La relación entre la filosofía educativa del profesorado de guitarra de las Escuelas de música y la motivación de su alumnado

  1. Sierra, Yolanda 1
  2. Arriaga-Sanz, Cristina 2
  3. Madariaga Orbea, José María 3
  1. 1 Profesora de la Escuela de Música Municipal de Erandio (Bizkaia) y la Escuela de Música Municipal de Portugalete
  2. 2 Profesora TItular de la Facultad de Educación de Bilbao Universidad del País Vasco
  3. 3 Profesor Titular de la Universidad del País Vasco
Journal:
Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical

ISSN: 1698-7454

Year of publication: 2020

Volume: 17

Pages: 73-84

Type: Article

DOI: 10.5209/RECIEM.62992 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical

Abstract

This research analyzes the relationship between the way the guitar teachers of Music schools understand the teaching and the motivation of their students. Taking Parkinson (2016) as a reference, two educational profiles of the teaching staff are proposed: one focused on innovation and enjoyment and the other on tradition and mastery. The results show that the students of innovative teachers focused on enjoyment have a greater motivation and a closer relationship with their educators than the students of the other types of teachers. Several implications for the teacher’s education are derived from these results.

Bibliographic References

  • Arriaga, C., & Madariaga, J. M. (2014). Is the perception of music related to musical motivation in school? Music Education Research, 16(4), 375-96. https://doi.org/10.1080/14613808.2013.847074
  • Asmus, E.P. (1993). Motivation in music teaching and learning. Paper presented at the Indiana Symposium on Research in Social Psychology of Music. Indiana University.
  • Austin, J.R. Renwick, J., & McPherson, G. E. (2006). Developing Motivation. En G. E. McPherson (Ed.), The Child as Musician: A Handbook of Musical Development (pp. 213–238). Oxford, England: Oxford University Press. doi:10.1093/acprof:oso/9780198530329.003.0011.
  • Burnett, P. C. (1999). Children’s self-talk and academic self-concepts. Educational Psychology in Practice, 15(3), 195–200.
  • Burwell, K., Pickup, D. & Young, V. (2003). Areas of study and teaching: a case study research project. Music Education Research, 5(2).139-155.
  • Cain, T. (2013). Investigación–acción en Educación Musical. En M. Díaz & A. Giráldez (Coords.), Investigación Cualitativa en Educación Musical (pp. 57-75). Barcelona: Graó.
  • Campayo, E. & Cabedo, A. (2018). El rol de padres, profesores y compañeros en la motivación de estudiantes de enseñanzas elementales de piano en conservatorios: un estudio de caso múltiple. Revista Internacional de Educación Musical, 6, 43-51. https://doi.org/10.1177/230748411800600104
  • Cobo, A. (2014). La gestión de las emociones en el aula: ¿técnica o arte? Un puente emocional necesario. Aula de Secundaria, 8, 25-28.
  • Cogdill, S. H. (2015). Applying research in motivation and learning to music education: What the experts say. Update: Applications of Research in Music Education, 33(2), 49-57.
  • Creswell, J., Plano, V., Gutmann, M. y Hanson, W. (2003). Advanced mixed methods research designs. In Tashakkoei y Teddlie (Eds), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (209–240). London: SAGO publications.
  • De Alba, B. (2015). Las Escuelas de música del País Vasco. Análisis de una realidad educativa .Tesis doctoral. Universidad del País Vasco. Recuperado de: https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/17750/9082-379-8-DeAlbaTH-INet.pdf?sequence=1
  • De Bézenac, C., & Swindells, R. (2009). No pain, no gain? Motivation and self-regulation in music learning. International Journal of Education and the Arts, 10(16), 1–33.
  • Evans, P., McPherson, G. E., & Davidson, J. W. (2013). The role of psychological needs in ceasing music and music learning activities. Psychology of Music, 41(5), 600-619.
  • Evans, P. (2015). Self-determination theory: An approach to motivation in music education. Musicae Scientiae, 19(1), 65-83.https://doi.org/10.1177/1029864914568044
  • Gobierno Vasco (1996). Instrucciones sobre la organización del curso en los centros de enseñanzas musicales. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco.
  • Hallam, S. (2002). Musical Motivation: Towards a Model Synthesising the Research. Music Education Research, 4(2), 225–244. doi:10.1080/1461380022000011939
  • Hallam,S. & Creech, A. (2010). Learning to play an instrument. En S. Hallam & A. Creech (Eds.), Music education in the 21st century in the United Kingdom: Achievements, analysis and aspirations (pp. 85-104). London: Institute of Education.
  • Jorquera, C. (2002). ¿Existe una didáctica del instrumento musical? Revista Electrónica de LEEME, 9, 1-12. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9731
  • López, F. (2016). La teoría de metas de logro como factor de motivación. Un análisis en las clases instrumentales de conservatorio. Revista Electrónica de LEEME, 37, 35-50. Recuperado de: http://musica.rediris.es/leeme/revista/lopez16.pdf
  • Lorenzo, Oswaldo. 2011. “Análisis cualitativo de textos sobre multi e interculturalidad”. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades.Vol.1: 535-546.
  • Macworth-Young, L. (1990). Pupil centred learning in piano lessons: an evaluated action-research programme focusing on the psychology of the individual. Psychology of Music, 18, 73-86. doi: 10.1177/0305735690181006.
  • McPhail, G. J. (2010). Crossing boundaries: sharing concepts of music teaching from classroom to studio. Music Education Research, 12 (1), 33-45.
  • McPherson, G. E. & McCormick, J. (1999). Motivational and self-regulated learning components of musical practice. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 141, 98-102.
  • McPherson, G. E. & O'Neill, S. A. (2010). Students motivation to study music as compared to other school subjects: A comparison of eight countries. Research Studies in Music Education, 32(2), 101-137.
  • Madariaga, J.M., & Arriaga, C. (2011). Análisis de la práctica educativa del profesorado de música y su relación con la motivación del alumnado. Cultura y Educación, 23 (3), 463–476. doi:10.1174/113564011797330234.
  • Morant, R. (2013). Perspectivas docentes de las escuelas de música de las sociedades musicales valencianas: historia, presente y futuro. Revista Electrónica de LEEME, 34, 18-35. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=116293
  • Parkinson,T. (2016). Mastery, enjoyment, tradition and innovation: A reflective practice model for instrumental and vocal teachers. International Journal of Music Education, 34(3), 352–368. doi: 10.1177/0255761414563196.
  • Pozo, J. I. , Bautista, A., &Torrado, J. A. (2008). El aprendizaje y la enseñanza de la interpretación musical: cambiando las concepciones y las prácticas. Cultura y Educación, 20(1), 5-15.
  • Renwick, J. & McPherson, G. E. (2002). Interest and choice. Student-selected repertoire and its effect on practising behaviour. British Journal of Music Education, 19(2), 173-188.
  • Rey, J. M., Hidalgo, E. & Espinosa, C. (1989). La motivación en la Escuela: cuestionario para su análisis. Málaga: Agora.
  • Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Torrado, J.A., & Pozo, J.L. (2008). Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental. Cultura y Educación, 20(1), 35-48.
  • Triptana, S. (2016). Estrategias de motivación durante el aprendizaje instrumental. Revista Internacional de Educación Musical, 4, 25-32.
  • West, C. (2013). Motivating music students: A review of the literature. Update: Applications of research in music education, 31(2), 11-19. doi.org/10.1177/8755123312473611.
  • Widad, S. (2013). Relación docente-discente: gestión de poder y relación humana. Actas del 4º taller “Ele e interculturalidad”. Centro virtual del Instituto Cervantes de Orán. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/oran_2013/18_widad.pdf