Analizar y comprender los materiales de enseñanza en perspectiva profesionalalgunas claves para la formación del profesorado

  1. Ezeiza Ramos, Joseba 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

ISSN: 1885-2211

Year of publication: 2009

Issue: 9

Type: Article

More publications in: MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera

Abstract

Materials, their characterization, analysis, design and use are key aspects of the activity of teachers of second and foreign languages, as the newest teacher training programmes in Europe acknowledge. However, teaching materials embody a sophisticated reality, which we may not comprehend in all its complexity. This article will analyse some of these dimensions and will present two recently validated analysis tools for ELE materials, which could be useful for this purpose. They are two tools intended for training, which are meant to be used at different scales to get to know the available materials better, to reflect on the teaching practice and to analyse the possible ways of improvement, both in the area of material design and their use in the classroom.

Bibliographic References

  • AGERCEL, 2000. Quality guide for the evaluation and design of language learning and teaching programmes and materials [CD-ROM]. Bruselas: EUROCENTRES.
  • Allwright, R., 1981. What do we want teaching materials for?. ELT Journal 36/1, 5-18.
  • Areizaga, E., 1995. Dos décadas de enseñanza del español como lengua extranjera a adultos en sus materiales. Tesis doctoral (PhD). Universidad del País Vasco, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación.
  • Ariew, R., 1982. The textbook as a curriculum. En: T. Higgs, 1982. Curriculum, competence and the foreign language teacher. Skokie: ACTFL, 11-33.
  • Bell, J. y Gower, R., 1998. Writing course materials for the world: a great compromise. En: B. Tomlinson, ed. 1998. Materials development in language teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 116-129.
  • Ben-Peretz, M., 1984. Teoría y práctica en programas de formación de profesorado. En: L. Villar coord. 1988. Conocimiento, creencias y teorías de los profesores. 1ª edición. Alcoy: Marfil, 239-259.
  • Breen, M. y Candlin, C., 1987: Wich materials?: A consumer’s and designer’s guide. En: L. Sheldon, ed. 1987. ELT textbooks and materials: Problems in evaluation and development. Oxford. ELT Documents: 126. Oxford: Modern English Publications /The British Council, 13-28.
  • Brumfit, C. y Rossner, R., 1982. The “decision pyramid” and teacher training for ELT. ELT Journal 36/4, 226-231
  • Byrd, P., ed. 1995. Materials writer’s guide. 1ª edición. Boston: Heinle & Heinle.
  • Cabero, J., 1990. Análisis de los medios de enseñanza. 1ª edición. Sevilla: Ediciones Alfar.
  • Canniveng, C. y Martínez, M., 2003. Materials development and teacher training. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 479-489.
  • Chambers, F., 1997. Seeking consensus in coursebook evaluation. ELT Journal 51/1, 29-35.
  • Clarke, D., 1989-a. Communicative theory and its influence on materials production. The international Abstracting Journal for Language Teachers and Applied Linguistics 22, 73-86.
  • Clarke, D., 1989-b. Materials adaptation: why leave it all to the teacher? ELT Journal 43 (2), 133-141. Comisión Europea, 1996. Teaching and Learning. Towards the learning society. Libro Blanco. Bruselas / Luxemburgo: Servicio de publicaciones del Consejo de Europa. Consejo de Europa, 2002. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje enseñanza, evaluación. 1ª edición. Madrid: Anaya.
  • Corpas, J. Garmendia, A. y Soriano, C., 2003. AULA 2. Curso de Español. Barcelona: Difusión.
  • Crawford, J., 2002. The role of materials in the language classroom: finding the balance. En: J. Richards y W. Renandya, eds. 2002. Methodology in language teaching. An anthology of current practice. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 80-91.
  • Crookes, G., 2003. A practicum in TESOL. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press. Cunningsworth, A., 1995. Choosing your coursebook. 1ª edición. Oxford: Heinemann.
  • Dendrinos, B., 1992-. The EFL textbook and ideology. 1ª edición. Atenas: Grivas Publications.
  • Edge, J. y Wharton, S., 1998. Autonomy and development: living in the materials world. En: B. Tomlinson, 1998. Materials development in language teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 295-310.
  • Ellis, R., 1997. The empirical evaluation of language teaching materials. ELT Journal 51/1, 36-42.
  • Ezeiza, J., 2003. Cuaderno de bitácora para la enseñanza y aprendizaje de lenguas. Aplicación informática inédita (Número de inscripción en el registro de la propiedad intelectual, SS-142-03).
  • Ezeiza, J., 2004-a. La Carta de Navegación para la enseñanza de lenguas. Cuestionario para el análisis de materiales de enseñanza a la luz de los criterios propuestos por el Marco común europeo de referencia. Memoria de investigación para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados. Universidad Antonio de Nebrija. Departamento de Lenguas Aplicadas.
  • Ezeiza, J., 2007. Analizar y comprender los materiales de enseñanza de lenguas en perspectiva de síntesis. Aplicación a los manuales para la enseñanza de E/LE a adultos. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Antonio de Nebirja.
  • Fenner, A. y Newby, D., 2000. Approaches to materials design in European textbooks: implementing principles of authenticity, learner autonomy and cultural awareness. 1ª edición. Austria: Consejo de Europa.
  • Fitzpatrick, T. 2000. Estudio europeo de los materiales de aprendizaje de idiomas. Informe consolidado enero-diciembre 2000. Londres: CILT.
  • García Álvarez, J., 2004. La formación del profesorado basada en el centro. 1ª edición. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.
  • Grant, N., 1987. Making the most of your textbook. 1ª edición. Essex: Longman.
  • HABE, 1997. Heziketa-beharren diagnosioa eginkizunen harian. Helduen euskalduntze-alfabetatzeko irakasleen formakuntza plana. [Diagnóstico de las necesidades para la formación mediante la acción]. Donostia-San Sebastián: HABE. No publicado.
  • Hall, D., 1995. Materials production: theory and practice. En: A. Hidalgo, D. Hall, y G. Jacobs eds. 1995. Materials writers on materials writing. 1ª edición. Singapur: Seameo, 8-24.
  • Hall, D., 2001. Materials production: theory and practice. En: D. Hall, y A. Hewings editores, 2001. Innovation in English language teaching. 1ª edición. Londres: Routledge, 229-239.
  • Harmer, J., 1983. Appendix: Evaluating materials. En: J. Harmer, 1983. The Practice of English language teaching. Hong Kong: Longman.
  • Hernández, J. M. y Sepúlveda, F., 1993. Diseño de unidades didácticas de lengua y literatura para la educación secundaria obligatoria. 1ª edición. Madrid: Editorial Cincel.
  • Hutchinson, E., 1996. What do teachers and learners actually do with textbooks? Teacher and learner use of a fisheries-based ELT textbook in Philippines. Tesis doctoral inédita (PhD). Universidad de Lancaster.
  • Hutchinson, T. y Torres, E., 1994: The textbook as agent of change. ELT Journal 48: 4, 315-329.
  • Hutchinson, T. y Waters, E., 1980. Communication in the technical classroom: “You just shove this little chappie in here like that!” En: British Council, 1980. Projects in materials design. ELT documents special. London: The British Council, 7-36.
  • ICC (International Certification Conference), 1998. The ICC teacher training framework. Frankfurt: ICC. En línea, disponible en: http://www.eurolta.de/hb2neu.pdf. [consulta realizada el 12-05-2005]
  • Imbernón, F. 1994. La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. 4ª edición de 1998. Barcelona. Editorial Graó.
  • JCSEE (Joint Committee on Standars for Educational Evaluation), 1988. Normas de evaluación para programas, proyectos y material educativo. 1ª edición. México: Trillas.
  • Kelly, M., Grenfell, M., Allan, R., Kriza, C., y McEvoy, W., 2004. European Profile for Language Teacher Education. A Frame of Reference. Final Report. Informe realizado a petición de la Dirección General de Educación y Cultura de la Comisión Europea. En línea, disponible en http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/doc/profile_eu.pdf [consulta realizada el 15-04-2005].
  • Latorre, A., 2003. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. 1ªedición. Barcelona: Graó.
  • Lee, W., 1996. The role of materials in the development of autonomous learning. En: R. Pemberton et ál., eds. 1996. Taking Control. 1ª edición. Honk Kong: Honk Kong University Press, 167-184.
  • Littlejohn, A., 1992. Why are ELT materials the way they are? Tesis doctoral (PhD) inédita. Universidad de Lancaster.
  • Littlejohn, A., 2005. Understanding the materials we work with. Dossier de conferencia impartida en enero del 2005 en la Conferencia APAC celebrada en Barcelona.
  • Low, G., 1987. The need for a multi-perspective approach to the evaluation of foreign language teaching materials. Evaluation and research in education,1:1, 19-29.
  • Maley, A., 1998. Squaring the circle-reconciling materials as constraint with materials as empowerment. En: B. Tomlinson, 1998. Materials development in language teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 279-294.
  • Maley, A., 2003. Creative approaches to writing materials. En: B. Tomlinson, ed.2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 176-198.
  • Markee, N., 1997. Managing curricular innovation. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Martín Peris, E., 1996. Las actividades de aprendizaje en los manuales de español como lengua extranjera. Tesis doctoral (PhD). Barcelona: Universitat de Barcelona. En línea, disponible en http://www.educacion.es/redele/biblioteca/martin.htm [consulta realizada el 07-2009].
  • Martín Peris, E., 1997. Interacción en el aula y aprendizaje de lenguas extranjeras. Criterios para el análisis de los materiales didácticos. En: F. Cantero, A. Mendoza y C. Romea, comps. 1997: Didáctica de la lengua y la literatura en una sociedad plurilingüe del siglo XXI. Barcelona: Universitat de Barcelona, 309-318.
  • Martín Peris, E., Atienza, E., Esteve, O., López, C. y Pujolá, J.T., 2001. Plan Marco de Formación de profesorado de ELE (2001-2003). Propuesta no publicada realizada por encargo del Instituto Cervantes.
  • Masuhara, H., 1998. What do teachers really want from coursebooks?. En: B.Tomlinson, ed. 1998. Materials development in language teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 239-264
  • McArthur, T., 1984. Where do YOU stand in the classroom? A consideration of roles, rules and priorities in the language classroom. On TESOL’ 83. Toronto: TESOL, 275-283.
  • McDonough, J. y Shaw, C., 1993. Materials and Methods in ELT. 1ª edición. Oxford: Blackwell.
  • McDonough, J. y Shaw, C., 2003. Materials and Methods in ELT. 2ª edición ampliada y actualizada. Oxford: Blackwell.
  • McGrath, I., 2002. Materials evaluation and design for language teaching. 1ª edición. Edimburgo: Edinburgh University Press.
  • Nunan, D., 1991. Language teaching metodolgy. A textbook for teachers. 1ª edición en euskera (1995). Donostia-San Sebastián: HABE.
  • O’ Neill, R., 1982. Why use textbooks. ELT Journal 36/2, 105-111.
  • O’ Neill, R., 1993. Are textbooks symptoms of a disease? Practical English Teaching 14/1, 11-13.
  • Parcerisa, A. y Zabala, A., 1995. Pautas para la valoración de materiales curriculares: criterios de análisis de materiales que utilizan el papel como soporte. 1ª edición. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Perrenoud, P., 2004-a. Diez nuevas competencias para enseñar. Traducción al español de la 1ª edición del original en francés (1999). Barcelona: Graó
  • Perrenoud, P., 2004-b. Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Traducción al español de la 1ª edición del original en francés (2000). Barcelona: Graó.
  • Popovici, R. y Bolitho, R., 2003. Personal and profesional development through writing the romanian textbook project. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 505-517.
  • Prabhu, N., 1989. Materials as support; materials as constraint. Guidelines 11/1, 66-74.
  • Prabhu, N., 1992. The dynamics of the language lesson. TESOL Quarterly 26/2, 225-241.
  • Ramani, E., 1987. Theorising from the classroom. ELT Journal 41/1, 3-11.
  • Richards, J., 1993. Beyond the textbook: the role of comercial materials in language teaching. RELC Journal 24/1, 1-14.
  • Richards, J., 1998. Textbooks: Help or hindrance in teaching? En: J. Richards, 1998.
  • Beyond training. 1ª edición. USA: Cambridge University Press.
  • Richards, J., 2001-b. The role of textbooks in a language program. Guidelines 23/2, 12-16.
  • Rubdy, R., 2003. Selection of materials. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 37-57.
  • Sánchez, A. et ál. 1974. Español en directo. Madrid: SGEL.
  • Scarino, A., 2005. Introspection and retrospection as windows on teacher knowledge, values, and ethical dispositions. En: D. Tedick, ed. 2005: Second
  • language teacher education. International perspectives. 1ª edición. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum, 33-54.
  • Seidholfer, B., ed. 2003. Controversies in applied linguistics. 1ª edición. Oxford: Oxford University Press.
  • Sheldon, ed. 1987. ELT textbooks and materials: problems in evaluation and development. Oxford ELT Documents: 126. Oxford: Modern English Publications /The British Council, 109-118
  • Sheldon, L. ed. 1988. ELT Textbooks and materials: problems in evaluation and development. Oxford. ELT Documents, 126. Oxford: Modern English Publications /The British Council.
  • Singapore, D., 2003-a. A coursebook is what it is because of what it has to do: an editor’s perspective. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 58-71.
  • Singapore, D., 2003-b. Publishing a coursebook. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 141-161.
  • Skierso A., 1991. Textbook selection and evaluation. En: M. Celce-Murcia, ed. 1991.
  • Teaching English as a second or foreign language. 2ª edición. Boston, M.A.: Heinle & Heinle, 432-453.
  • Stevick, E., 1998. Working with teaching methods. What’s at stake?. 1º edición. Canadá: Heinle.
  • Tarone, E. y Lazaraton, A., 2005. Teacher-learner as fellow scholar: the CelceMurcia and Larsen-Freeman model for ESL teacher education. En: J. Frodesen y C.Holten eds. 2005. The power of context in language teaching and learning. 1ª edición. Boston: Thomson-Heinle, 55-66.
  • Tomlinson, B. (ed), 2008. English language learning materials : a critical review . London : Continuum.
  • Tomlinson, B. y Masuhara, H., 2000. Using simulations on materias development courses. Simulation & Gaming: an Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research 31 (2), 152-168.
  • Tomlinson, B., 1998. Access-self materials. En: B. Tomlinson, ed. 1998. Materials development in language teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 320-336.
  • Tomlinson, B., 2001. Materials development. En: R. Carter y D. Nunan, 2001. The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 66-71.
  • Tomlinson, B., 2003-b. Are materials developing?. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 1-14.
  • Tomlinson, B., 2003-c. Materials development courses. En: B. Tomlinson, ed. 2003. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 445-461.
  • Tomlinson, B., Dat, B., Masuhara, H., y Rubdy, R., 2001. Survey review: EFL courses for adults. ELT Journal 55/1, 80-101.
  • Tomlinson, B., ed. 2003-a. Developing materials for language teaching. 1ª edición. Londres: Continuum, 58-71.
  • Ur, P., 1996-b. Materials. En: P. Ur, 1996. A Course in Language Teaching. 1ª edición. Cambridge: Cambridge University Press, 183-196.
  • Van Lier, L., 1995. Introducing language awareness. 1ª edición. Londres: Pinguin English.
  • Van Lier, L., 1996 Interaction in the language curriculum. Awareness, autonomy & authenticity, 1ª edición. Londres: Longman.
  • Van Lier, L., 2002. La relación entre concienciación, interacción y aprendizaje de lenguas. En: J. M. Cots y L. Nussbaum, eds. 2002. Pensar lo dicho. La reflexión sobre la lengua y la comunicación en el aprendizaje de lenguas. 1º edición. Lleida: Milenio, 33-53