La formación del profesorado de música de primaria en Francia e Italia

  1. Muruamendiaraz Aranburu, Nerea
  2. Ordoñana Martín, José Antonio
  3. Goldaracena Asa, Arturo
Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2010

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 83-92

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

Initial teacher training is basic in the preparation of teachers. With the upcoming of the European Space for Higher Education, many changes are coming to these programmes to train teachers, with a new profile leading towards generalists in many countries. In this paper we briefly describe the situation of France and Italy with regard to the initial teacher training in Primary Education and music education. We also discuss the lessons we can learn from these programmes which might be useful in other settings.

Bibliographic References

  • Carro, L. (2003). La formación inicial del profesorado en Europa: Análisis de 40 sistemas educativos. Valladolid: Facultad de Educación y de Trabajo Social.
  • Carro, L. (2004). Los grados de magisterio en los 25 países de la Unión Europea. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Laucirica, A. (1995). Las enseñanzas musicales en Francia. Música y educación, Año VIII, 1-nº 21, 31-62
  • Ministerio Della Pubblica Istruzione (ed) (2007). Indicazioni peri l Curricolo per la scuola dell´infanzia e peri l primo ciclo d´istruzione. Roma: Servicio de Publicaciones.
  • Rodríguez, A., Sanz, E., Sotomayor, M. Vª (Coord.) (1998). La formación de los maestros en los países de la Unión Europea. Madrid:Narcea.
  • VV. AA. (2003). La adecuación de las Titulaciones de Maestro al Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: ANECA