TIC, educación y conservación de Patrimoniopropuesta metodológica para el estudio y conservación de una colección de arte universitaria.

  1. Porcel Ziarsolo, Alazne 1
  2. Artetxe Sánchez, Enara 1
  3. Maguregui Olabarria, Itxaso 1
  4. Alberdi Egües, Katrin 1
  5. Larrañaga, Jose Luis 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2021

Issue Title: Movilidad virtual: abriendo las movilidades educativas

Issue: 75

Pages: 152-167

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2021.75.1825 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

Despite the difficulties that entails for current teachers the use of innovative methodologies within the classroom, the university is a privileged place to converge the digital competences and the skills of the disciplines of study. The present proposal, contextualized in the Faculty of Fine Arts of the University of the Basque Country, outlines a teaching methodology through the implementation of ICTs for the study and dissemination of the art collection of the University with the aim that both teachers and students improve their educational practice and professional development. In this way, the acquisition of the digital skills is possible while the students work and internalize in an active and significant way the usefulness of new technologies in the tasks of heritage conservation, applying them to cataloging, digitization and dissemination of the works preserved at the University. The implementation of the proposal shows the potential of ICTs as important resources for the study of the collection, facilitating the theoretical and practical learning during the process, while they become an invaluable and innovative tool for the conservation of these works of art

Bibliographic References

  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601
  • Cambil, M.E. y Palma, A. (2012). La utilización de las TIC en la enseñanza aprendizaje del patrimonio en educación primaria: la webquest. EDUSK. Revista monográfica de educación skepsis.org, 3, 41-76. https://bit.ly/2WT4SK7
  • Durán-Medina, J.F. y Vega, R. Mª. (2012). Alumnado 3.0. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 293-302. http://www.doi.org/10-4438.com/1988-592X-RE-2011-361-140
  • Durán-Cuartero, M., Gutiérrez, I. y Prendes, M. (2016). Certificación de la Competencia TIC del Profesorado Universitario: Diseño y validación de un instrumento. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 527-556. https://bit.ly/2RRgTMh
  • Durán-Cuartero, M., Prendes, M. y Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
  • Flores-Lueg, C. (2014). Competencia digital docente: desempeños didácticos en la formación inicial del profesorado. Hachetetepe- Monográfico Aprender en la nube, 9, 55-68. http://dx.doi.org/10.13140/2.1.2896.2082
  • Gisbert, M. y Esteve, F. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59. https://bit.ly/2vKXQgS
  • Guerra, S., González, N. y García, R. (2010). Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico. Comunicar, 35, 141-148. https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-07
  • INTEF (2017a). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017. https://bit.ly/2jqkssz
  • INTEF (2017b). Marco Común de Competencia Digital Docente. Septiembre 2017. https://bit.ly/2QqmwAw
  • Merayo, P. (2018). La competencia digital del docente 3.0. E-learning actual. [Post 15 marzo, 2018]. https://bit.ly/2SmPMhh
  • Mirete, A.B. (2016). El profesorado universitario y las TIC. Análisis de su competencia digital. Ensayos, 31(1). https://bit.ly/2iO70jN
  • Morales, M., Trujillo, J.M. y Raso, F. (2016). Percepción del profesorado y alumnado universitario ante las posibilidades que ofrecen las TIC en su integración en el proceso educativo: reflexiones, experiencias e investigación en la Facultad de educación de Granada. Edmetic, 5 (1), 113-142. https://bit.ly/2SDw3cn
  • Pérez-Escoda, A. y Rodríguez, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Porcel, A.; Artetxe, E.; Maguregui, M.I.; Alberdi, K y Larrañaga, J.L. (2020). Nuevas tecnologías y apps para la conservación y difusión del arte contemporáneo: La colección de la Universidad Del País Vasco. rpeh_Revista electrónica De Patrimonio Histórico, 26. htpp://dx.doi.org/10.30827/erph.v26i4
  • Prendes, M. y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361,196-222. http://www.doi.org/10-4438.com/1988-592X-RE-2011-361-140
  • Prendes, M., Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado Universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, 56 (7). http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
  • Ramírez, M. y Maldonado, G.A. (2016). El uso de TIC y la percepción del profesor universitario. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 5, 195- 208. https://bit.ly/2HXUAVs
  • Rodríguez, M. y Rivadulla, J.C. (2017). La formación del profesorado y alumnado universitario en el uso de TIC y Moodle. Contextos Educativos, 2, 65-81. http://doi.org/10.18172/con.2966
  • Roig-Vila, R. y Flores-Lueg, C. (2018). Competencia digital docente: una cuestión clave para la educación del siglo XXI. En: Gómez, J., López, E. y Molina, L. (Eds.) Instructional Strategies in Teacher Training. (pp.87-98). UMET Press. https://bit.ly/2Do82fO
  • Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., y Rebour, M. (2020). Preguntas educativas para la tecnología digital como respuesta. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 7-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733