La cursiva revisitadareferentes para el diseño de las variantes cursivas de la tipografía Alaia

  1. Quindós González, Tania 1
  2. González-Miranda, Elena 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
EME Experimental Illustration, Art & Design

ISSN: 2253-6337

Year of publication: 2021

Issue: 9

Pages: 38-49

Type: Article

DOI: 10.4995/EME.2021.15189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EME Experimental Illustration, Art & Design

Abstract

In this study we go back to the Italian Renaissance, in order to understand the genesis of the Italic or Cursive typeface. These early fonts were born with the intention of saving space on the page. Currently, their use is not the same, but they are the letters that have evolved into our digital fonts and those that we choose as Italic/Cursive fonts in our editing or typesetting programs. This knowledge, the result of the study of these and other contemporary references, has been channelled towards the creation of two italic variants of the Alaia typeface. The last section of the current work shows the process of creation, drawing and preliminary development of the signs, turned into their typographic samples.

Bibliographic References

  • BENITO, MARIO: El libro más bello jamás impreso, 2017. [11/12/2020]
  • BRINGHUST, ROBERT: Los elementos del estilo tipográfico. México DF, Fondo de Cultura Económica, 2014.
  • CATICH, EDWARD M: The Origin of the Serif: Brush writing and Roman letters, Davenport, Catfish Press, 1968.
  • CAFLISCH, MAX: Análisis tipográficos. Estudios sobre la historia de la tipografía. Valencia, Campgràfic, 2011.
  • CARTER, HARRY: A view of early typography. Up to about 1600. Oxford, Clarendon Press, 1969. [07/09/2020]
  • CLOUGH, JAMES: Chi era Francesco Gliffo, 2016. [2/12/2020]
  • DE BUEN UNNA, JORGE: Introducción al estudio de la tipografía. Gijón, Trea, 2011.
  • DE BUEN UNNA, JORGE: Manual de Diseño Editorial. Gijón, Trea, 2008.
  • GARCÍA, ALFONSO: Las itálicas. Historia y conceptos básicos de diseño. Carrera de Diseño de Tipografía. UBA, 2013.
  • KNIGHT, STAN: Historical Scrips. A Handbook for callighaphers. London, Adam & Charles Black, 1984.
  • GAULTNEY, JAMES VICTOR: Designing italics: Approaches to the design of contemporary secondary text typefaces. Doctoral Thesis. University of Reading, 2021.
  • LO CELSO, ALEJANDRO: «Ritmo, lenguaje y tipografía: todo al servicio de la diferencia». Tipográfica 51: 57-67, 2002. [7/01/2021]
  • MARCOS, JUAN JOSÉ: Fuentes para Paleografía latina. Plasencia, 2017. [18/11/2020]
  • MEIER, HANS EDUARD: La evolución de la letra. Valencia, Campgràfic. 2011.
  • MEDIAVILLA, CLAUDE: Caligrafía. Del signo caligráfico a la pintura abstracta. Valencia, Campgràfic, 2005.
  • NOVARESE, ALDO: El signo alfabético. Valencia, Campgràfic, 2009.
  • PENELA, JOSÉ RAMÓN: (2006) Los tipos cursivos: Orígenes y evolución. Unos tipos duros. 2006. [2/06/2020]
  • POHLEN, JOEP: Fuente de letras. Colonia, Taschen, 2015.
  • SCAGLIONE, JOSÉ: Cursivas. En HENESTROSA, C; MESEGUER, L; SCAGLIONE, J: Cómo crear tipografías. Del boceto a la pantalla. Madrid, Tipo e, 2015.
  • TSCHICHOLD, JAN: El abecé de la buena tipografía. Valencia, Campgràfic, 2002.