Nuevas tecnologías y apps para la conservación y difusión del arte contemporáneoLa Colección de la Universidad del País Vasco

  1. Alazne Porcel Ziarsolo 1
  2. Enara Artetxe Sánchez 1
  3. Itxaso Maguregui Olabarria 1
  4. Katrin Alberdi Egües 1
  5. Jose Luis Larrañaga 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Journal:
erph_: revista electrónica de patrimonio histórico

ISSN: 1988-7213

Year of publication: 2020

Issue: 26

Pages: 90-111

Type: Article

DOI: 10.30827/E-RPH.V0I26.17915 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: erph_: revista electrónica de patrimonio histórico

Abstract

One of the challenges faced by the future 21st century art conservators, whose profession has traditionally been linked to manual work, is to adapt to the new research and restoration methodologies linked to use of tools and digital media. The new technologies and apps available in the market can help carry out study, analysis and diagnostic protocols that benefit the preservation of the works, becoming a means of passive conservation through documentation and registration. This text gathers the experience and the first results of the application of an innovation project whose main objective is to provide future conservation professionals with the necessary instruments for the development of their professional practice. The approach seeks to integrate different devices and technological resources to catalog, conserve and disseminate the artistic heritage of the University of the Basque Country, as well as evaluate its usefulness and effectiveness for the study and monitoring of the works of art that make up its collection.

Bibliographic References

  • ALBERDI, K. (2020). Los Basterretxea de Basterretxea. La catalogación como principio para un plan de conservación integral de la colección propia del artista Nestor Basterretxea. (Tesis doctoral SIN PUBLICAR). Leioa: Universidad del País Vasco UPV/EHU.
  • BEARMAN, G., DOEHNE, E., VOSS, J., MERRILL, K. Y BAGARIA, R. (2013). “Citizen science and mobile phone cameras as tools for monitoring world heritage”, en: Maurizio Boriani (ed). Proceedings of Conference Built Heritage 2013 - Monitoring Conservation and Management. Milán: Politecnico di Milano, pp. 737–744. En línea: https://bit.ly/2Sq7Nev [Consulta 20.01.2020].
  • BRIGHAM, R., GRAU-BOVE, J., RUDNICKA, A., CASSAR, M. Y STRLIC, M. (2018). “Crowdsourcing as an Analytical Method: Metrology of Smartphone Measurements in Heritage Science”. Angew. Chem. Int. Ed. n.57, pp.7423 –7427. https://doi.org/10.1002/anie.201801743
  • CORREA, J.M., IBÁÑEZ, A., & JIMÉNEZ DE ABERASTURI, E. (2006). “Lurquest: Aplicación de tecnología m-learning al aprendizaje del patrimonio”. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, n. 50, pp.109-123. En línea: https://bit.ly/2Gi8NuL [Consulta 20.01.2020].
  • CORTES, J.C. Y RODRÍGUEZ, M. (2015). “Las TIC como oportunidad para conservar el patrimonio cultural”. Simposio Virtual Internacional SOMESE 2015, Universidad Autónoma de México. En línea: https://bit.ly/2Drbvuh [Consulta 20.01.2020].
  • FROST, K., Y TOWERS, S. (2015). “Smartphone Colorimeter Technology: Practical Applications for the Conservator”, en: 43rd Annual Meeting in Miami American Institute for the Conservation of Historic and artistic works. Miami: AIC. En línea: https://bit.ly/2BrjLKz [Consulta 20.01.2020].
  • HERNÁNDEZ, F; MARTÍNEZ, T Y ROJO, M (2010). “Los límites de la interactividad”. En: Joan Santacana y Carolina Martín (coords). Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea Editorial, pp.576-612.
  • IBÁÑEZ-ETXEBERRIA, A., CORREA, J.M. Y ASENSIO, M. (2011). “Mobile learning: aprendiendo historia con mi teléfono, mi GPS y mi PDA”. En: Alex Ibáñez-Etxeberria (Ed.). Museos, redes sociales y tecnología 2.0. Leioa: Servicio Editorial UPV/EHU, pp. 59-88.
  • LODEIRO- SANTIAGO, M. Y SOTO-MARTÍN, O. (2015). “Apps in the Practice and Teaching of Conservation and Restoration of Cultural Heritage”. Procedia Computer Science 75, 381-389. https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.12.261
  • MA, W., WALTON M., COSSAIRT, O., BEARMAN, G. Y DOEHNE, E. (2015). “Crowd-sourced mobile phone images for heritage conservation monitoring”. Digital Heritage, n.1, 111-4. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2015.7413847
  • MENESES, L (2014). “CÓDIGOS QR: Museografía nómada para la puesta en valor del Patrimonio Cultural”. Revista El topo, n. 2, pp. 32-55. En línea: http://eltopo.cl/editorial/n3_2.pdf [Consulta 20.01.2020].
  • PESET, M.F(2002). Tratamiento de información artística en colecciones públicas. Un modelo adaptado a la gestión de fondo de la Universidad Politécnica de Valencia. (Tesis Doctoral). Murcia: Universidad de Murcia.
  • PH (2003). Especial Monográfico: Patrimonio y TIC. Revista PH del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 46 (diciembre). Sevilla: Junta de Andalucía. En línea: https://bit.ly/2BD2azt [Consulta 20.01.2020].
  • RICO, L. (2004). “La difusión del patrimonio a través de las nuevas tecnologías, nuevos entornos para la educación patrimonial histórico-artística”. En: María Isabel Vera-Muñoz y David Pérez. (Coords.). Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales. En línea: https://bit.ly/2SjRG2a [Consulta 20.01.2020].
  • López, V y Santacana, J. (2013). "Cultura digital, museos y educación". Her&Mus. Heritage & Museography, n. 13, pp. 8-15. En línea: https://www.raco.cat/index.php/Hermus/article/view/313342 [Consulta 11.05.2020].
  • WESS, T. (2017). “Smartphone citizen science: can a conservation hypothesis be tested using non specialist technology?” Heritage Science, n. 5(35). https://doi.org/10.1186/s40494-017-0148-z