La tematización del autor en las artes visuales

  1. Imanol Zumalde-Arregui
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 381-395

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ARIS.67411 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Resumen

This article deals with the problem of textual self-reference, one of the avatars of artistic authorship, and its purpose is to reflect on some conceptual problems created by the “emergence of the Self” on the surface of the work of art. With this aim in view, it reviews concepts such as style, cinematographic author, empirical author and model author, notions that allow us to deal with the semantic implications that arise from the thematization of the author in his work. This approach try to look deep into the phenomenology of images (paintings, films, photographs, etc.) and analyzes in some detail some enlightening cases by authors such as Rembrandt, Rothko or Velázquez.

Referencias bibliográficas

  • Bazin, A. (1955). Comment peut-on être Hitchcock-Hawkasien?. Cahiers du cinéma, (44), 17-18.
  • Calabrese, O. (1985). La macchina della pittura. Pratiche teoriche della representazione figurativa fra Rinascemento e Barocco. Laterza.
  • Calabrese, O. (2010). L’arte dell’autoritratto. Storia e teoria di un genere pittorico. VoLo publisher srl.
  • Cohen-Solal, A. (2015). Mark Rothko. Buscando la luz de la Capilla. Paidós.
  • Damisch, H. (1997). El origen de la perspectiva. Alianza.
  • De Baecque, A. (2001). La politique des auteurs. Les textes (IV. Petit antologie des Cahiers du cinéma). Ed. Cahiers du cinéma.
  • Eco, U. (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Lumen.
  • Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
  • Freud, S. (1914). “Introducción del narcicismo”. En Obras completas, 14 (pp. 71-98). Amorrortu (1992).
  • Freud, S. (1923). “El yo y el ello”. En Obras completas, 19 (pp. 13-63). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu (1992).
  • Gompertz, W. (2013). ¿Qué estás mirando? 150 años del arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Taurus.
  • Gordenker, E. E. S. y Noble P. (2013). Rembrandt’s Saul and David at the Mauritshuis: A Progress Report. Journal of Historians of Netherlandish Art. doi: 10.5092/jhna.2013.5.2.11
  • Guitry, S. (1977). Le cinéma et moi. Ed. Ramsay.
  • Kael, P. (1971), The Citizen Kane Book. Secker & Warburg.
  • Riffaterre, M. (1973). The Self-Sufficient Text, Diacritics, 3 (3), 39-45. doi: 10.2307/464526 https://www.jstor.org/stable/464526
  • Stoichita, V. I. (2009). Cómo saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte. Cátedra.
  • Stoichita, V. I. (2011). La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Madrid, España: Cátedra.
  • Wölfflin, H. (1985). Conceptos fundamentales de la Historia del Arte. Madrid, España: Espasa-Calpe.
  • Zunzunegui, S. (2002). El gusto y la elección. La “política de los autores” y la noción de “puesta en escena” en los Cahiers du cinéma entre 1962 y 1965. En C. F. Heredero y J. E. Monterde (Eds.), En torno a la Nouvelle Vague. Rupturas de la modernidad (pp. 55-69).
  • Filmoteca de Valencia, Festival Internacional de Cine de Gijón, CEGAI y Filmoteca de Andalucía.