Aproximación a la realidad actual del trabajo social en euskadi: una especial mirada al trabajo social en lengua vasca

  1. Berrio-Otxoa Otxoa de Angiozar, Miren Kontxesi
  2. Berasaluze Correa, Ainhoa
Journal:
Pedagogia i Treball Social

ISSN: 2013-9063

Year of publication: 2011

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 122

Type: Article

DOI: 10.33115/UDG_BIB/PTS.V1I1.1545 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pedagogia i Treball Social

Abstract

This article deals with two closely linked or linkable, but likewise clearly differentiated, subjects. First of all, an analysis is carried out on the research and development of the discipline and the social work profession as it is applied in the Autonomous Community of the Basque Country (ACB), based on recent research findings. In relation to social work, the study indicates the need to strengthen aspects pertaining to training, research and the profession itself. It is our view that this requires the exchange of know-how between the academic world and professionals on the job. In this respect, we believe it is important to create spaces and launch initiatives to crate synergy between professional practice and the people involved in teaching and research. Second of all, a more in-depth study is made of the state of development of the use of the Basque language in educational spheres of the social work discipline, on the basis of a preliminary exploratory analysis. A variety of indicators show that the Basque language is steadily gaining in the educational sphere. It is clear that as the path taken in the educational sphere widens and becomes more consolidated, it will have an effect on the use of the Basque language in the professional sphere. Nevertheless, linguistic revitalization likewise requires that its use be made prestigious by empowering its speakers. This calls for plans to encourage and promote changes and generate linguistic habits.

Bibliographic References

  • Báñez, T. (2004). El trabajo social en Aragón. El proceso de profesionalización de una actividad feminizada. Tesis doctoral: <http://www.tdx.cbuc.es>.
  • Barbero, J.-M.; Feu, M. y Vilbrod, A. (2007). La identidad inquieta de los trabajadores sociales. Barcelona: Colegio Oficial de Diplomados/as en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Cataluña.
  • Berasaluze, A. y Berrio-Otxoa, K. (2008). El ejercicio profesional del Trabajo Social hoy. Bilbao: Colegios Oficiales de Diplomados/as en Trabajo Social de Álava, Bizkaia y Gipuzkoa.
  • Berrio-Otxoa, K. y Berasaluze, A. (2006). «Revisión de investigaciones en torno al ejercicio profesional del Trabajo Social». Zaragoza: VI Congreso de Escuelas Universitarias de Trabajo Social.
  • Brezmes, M. (2008). El trabajo social en España. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Castillo, A. (2008). «Presentación monografía “una educación de calidad”», Cuadernos de Trabajo Social, 21, 171-173.
  • Consorci per a la Normalització Lingüística i Direcció General de Política Lingüística (1995). Indexplà, Programa para el seguimiento y evaluación de planes y acuerdos de gestión lingüística.
  • Dominelli, L. y Macleod, H. (1999). Trabajo social feminista. Madrid: Cátedra.
  • Erkizia, J. (1992). «Gizarte lanaren euskarari buruzko hitzaldia», Zerbitzuan, 20-21, 31-40.
  • Estruch, J. y Güell, A.-M. (1976). Sociología de una profesión: los asistentes sociales. Barcelona: Península.
  • Fombuena, J. (2007). Trabajo social. Ideología, práctica profesional y sociedad. Barcelona: Colegio Oficial de Diplomados/as en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Cataluña.
  • Genolet, A. et al. (2005). La profesión de trabajo social ¿cosa de mujeres? Buenos Aires: Espacio.
  • Grassi, E. (1989). La mujer y la profesión de asistente social. Buenos Aires: Humanitas.
  • Vázquez, O. (2005). «Planteamiento actual de la formación en Trabajo Social en España», Servicios Sociales y Política Social, 71, 9-21.