Educación formal y no formalun punto de encuentro en educación musical

  1. Berbel Gómez, Noemy
  2. Díaz Gómez, Blanca Maravillas
Aldizkaria:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Argitalpen urtea: 2014

Alea: 42

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 47-52

Mota: Artikulua

DOI: 10.1016/S0210-2773(14)70008-3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Aula abierta

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Different educational settings, formal and non-formal education, can and should interact for the benefit of a comprehensive training of the individual, so that there are many more spaces to educate them in than just classrooms (Mok, 2011). This article highlights the need for coordination among music teachers in primary schools (formal education) and teachers in music schools (non-formal education), using two research studies carried out in different territorial areas and separated by a decade in time. The results of these two studies are connected in that they evaluate whether teachers are interested in working together, described in investigation 1, and appears in the scope of investigation 2, and whether it has been implemented in its field of study. Both studies show the complementarity of these two educational settings, and emphasize the importance of coordination, for the sake of an excellent use of the available resources, in order to move towards quality in music education. This study concludes with the idea that, despite the advances experienced in the last decade (2001-2012), it has not obviously been transferred into an educational reality.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez, J. L. (2004). Los escenarios de la educación: espacios formales, no formales, informales. En M. M. Del Pozo (Ed.), Teorías e instituciones contemporáneas de educación (pp. 109-130). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Berbel, N. (2012). La educación musical elemental en las Illes Balears: evaluación de la calidad de las escuelas de música. (Tesis doctoral). Facultad de Educación de la Universitat de les Illes Balears.
  • Botella, A.M., Fernández, R., y Minguez, X. (2012). Interdiciplinarity in arts education : a work proposal. En L. G. Chova, A. L. Martínez e I. C. Torres (Eds.), 5th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2012) (pp. 3959-3963). Madrid: International Association of Technology, Education and Development.
  • Cabedo A., y Díaz, M. (2013). Positive musical experiences in education : music as a social praxis. Music Education Research, 15(4), 455-470. doi:10.1080/14613808.2013 .763780
  • Campbell, P. S. (1998). Songs in Their Heads. Music and It´s Meaning in Children´s Lives. New York : Oxford University Press.
  • Castro, A. M., y García, R. (2013). La visión del profesorado de Educación Infantil y Primaria de Cantabria sobre la participación y las relaciones interpersonales entre los miembros de la comunidad escolar. Aula Abierta, 41(1), 73-84.
  • Coleman, J. S., y Husen, T. (1989). Inserción de los jóvenes en una sociedad de cambio. Madrid : Narcea.
  • Colwell, R., y Richardson, C. (2002). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York : Oxford University Press.
  • Coombs, P. H. (1968). The World Educational Crisis. Nueva York : Oxford University Press, trad. castellana de Solanas, M. (1971), La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península.
  • Coombs, P. H., y Ahmed, M. (1974). Attacking Rural Poverty : how Non-Formal Education can Help. Baltimore: J. Hopkins University Press, trad. castellana de Rodríguez, L. (1975). La lucha contra la pobreza rural. Aporte de la educación no formal. Madrid: Tecnos.
  • Cremades, R., y Herrera, L. (2010). Estudio comparativo de la educación formal e informal en el conocimiento musical de los estudiantes de enseñanza profesional de música. Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades. Campus de Melilla, 40, 73-87.
  • Deming, W. E. (1989). Calidad, Productividad y Competitividad. La salida de la crisis. Madrid : Ed. Díaz de Santos.
  • Díaz, M. (1998). Investigación-acción como soporte para la intervención educativa sistemática : una experiencia. Eufonía, 10, 79-86.
  • Díaz, M. (2001). La música en la educación primaria y en las escuelas de música: la necesaria coordinación. (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad del País Vasco.
  • Ibarretxe, G., y Díaz, M. (2008). Music learning into diversified educational systemsur. Revista de Psicodidáctica, 13, 97-110.
  • Hentschke, L. (2003). A pesquisa em educaçaô musical : Uma aproximaçao entre o ensino formal e a aprendizagem informal de música. En A. Rodríguez (Ed.), Actas de las II Jornadas de Investigación en Educación Musical (pp. 59-72). Granada: Universidad de Granada.
  • Mok, O. N. A. (2011). Non-formal learning : clarification of the concept and its application in music learning. Australian Journal of Music Education, 1, 11-15.
  • Morant, R. (2013). Planteamientos de educación formal en enseñanzas no regladas de música : las Escuelas de Música de las Sociedades Musicales Valencianas. Revista Electrónica de LEEME, 31, 79-106.
  • North, A. C., y Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. Oxford : Oxford University Press.
  • Oliveira, A. (2003). Articulaçoes de processos pedagógicos e musicais em contextos escolares e nao escolares : estudo de caso na Bahia, Brasil. Música, Psicología e Educaçao do CIPEM, 4, 39-46.
  • Perrenoud, P. (2012). Cuando la Escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona : Graó.
  • Riaño, M. E. (2008). La gestión de las actividades musicales del G-9 en contextos de educación formal y no formal. (Serie Tesis doctoral). Bilbao : Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Riaño, M. E. (2010). Educación musical formal y no formal en el G9. Eufonía: Didáctica de la Música, 48, 87-98.
  • Rogers, A. (2004). Looking again at non-formal and informal education towards a new paradigm. The encyclopaedia of informal education. Recuperado el 12 de julio de 2013 de http: www.infed.org/biblio/non_formal_paradigm.htm
  • Sierra, B., Méndez, A., y Mañana, J. (2012). Necesidad y propuesta de un procedimiento para programar por Competencias Básicas. Aula Abierta, 40(3), 33-46.
  • Stufflebeam, D. L., y Shinkfield, A. J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona : Paidós/MEC.
  • Torres, C., y Pareja, J. A. (2007). La educación no formal y diferenciada. Madrid : CCS.
  • Touriñán, J. M., Rodríguez, A., y Olveira, M. E. (2005). El Espacio Europeo de la Educación Superior : Extensión Universitaria, Convergencia y Orientaciones Axiológicas de carácter global. XXIV Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación “El Espacio Europeo de Educación Superior” (pp. 1-10).
  • Trilla, J. (1993). Otras educaciones : animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Barcelona : Anthropos.
  • Trilla, J. (1998). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social (3.ª ed.). Barcelona : Ariel.
  • Veblen, K., y Olsson, B. (2002). Community Music. En R. Colwell y C. Richardson (Eds.), The handbook of research on music teaching and learning (pp. 730-753). Oxford: New York.
  • Waldron, J. (2009). Teacher and Student Perceptions of Music Teaching and Learning at the Goderich Celtic College, Goderich, Ontario, Canada. Bulletin of the Council for Research in Music, 182, 51-64.
  • White, A. M., y Geisler, H. G. (2007). The role of formal music education on children’s growth in informal music production. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 171, 81-89.