Auctor in fabula. Modos y figuras de la autoalusión fílmica

  1. ZUMALDE ARREGUI, Imanol
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2021

Issue Title: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU

Issue: 30

Pages: 271-286

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.29310 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

Abstract: These lines analyze the multiple ways by which filmmakers are inserted and/or projected in their films. A complex phenomenology reviewed through a series of significant cases ordered according to a taxonomy that try to order and inventory the modalities and figures of cinematic self-reference.

Bibliographic References

  • CALABRESE, O. (2010). L’arte dell’autoritratto. Storia e teoria di un genere pittorico. Firenze: VoLo publisher srl.
  • RIVETTE, J. (1961). “De l’abjection”. Cahiers du cinéma 120, 54-55.
  • STOICHITA, V. I. (2009). Cómo saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte. Madrid: Cátedra.
  • STOICHITA, V. I. (2011). La  invención del  cuadro. Arte,  artífices  y  artificios  en  los orígenes de la pintura europea. Madrid: Cátedra.
  • THOMPSON, K. & BORDWELL, D. (1976). “Space and Narrative in the Films of Ozu”. Screen 198, 41-73.
  • ZUNZUNEGUI, S. (2016). La mirada cercana. Microanálisis fílmico (edición revisada y ampliada). Santander: Shangrila.