Nola egin, hala izan. Irakur aukeraketa eta eskola-kanona, irakurleak trebatzeko bidean

  1. Permach Martin, Nerea 1
  2. Uria Alvarez, Amaia 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2019

Volume: 31

Issue: 2

Pages: 9-40

Type: Article

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

The main objective of this article has been to compose a corpus of recommended books for 9-10 years old, specifically a possible school canon aimed at this aged and made up by eight experts from the Basque Country. To achieve this, a bibliographic review has been carried out, highlighting the importance of reading selection for literary training and considering the criteria of national experts. It was compared whether the readings proposed followed the criteria set out in the bibliographic revision and it was found that the criteria were largely taken into account. In addition, the article discusses the relationships that were had with the experts, since it includes interesting ideas to create a canon. Therefore, not only the final recommendation of the experts has been taken into account, but also the experience lived in the process, that is, what, how and why of the choice.

Bibliographic References

  • Apalategi, U. (2011). Irakurzaletasuna hezkuntza sistemaren helburu?. Egan, 3-4, 99-119.
  • Bajour. C. eta Carranza, M. (2010). Claves para la selección de libros infantiles y juveniles. Zaragoza: Zaragozako Unibertsitatea.
  • Cano Vela, A. G. eta Perez Valverde. C. (2003). Canon, literatura infantil y juvenil y otras literaturas. Cuenca: Castilla la Manchako Unibertsitatea.
  • Cerrillo, P.O. (2016). El lector literario. Mexiko: FCE.
  • Cerrillo, P.O. (2010a). Lectura escolar, enseñanza de la literatura y clásicos literarios. In Lluch, G. (ed.). Las lecturas de los jovenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. Bartzelona: Anthropos.
  • Cerrillo, P.C. (2013). Canon literario, canon escolar, canon oculto. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, XVIII, 17-31.
  • Colomer, T. (2002). Una nueva crítica para el nuevo siglo. CLIJ, 145, 7-17.
  • Colomer, T. (2006). Andar entre libros: La lectura literaria en la escuela. Bartzelona: Fondo de cultura económica.
  • Colomer, T. eta Duran, C. (2000). La literatura en la etapa de educación infantil. Madril: Síntesis educación.
  • Dufays, J.L, Gememe, L. & Ledur (2005). Por une lecture litterarie. Brusela: De Boeck.
  • Etxaniz, X. (1997). Haur eta Gazte Literatura. Iruñea: Pamiela.
  • Even-Zohar, I. (1990): Polysystem Studies. Poetics Today, 111.
  • Gamboa, B.C. et al. (2011) Literatura y escuela. Una Aproximación al canon formativo y sus pedagogías. Ibagué: Graficas León.
  • Iser, W. (1976). The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Jover, G. (2008). Se está haciendo cada vez más tarde (Por una literatura sin fronteras). Textos literarios y contextos escolares. La escuela en la literatura y la literatura en la escuela. Bartzelona: Graó.
  • Lluch, G. (2006). Un nuevo lector para un nuevo siglo. Bartzelona: Anthropos.
  • Mendoza, A. (2008). La renovación del canon escolar: la integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Pozuelo Ivancos J.M.ª (1996). Canon: ¿estética o pedagogía?. Ínsula, 600, 3-4.
  • Retolaza, I. eta Serrano, A. (2014). Zer garrantzia du literatura heziketak eta zein dira horren gakoak. Hik Hasi, 185, 36-38.
  • Sánchez, S.U., Martín Rogero, N. eta Servén, C. (2018). Complementos para la formación en la lengua y literatura. Madril: Síntesis.
  • Sánchez Corral, L. (2001). Literatura infantil y lenguaje literario. Bartzelona: Paidos.
  • Sotomayor, M.V. (2013). ¿Qué hacemos con los clásicos? Algunas reflexiones para los futuros docentes. Lenguaje y Textos, 38, 29-36.
  • Tejerina, I. (2006). El canon literario y la literatura infantil y juvenil. Los cien libros del siglo xx. Valparaiso: Editorial del cardo.