Structure of the Personal Self-Concept (PSC) Questionnaire

  1. Goñi Palacios, Eider
  2. Madariaga Orbea, José María
  3. Axpe Saez, Inge
  4. Goñi Grandmontagne, Alfredo
Revista:
International journal of clinical and health psychology

ISSN: 1697-2600

Año de publicación: 2011

Volumen: 11

Número: 3

Páginas: 509-522

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International journal of clinical and health psychology

Referencias bibliográficas

  • Atienza, F., Pons, D., Balaguer, I., and García-Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema, 12, 314-319.
  • Batista, J.M. and Coenders, G. (2000). Modelos de ecuaciones estructurales. Madrid: La Muralla.
  • Bracken, B. (1992). Multidimensional self-concept scale. Austin, TX: Pro-Ed.
  • Browne, M.W. and Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K.A. Bollen and J.S. Longs (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Buelga, S., Musitu, G., and Murgui, S. (2009). Relaciones entre la reputación social y la agresión relacional en la adolescencia. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 127-141.
  • Carretero-Dios, H. and Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 521-551.
  • Carretero-Dios, H. and Pérez, C. (2007). Standards for the development and the review of instrumental studies: Considerations about test selection in psychological research. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 863-882.
  • Cheung, G.W. and Rensvold, R.B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modelling, 9, 233-255.
  • De Gracia, M., Marcó, M., Fernández, M.J., and Juan, J. (1999). Autoconcepto físico, modelo estético e imagen corporal en una muestra de adolescentes. Psiquis, 20, 15-26.
  • De La Rosa, J. and Díaz, R. (1991). Evaluación del autoconcepto. Una escala multidimensional. Revista Latinoamericana de Psicología, 23, 15-33.
  • Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., and Van Dierendonck, D. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18, 572-577.
  • Esnaola, I., Rodríguez, A., and Goñi, E. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario de autoconcepto AF5. Anales de Psicología, 27, 109-117.
  • Elosua, P. (2005). Evaluación progresiva de la invarianza factorial entre las versiones original y adaptada de una escala de autoconcepto. Psicothema, 17, 356-362.
  • Escartín, J., Rodríguez-Carballeira, A., Gómez-Benito, J., and Zapf, D. (2010). Development and validation of the workplace bullying scale EAPA-T. International Journal of Clinical and Health Psychology, 10, 519-539.
  • Fernández-Zabala, A. (2010). El autoconcepto social en la adolescencia y juventud: Dimensiones, medida y relaciones. Leioa: UPV/EHU.
  • Frutos, B., Ruiz, M.A., and San Martin, R.C. (1998). Análisis factorial confirmatorio de las dimensiones de compromiso con la organización. Psicológica, 19, 345-366.
  • Garanto, J. (1984). Las actitudes hacia sí mismo y su medición. Barcelona: Universidad.
  • García, F. and Musitu, G. (2001). Autoconcepto forma 5. AF5. Manual. Madrid: TEA.
  • Goñi, A. (2000). Psicología del individualismo. Donostia: Erein.
  • Goñi, A. (2008). El autoconcepto físico. Psicología y educación. Madrid: Pirámide.
  • Goñi, E. (2009). El autoconcepto personal: Estructura interna, medida y variabilidad. Leioa: UPV/EHU.
  • Goñi, E. and Fernández, A. (2007). Los dominios social y personal del autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 12, 179-194.
  • Goñi, A. and Rodríguez, A. (2004). Trastornos de conducta alimentaria, práctica deportiva y autoconcepto físico en adolescentes. Actas Españolas de Psiquiatría, 32, 29-36.
  • Goñi, A. and Rodríguez, A. (2007). Variables associated with the risk for eating disorders in adolescence. Salud Mental, 30, 16-23.
  • Goñi, A., Rodríguez, A., and Esnaola, I. (2010). Las autopercepciones físicas en la edad adulta y en la vejez. Psicothema, 22, 460-467.
  • Herrero, J. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: Un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Intervención Psicosocial, 19, 289-300.
  • Infante, G. and Goñi, E. (2009). Actividad físico-deportiva y autoconcepto físico en la edad adulta. Revista de Psicodidáctica, 14, 49-62.
  • Jöreskog, K. and Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Useŕs guide. Chicago, IL: Scientific Software International.
  • L'Ecuyer, R. (1978). Le concept de soi. París: PUP.
  • Madariaga, J.M. and Goñi, A. (2009). El desarrollo psicosocial. Revista de Psicodidáctica, 14, 95-118.
  • Man, D.W.K., Tam, A.S.F., and Li, E.P. (2003). Exploring self-concepts of persons with brain injury. Brain Injury, 17, 775-788.
  • Marsh, H. (1992). The Self Description Questionnaire (SDQ) III. A theoretical and empirical basis for measurement of multiple dimensions of adolescents self-concept: An interim test manual and a research monograph. Campbelltown: University of Western Sydney.
  • Marsh, H. and Hau, K. (1996). Assessing goodness of fit: Is parsimony always desirable? Journal of Experimental Education, 64, 364-390.
  • Marsh, H. and Shavelson, R. (1985). Self-concept: Its multifaceted, hierarchical structure. Educational Psychologist, 20, 107-123.
  • Montero, I. and León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical Health Psychology, 7, 847-862.
  • Neeman, J. and Harter, S. (1986). The Self-Perception Profile for College Students. Denver: University.
  • Offer, M., Ostrov, J., Howard, K., and Dolan, M. (1992). Offer Self-Image Questionnaire for Adolescents, Revised (OSIQ-R). Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  • Pardo, A. and Ruiz, M. (2002). SPSS 11. Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw-Hill.
  • Ramos-Alvarez, M.M., Moreno-Fernández, M.M., Valdés-Conroy, B., and Catena, A. (2008). Criteria of the peer-review process for publication of experimental and quasiexperimental research in Psychology: A guide for creating research papers. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 751-764.
  • Rodríguez, A. (2008). Autoconcepto físico y bienestar/malestar psicológico en la adolescencia. Leioa: UPV/EHU.
  • Roid, G. and Fitts, W. (1991). Tennessee Self-Concept Scale: Revised Manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  • Santos-Iglesias, P. and Sierra, J.C. (2010). El papel de la asertividad sexual en la sexualidad humana: Una revisión sistemática. International Journal of Clinical and Health Psychology, 10, 553-577.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of the structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8, 23-74.
  • Shavelson, R., Hubner, J., and Stanton, J. (1976). Self concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
  • Tamayo, A. (1981). EFA: Escala Factorial de Autoconceito. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 33, 87-102.
  • Tomás, J.M. and Oliver. A. (2004). Análisis psicométrico confirmatorio de una medida multidimensional del autoconcepto en español. Revista Interamericana de Psicología, 38, 285-292.
  • Verdugo, M.A., Arias, B., Gómez, L.E., and Schalock, R.L. (2010). Development of an objective instrument to assess quality of life in social services: Reliability and validity in Spain. International Journal of Clinical and Health Psychology, 10, 105-123.