La trampa del antropomorfismo: hacia una interfaz (más) compleja de lo social

  1. Iñaki Martínez de Albeniz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

ISSN: 1578-8946

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Posthumanismo, sociedad y ser humano

Zenbakia: 19

Orrialdeak: 89-109

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/ATHENEAD/V0N19.751 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Beste argitalpen batzuk: Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

Laburpena

The teaching of sociology is today a humbling experience. Although we use complex theoretical models (the liquid society, system theory, social fluidity or Actor-Network Theory) that question the foundational bases of classical sociology, teaching practice shows that a simple or schematic picture of the social continues to prevail among students. The surprise is even greater when we consider that this is a generation that has been socialized in the use of digital tools, a resource that, in principle, should facilitate a mapping of social reality more appropriate to its complexity. Anthropomorphism, the idea that society is primarily a more or less stable grouping of individuals, is the impassable limit that continues to be imposed when it comes to understanding society. To undermine this hegemonic vision one must to turn to fields such as (digital) art, the new technologies and, in general, aesthetic innovation, not so much to destroy the anthropomorphic representation of the social as to disfigure it, in order to obtain other representations more consistent with a social complexity that we not only intuit, but whose proximity we can feel.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arendt, Hannah (1993). La condición humana. Barcelona: Paidos.
  • Badiou, Alain (2007). La potencia de lo abierto: Universalismo, diferencia e igualdad. Archipiélago, 73-74, 21-34.
  • Domènech, Miquel y Tirado, Francisco Javier (2009). El problema de la materialidad en los estudios de la ciencia y la tecnología. En Gabriel Gatti, Iñaki Martínez de Albeniz y Benjamín Tejerina (eds.) Tecnología, cultura experta e identidad en la sociedad del conocimiento. (pp. 25-52) Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Foucault, Michel (1991). Las palabras y las cosas. Madrid: Siglo XXI.
  • Habermas, Jürgen (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Jameson, Fredric (1996). Teorías de la posmodernidad. Madrid: Trotta.
  • Jay, Martin (1988). Scopic regimes of modernity. En Hall Foster (ed.). Vision and visuality (pp. 3-23). Seattle: Bay Press.
  • Kushner, Donald (productor) y Lisberger, Steven (director) (2002). Tron, Edición Coleccionistas. [Película]. E.E.U.U: Walt Disney Productions.
  • Kuspit, Donald (2005). Del arte analógico al arte digital. De la representación de los objetos a la codificación de las sensaciones. En Donald Kuspit et al (ed.). Arte digital y videoarte, Transgrediendo los límites de la representación. (pp. 9-39). Madrid: Ediciones Pensamiento.
  • Lacuesta, Isaki. (2007, mayo). Miradas hacia el futuro. (Entrevista) Cahiers du Cinema, edición española, 1, p. 17
  • Latour, Bruno (2001). Gabriel Tarde and the end of the social. En Patrick Joyce (ed.) The social in question. New Bearings in History and the Social Sciences. (pp. 117-132) Londres: Routledge. Extraído el 16 de junio de 2007 de http://www.bruno-latour.fr/articles/article/082.html
  • Latour, Bruno (2002). What is iconoclash? Or is there a world beyond the image wars?. Extraído el 16 de junio de 2007 de http://www.bruno-latour.fr/livres/cat_icono_chap.html
  • Latour, Bruno (2005). Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Latour, Bruno. y Weibel, Peter (eds.) (2005). Making Things Public. Atmospheres of Democracy. Cambridge Mass: MIT Press.
  • Lazzarato, Maurizio (2006) Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • Luhmann, Niklas (1996). Observaciones de la modernidad: racionalidad y contingencia en la sociedad moderna. Barcelona: Paidos.
  • Martínez de Albeniz, Iñaki (2009) Matices de Negro: Mulholland Drive y la caja negra del cine. Pausa Revista de Análisis Fílmico, 3. Extraído el 7 de noviembre de 2009 de http://www.revistapausa.com/archivo.html
  • Rancière, Jacques (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Ediciones Nueva Alianza.
  • Rancière, Jacques (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca: Consorcio de Salamanca.
  • Rancière, Jacques (2005). El inconsciente estético. Buenos Aires: del estante editorial.
  • Sloterdijk, Peter (2004). Esferas III. Espumas. Madrid: Siruela.
  • Stephenson, Neil (2003). En el principio... fue la línea de comandos. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • Urry, John (2000). Mobile sociology. En British Journal of Sociology, 51(1). 185-203.
  • Wallace, David F. (2007). Hablemos de langostas. Madrid: Mondadori.
  • Weibel, Peter (2005). Art and Democracy. En Bruno Latour y Peter Weibel (eds.) Making Things Public. Atmospheres of Democracy. (pp. 1008-1010). Cambridge Mass: MIT Press.
  • Wikipedia. Extraído el 2009, 21 de noviembre de http://es.wikipedia.org/wiki/Tron
  • White, Hayden (1992). El contenido de la forma. Barcelona: Paidos.