Auctor in fabula. Modos y figuras de la autoalusión fílmica
ISSN: 1133-3634
Year of publication: 2021
Issue Title: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU
Issue: 30
Pages: 271-286
Type: Article
More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica
Abstract
Abstract: These lines analyze the multiple ways by which filmmakers are inserted and/or projected in their films. A complex phenomenology reviewed through a series of significant cases ordered according to a taxonomy that try to order and inventory the modalities and figures of cinematic self-reference.
Bibliographic References
- CALABRESE, O. (2010). L’arte dell’autoritratto. Storia e teoria di un genere pittorico. Firenze: VoLo publisher srl.
- RIVETTE, J. (1961). “De l’abjection”. Cahiers du cinéma 120, 54-55.
- STOICHITA, V. I. (2009). Cómo saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte. Madrid: Cátedra.
- STOICHITA, V. I. (2011). La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Madrid: Cátedra.
- THOMPSON, K. & BORDWELL, D. (1976). “Space and Narrative in the Films of Ozu”. Screen 198, 41-73.
- ZUNZUNEGUI, S. (2016). La mirada cercana. Microanálisis fílmico (edición revisada y ampliada). Santander: Shangrila.