Orientación y acción tutorial en la universidadaportes desde el aprendizaje–servicio

  1. Monike Gezuraga Amundarain 1
  2. Beatriz Malik Lié vano 2
  1. 1 Univer sidad del País Vasco, Escuela Univers itaria de Magisterio
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2015

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 8-25

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.26.NUM.2.2015.15213 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The new university model derived from the EHEA entails a major reform in two directions: a curricular one related with the syllabus, the new organization of degrees and the contents that should be integrated in European Higher Education, and a methodological one, which refers to new ways of doing. In this context, tutorial action and guidance gain relevance, and university faculty face new challenges, methodologically, but also new opportunities.Considering Service-Learning (S-L) as an ally in the new teaching role, we were interested in exploring the implications, opportunities and challenges of this methodology for guidance and tutorial action. In order to achieve this objective, the method used to carry out this study was a literature review, using the following key-words: university guidance, tutorial action, Service Learning, as well as S-L in the training of guidance practitioners, besides the analysis of some S-L learning experiences at universities.This review has enabled us to identify clear contributions of S-L to the field of university guidance and tutorial action, especially in relation to the development of competences concerning social responsibility and community action, but also other academic and career aspects, which we present in this article. Finally, we propose some future research lines and training in relation to this issue.

Bibliographic References

  • Álvarez, P., Asensio, I., Forner, A., Sobrado, L., Los planes de acción tutorial en la Universidad (2006) Investigación en Innovación Educativa: Algunos Ámbitos Relevantes, pp. 147-206. , En T. Escudero y A.D. Correa (Coords.), Madrid: La Muralla
  • Álvarez Pérez, P., Gónzalez Afonso, M.C., Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 21-48
  • Batlle, R., Bosch, C., Palos, J., (2006) Aprendizaje Servicio. Educar para la Ciudadanía, Barcelona, Octaedro
  • Burnett, J.A., Long, L.L., Horne, H.L., Service learning for counselors: Integrating education, training, and the community (2005) The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 44 (2), pp. 158-167
  • Bustamante, A., (2007) Factores Clave en la Implementación del Programa Aprendizaje - Servicio UC: La Visión de los Docentes, Programa Aprendizaje Servicio UC
  • Butin, D.W., The limits of service-learning in higher education (2006) The Review of Higher Education, 29, pp. 473-498
  • Campo, L., El Aprendizaje Servicio en la Universidad como propuesta Pedagógica (2008) Aprendizaje y Responsabilidad Social de las Universidades, pp. 32-60. , En M. Martínez (Coord.), Barcelona: Octaedro
  • Castells, M., (2004) La era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura, Madrid: Siglo XXI
  • Coriat, M., Sanz, R., (2005) Orientación y Tutoría en la, Universidad de Granada. Universidad de Granada
  • Cubo, S., Montanero, M., Propuesta de una estructura tridimensional para el diseño del Practicum de Psicopedagogía (2000) Revista de Orientación y Psicopedagogía., 11 (19), pp. 121-137
  • De Miguel, M., Metodologías para optimizar el aprendizaje: Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior (2006) Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 57, pp. 71-92
  • Echarri, F., Los programas de Escuela Taller. Una aproximación conceptual al modelo del aprendizaje-servicio (2010) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21 (1), pp. 143-151
  • Elgué, M., La evaluación en la innovación curricular. Percepciones y prácticas de los docentes en torno a la evaluación (2007) Cuadernos de investigación educativa, 2, p. 14
  • Eyler, J.S., Giles, D.E., (1999) Where's the Learning in Service-Learning?, San Francisco: Jossey-Bass
  • Flecha, R., (1997) Compartiendo Palabras, Barcelona: Paidós
  • Freire, P., (1997) Pedagogía del Oprimido, Madrid: Siglo XXI
  • Furco, A., Advancing service-learning at research universities (2001) Learning: Practical Advice and Models. New Directions in Higher Education Series, , In M. Canada and B. Speck (Eds.) Service San Francisco: Jossey-Bass Publishers
  • Furco, A., Issues of definition and program diversity in the study of Service - Learning (2003) Studying Service - Learning. Innovations in Education Research Methodology, , In S.H. Billig & A.S. Waterman (Eds.) New York: Routledge
  • García, B., La tutoría en la Universidad: Percepción del alumnado y profesorado (2011) Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico Campus Vida, , (Universidad de Santiago de Compostela
  • Guía Para el Asesoramiento de Proyectos de Aprendizaje - Servicio (2013), Programa Arce-Proyecto Dos Mares San Sebastián: BG Donostia
  • Irving, B.A., Making a difference? Developing career education as a socially just practice (2010) Australian Journal of Career Development, 19 (3), pp. 15-23
  • Lucas, S., Factores vocacionales, desarrollo de carrera y diálogo entre la universidad y la Sociedad (Aprendizaje - Servicio (2007) Revista de Orientación Vocacional, 21 (39), pp. 67-83
  • Lucas, S., López, P., González, L.A., Prevención de riesgos psicosociales del estrés responsabilidad social y desarrollo de competencias en la dirección en actividades de animación y tiempo libre: Orientación y aprendizaje-servicio (2010) Revista de orientación vocacional, 24 (46), pp. 71-96
  • Malik, B., (2002) Proyecto Docente: Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica, Madrid: UNED. Inédito
  • Martínez, B., Martínez, I., Alonso, I., Gezuraga, M., El Aprendizaje-Servicio una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco (2013) Tendencias Pedagógicas, 21, pp. 99-117
  • Martínez, M., Payá, M., La formación de la ciudadanía en el Espacio Europeo de Educación Superior (2007) Formar Ciudadanos Europeos, En J.L. García (Ed.). Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes
  • Martínez, M., (2010) Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las Universidades, Barcelona: Octaedro
  • Martínez, P., (2000) Proyecto Docente: Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica, Murcia: Universidad de Murcia. Inédito
  • Patton, W.A., McMahon, M.L., The systems theory framework of career development and counseling: Connecting theory and practice (2006) International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2), pp. 153-166
  • Pérez Escoda, N., Filella, G., Bisquerra, R., A los 100 años de la orientación: De la orientación profesional a la orientación psicopedagógica (2009) Qurriculum, 22, pp. 55-71
  • Piqué, B., Forés, A., Propuestas metodológicas (2013) Enseñar y Aprender en la Universidad, pp. 171-202. , En A. Escofet y Guillermo Bautista (Eds.). Claves y retos para la mejora Barcelona: Octaedro-ICE
  • Pollack, S., Critical civic literacy as a core component of undergraduate education: The case of CSU Monterey Bay (2013) Community Engagement in Higher Education: Policy Reforms and Practice, in Jacob, Sutin, Weidman and Yeager (Eds.) Sense Publishers, Rotterdam, NL
  • Prados, M.M., Cubero, R., Construcción del conocimiento y discurso educativo. Una aproximación al estudio del discurso de profesores y alumnos en la Universidad (2005) Avances en Psicología Latinoamericana, 23, pp. 141-153
  • Puig, J.M., Palos, J., Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio (2006) Cuadernos de Pedagogía, 357, pp. 60-63
  • Repetto, E., Ballesteros, B., Malik, B., (2000) Tareas y Formación de los Orientadores en la Unión Europea, Madrid: Estudios de la UNED
  • Rodicio, M.L., La docencia universitaria en el proceso de adaptación a Europa. La percepción de los estudiantes (2010) Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 28 (2), pp. 23-43
  • Rodriguez, S., Álvarez, M., Dorio, I., Figuera, P., Fita, E., Forner, A., Homar, J.M., Torrado, M., Manual de tutoría universitaria (2004) Recursos Para la Acción, Barcelona: Octaedro / ICE-Universidad de Barcelona
  • Rubio, L., El aprendizaje en el aprendizaje servicio (2009) Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y Compromiso Cívico, En Puig, J. M. (Coord.) (2009). Barcelona: GRAÓ
  • Sánchez, M., (2002) Proyecto Docente: Orientación Profesional, Madrid: UNED. Inédito
  • Savickas, M., Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century (2012) Journal of Counseling and Development, 90 (1), pp. 13-19
  • Speck, B.W., Why service-learning? (2001) New Directions for Higher Education, 114, pp. 3-13
  • Zabala, M.A., La convergencia como oportunidad para mejorar la docencia universitaria (2006) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 57, pp. 71-92