Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial

  1. Vicent, Naiara 1
  2. Rivero Gracia, M.ª Pilar 2
  3. Feliu Torruella, María 3
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  3. 3 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2015

Issue Title: Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 83-102

Type: Article

DOI: 10.6018/J/222511 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyses the current trends re-garding the use of digital technologies in archeology and heritage education. The study stems from a theoretical analysis of the educational potential of archeology which is channeled later into the didactic use of digital models reconstruction and interpretation of archaeological objects and spaces. This research establishes three basic lines of educational innovation: im-mersive virtual reality models, social inter-action web 2.0 environments, and mobile learning. It also highlights the evaluation of heritage projects and materials based on digital technologies as an emerging in-terest in this field of research. The article is the result of original research conducted by the authors and supported by competi-tive research projects, but it also refers to other projects and experiences.

Bibliographic References

  • ANGELOPOULOU, A., ECONOMOU, D., BOUKI, V., PSARROU, A., JIN, L., PRITCHARD, C., y KOLYDA, F. (2012). Mobile Augmented Reality for Cultural Heritage. Mobile Wireless Middleware, Operating Systems, and Applications, 15-22.
  • ANGULO, F., BETANZO, M. J., y LÓPEZ GIL, M. M. (2005). Viviendo los contenidos: una experiencia en el uso de tecnologías móviles en los procesos de Enseñanza y Aprendizaje. Quaderns digitals, 37
  • ARDITO, C., BUONO, P., COSTABILE, M. F., DE ANGELI, A., y LANZILOTTI, R. (2008). Combining Quantitative and Qualitative Data for Measuring User Experience of an Educational Game. Proceedings of the International Workshop on Meaningful Measures: Valid Useful User Experience Measurement (VUUM), Reykjavik, Iceland. 27-31.
  • ARDITO, C., BUONO, P., COSTABILE, M. F., LANZILOTTI, R., y PICCINNO, A. (2009). Enabling interactive exploration of cultural heritage: an experience of designing systems for mobile devices. Knowledge, Technology & Policy, 22, 79-86. DOI:10.1007/s12130-009-9079-7
  • AYÁN, X., CRIADO, F., GONZÁLEZ VEIGA, M., y OTERO, C. (2010). Cultura científica en arqueología y patrimonio: los valores educativos de lo invisible. V Congreso Internacional Musealización de yacimientos arqueológicos, Cartagena.
  • BERTACCHINI, P., BILOTTA, E., DI BIANCO, E., DI BLASI, G., y PANTANO, P. (2006). Virtual museum net. Lecture Notes in Computer Science, 3942, 1321-1330.
  • BIOSCA, E. (2010). L’utilització de la realitat virtual a l’aula per comprendre l’arquitectura. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona.
  • CHAPIN, J. (2006). Do elementary school students and their teachers really dislike social studies?, The Social Studies, 97(5), 187-188.
  • CHIODO, J., y BYFORD, J. (2004). Do they really dislike social studies?. Journal of Social Studies Research, 28 (1), 6-26.
  • CORBISHLEY, M. (2011). Pinning down the past. Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press.
  • CORREA, J. M., IBÁÑEZ ETXEBERRIA, A., y JIMÉNEZ, E. (2006). Lurquest: Aplicación de tecnología “m-learning” al aprendizaje del patrimonio. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 50, 109-123.
  • FANG, R. J., WANG, Y. H., CHANG, M. C., y FAN, C. W. (2007). Develop a mobile learning model for museums. Proceedings of the 6th WSEAS International Conference on Applied Computer Science, Hangzhou, China, 251-256.
  • FLORES-HOLE, H. (2013). La investigación cooperativa como modelo de selección de recursos constructivos TIC para la enseñanza del concepto tiempo en historia. Tesis Doctoral, Universidad de Zaragoza.
  • FORTE, M. (2007). Ecological Cybernetics, Virtual Reality and Virtual Heritage. En F. Ca meron y S. Kenderdine (eds.), Theorizing digital cultural heritage. A critical discourse (pp. 389-408). Massachussetts.
  • FRISHER, B. (2010). Rome Reborn: A Case Study in the Digital Reconstruction of Historic Cities. Virtual historic cities: reinventing urban research. Lisbon. http://lisbon-pre-1755-earthquake.org/international-workshop-on-virtual-historic-cities-reinventingurban-research/
  • GAFFNEY, V. (2008). In the Kingdom of the Blind: Visualization and E-Science. En M. Greengrass y L. Hughes (eds.), Archeology, the Arts and Humanities. The virtual representation of the past (124-133). Surrey.
  • GARCÍA GARCÍA, A., y REY, R. (2012). Los apps en el aula del siglo XXI. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 259, 32.
  • GONZÁLEZ MARCÉN, P. (2010). La dimensión educativa de la arqueología, en La tutela del patrimonio prehistórico. Congreso Memorial Siret, 22-25 septiembre 2010, Antequera. http://bit.ly/1nK8jLS
  • GUAZZARONI, G. (2013). Emotional mapping of the archaeologist game. Computers in Human Behavior, 29(2), 335-344. DOI:10.1016/j.chb.2012.06.008
  • HENSON, D. (2004). Archaeology and education, an exercise in constructing the past. Treballs d’Arqueologia, 10, 5-16.
  • HERNÀNDEZ CARDONA, F. X., MARTÍNEZ GIL, T., y ROJO ARIZA, M. C. (2010). Los límites de la interactividad. En J. Santacana y C. Piñols (coords.), Manual de museografía interactiva (pp. 575-612). Gijón: Trea.
  • IBÁÑEZ ETXEBERRIA, A., ASENSIO, M., y CORREA, J. M. (2011). Mobile learning y patrimonio: Aprendiendo historia con mi teléfono, mi GPS y mi PDA. En A. Ibáñez Etxeberria (Ed.), Museos, redes sociales y tecnología 2.0 (pp. 59-88). Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • IBÁÑEZ ETXEBERRIA, A., ASENSIO, M., VICENT, N., y CUENCA, J. M. (2012). Mobile devices: A tool for tourism and learning at archaeological sites. Int. J. Web Based Communities, 8(1), 57-72. DOI:10.1504/IJWBC.2012.044682
  • IBÁÑEZ ETXEBERRIA, A., VICENT, N., y ASENSIO, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles: evaluación de una experiencia en educación secundaria. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26, 3-18.
  • INE (2013). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares (TIC-H.). www.ine.es
  • KUKULSKA-HULME, A., SHARPLES, M., MILRAD, M., ARNEDILLO-SÁNCHEZ, I., y VAVOULA, G. (2009). Innovation in Mobile Learning: a European perspective. International Journal of Mobile and Blended Learning, 1(1), 13-35.
  • LOHR, M., y WALLINGER, E. (2008). Collage - the Carnuntum scenario. Wireless, Mobile, and Ubiquitous Technology in Education, 2008. WMUTE 2008. Fifth IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education, 161-163.
  • LOISEAU, M., LAVOUÉ, E., MARTY, J., y GEORGE, S. (2013). Raising awareness on archaeology: A multiplayer game-based approach with mixed reality. Proceedings of the 7th European Conference on Games Based Learning; 7th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2013), 336-343.
  • LÓPEZ BENITO, V. (2014). Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el museo a través de tecnologías móviles. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona.
  • MCGOOKIN, D., VAZQUEZ-ALVAREZ, Y., BREWSTER, S., y BERGSTROM-LEHTOVIRTA, J. (2012). Shaking the dead: multimodal location based experiences for un-stewarded archaeological sites. Proceedings of the 7th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Making Sense through Design, 199-208.
  • MEEKER, M. (2014). Internet Trends 2014. KPCB. www.kpcb.com/InternetTrends
  • MORGAN, C. (2009). (Re)Building Çatalhöyük: Changing Virtual Reality in Archaeology. Archaeologies-Journal of the World Archaeological Congress (2009), 5(3), 468–487. DOI: 10.1007/s11759-009-9113-0
  • PROCTOR, N. (2011). Del museo como anfitrión y el conservador como anfitrión. In M. Asensio y E. Asenjo (Eds.), Lazos de luz azul. museos y tecnologías 1, 2 y 3.0 (pp. 327-345). Barcelona: Editorial UOC.
  • PUJOL, A. (1996). Experiències didàctiques en l’ensenyament de l’arqueologia a Catalunya en el contexteuropeu. I Jornades d’Arqueologia i Pedagogia, Barcelona, 21-34.
  • RIVERO, P. (2011). La arqueología virtual como Fuente de materiales para el aula, Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 68, 17-24.
  • RIVERO V., y LÓPEZ BENITO, V. (2013). Virtual archeology as an instructional tool. Virtual archaeology: nondestructive methods of prospections, modeling, reconstructions. Proceedings of the First International Conference (The State Hermitage Museum 4-6 June 2012), San Petersburgo, 295-302.
  • RIVERO, P., y FLORES, H. (2013). Potencialidad didáctica del generador de exposiciones virtuales VIRGO (Virtual Generator and Organizator). XXIV Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales “Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social”, Guadalajara.
  • RIVERO, P., y FLORES-HOLE, H. (2014). Social Science Teachers’ perspective, pruposes and benefits of the Cybermuseum VIRGO 1.1. as a cognitive tool for learning history. GSTF International Journal on education (Jed), 2 (1), 26-30. DOI: 10.5176/2345-7163_2.1.39.
  • SANTACANA J., y MASRIERA, C. (2012). La arqueología reconstructiva y el factor didáctico. Gijón.
  • SANTACANA, J., y HERNÁNDEZ CARDONA, F. X. (1999). Enseñanza de la arqueología y la prehistoria. Lleida: Milenio.
  • SEQUEIRA, L.M., y MORGADO, M. (2013). Virtual Archaeology in Second Life and OpenSimulator. Journal of Virtual Worlds Research, 6(1). DOI: http://dx.doi.org/10.4101/jvwr.v6i1.7047
  • SHARPLES, M. (2003). Disruptive devices: mobile technology for conversational learning. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 12(5/6), 504-520.
  • SHARPLES, M., MEEK, J., VAVOULA, G., LONSDALE, P., y RUDMAN, P. (2007). An Evaluation of MyArtSpace: a Mobile Learning Service for School Museum Trips. Proceedings of mLearn 2007 Conference, Melbourne, Australia.
  • SOTIRIOU, S., y CHRYSSAFIDOU, E. (eds.) (2008). The COLLAGE project: Guide of Good Practice for Mobile and Game Based Learning EPINOIA. http://www.ea.gr/ea/myfiles/File/publications/books/Collage_GGP2008.pdf
  • SUÁREZ, M.A, GUTIÉRREZ, S., CALAF, R., y SAN FABIÁN, J.L. (2013). La evaluación de la acción educativa museal: una herramienta para el análisis cualitativo. Clio. History and history teaching, 39. http://clio.rediris.es.
  • TALLON, L. (2013). Mobile Strategy in 2013: an analysis of the annual. Museums & Mobile survey. Pocket-Proof. http://www.museums-mobile.org/survey
  • TEJERA, C. (2012). La cibermuseografía didáctica como contexto educativo para la enseñanza y el aprendizaje del patrimonio. Estudio de páginas web educativas de museos virtuales de arte. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla.
  • VAVOULA, G. (2005). Report on literature on mobile learning, science and collaborative acitivit. No. D33.2.2 (Final). Kaleidoscope.
  • VICENT, N. (2013). Evaluación de un programa de educación patrimonial basado en tecnología móvil. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid. http://www.tdx.cat
  • ZHAGO, Y., y HOGE, J. (2005). What Elementary Students and Teachers Say about Social Studies, The Social Studies 96(5), 216-221.