrid.
  • PULEO, A. (1995): “Patriarcado”, en Amorós, C. Diez palabras clave sobre mujer, Madrid, Verbo divino, 21- 54.
  • PULEO, A. (2001): Filosofía, género y pensamiento crítico, Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • RIVERA, Mª M. (2011): “Entrevista a María Milagros Rivera”, Amecopress. http://www.amecopress.net/spip.php?article8256 04,02, 2012.
  • ROUSSEAU, J. J. (2009) : Émile ou de l'éducation, Paris, Flammarion.
  • SAMBADE, I. (2008): “Medios de comunicación, democracia y subjetividad masculina” en Puleo, A. El reto de la igualdad de género perspectivas en ética y filosofía política, Madrid, Biblioteca Nueva, 344- 356.
  • STACEY, J et all. (1974): And Jill came tumbling after: sexism in American education, New York, Dell Pub Co.
  • SUBIRATS, M y BRULLET, C. (1988): Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer.
  • TURIN, A. (1995): Los cuentos siguen contando: algunas reflexiones sobre los estereotipos, Madrid, Horas y Horas.
  • VELASCO, J. C. (2006): “La noción republicana de ciudadanía y la diversidad cultural”, Isegoria 33, 191-206.
  • YOUNG, I.M. (1996): “Vida política y diferencia de grupo: una crítica del ideal de ciudadanía universal” en Castells, C. Perspectivas feministas en teoría política, Barcelona, Paidós, 99- 126.